ויראליות היא מונח חמקמק. ישנם תכנים שהופכים להיות ויראליים מרגע עלייתם לאוויר, כאלה שפתאום מקבלים תנופה שבועות, חודשים או אפילו שנים לאחר מכן, ואף אחד לא יודע לתת נוסחה אחת ומדויקת למה הופך סרטון, פוסט או מם כזה או אחר לוויראלי, בעוד אחרים נבלעים לנו בתוך הפיד.

אנשים יכולים להפוך לוויראלים במקרה לחלוטין, כשהם מפרסמים פוסט נוגע ללב במיוחד או פוליטי ומתלהם. דוגמה מאוד מפורסמת לכך היא צ'רלי שנשך את אחיו הגדול. ההורים שלהם צילמו את המאורע לפני 11 שנים, וצברו מאז 864 מיליון צפיות, על משהו שהוא חמוד, אבל לא יוצא דופן. על אינספור תינוקות וילדים אחרים חמודים יותר ברשת אפילו לא שמענו.

אלא שוויראליות היא פחות חמקמקה ממה שזה נראה, אומר יובל רכטר, מוביל תחום הדיגיטל בחברת First Media (שהוקמה על ידי הישראלים שרון רכטר וגיא אורנים וכיום ממוקמת במקום הראשון בעולם מבחינת כמות צפיות בפוסט בפייסבוק).

יובל רכטר (צילום: first media)
יובל רכטר | צילום: first media

״יש אנשים שאומרים שוויראליות היא קופסה שחורה ואי אפשר לדעת מה הולך שם״, הוא מסביר ומספר על שיטת העבודה שלו ״הכל מבוסס על סטטיסטיקה וכמה שיותר נתונים, ואנחנו כל הזמן בעקומת למידה. מנסים עוד דברים ולומדים מהם מה הקהל רוצה״.

חברתו של רכטר, First, אחראית, בין השאר, על הסרטון הבא, שבו מוצגים טיפים קטנים לקיפול בגדים ולסידור הארון. הסרטון זכה תוך שנה וחצי ליותר מ-440 מיליון צפיות.

ולמרות זאת, ״יש מרכיב של קסם בוויראליות", הוא מודה. רכטר אומר שחשוב לא להגביל את היצירתיות בכל הנוגע ליצירת תוכן, וששווה לקחת סיכונים, אבל להקפיד שיהיו מחושבים. "זה לא כמו מתכון לאוכל. פעם, למשל, היה לנו סרטון כל כך גרוע, והיו כל כך הרבה קומנטים, אבל זה מה שהפך אותו לוויראלי״.

אתם יוצרים צעירים? תייצרו כמה שיותר תכנים, בעיקר בגלל מהירות היצירה ומהירות התגובה ברשתות החברתיות. כך הוא מציע. כלומר - גם אם רק התחלתם, תוכלו לקבל אינדיקציה מהירה באופן יחסי לגבי מה עובד ומה לא עובד, ולדייק את הדבר עם הזמן.

כל הנתונים האלה לא רוצחים את היצירתיות?

״צריך להשאיר תמיד גם מקום לרעיונות מופרעים לגמרי, אבל שאלה יהיו רק אחוז או שניים מהתוכן שנעשה. אם לא נעשה ניסיונות עם סיכון גבוה, איך נגלה פורמט חדש? יש דברים שאי אפשר לדעת, מרכיב הקסם הזה״.

מה הטרנד הבא בעולם התוכן הוויראלי?

״כרגע הטרנד הכי חזק, שגם ישאר, הוא זה של סרטוני הידיים. ידיים שמכינות אוכל, ידיים שיוצרות מראה ביוטי. זה ישאר. מצד שני, אני חושב שנראה בשנה הקרובה יותר ויותר חיבור לאנשים - יותר סלבריטאי יוטיוב, סדרות רשת, סרטונים קצת יותר ארוכים. יש לזה ביקוש מצד הצופים, הרשתות מתחילות להחליף את הטלוויזיה״.

יובל רכטר מגיע לארץ במסגרת הכנס לשיווק לבני נוער של teenk ואיגוד השיווק שיתקיים מחר (23 באוקטובר) ברדינג 3, נמל תל אביב.