תמונת פייסבוק של צ'לסי צ'ייני (צילום:  Photo by Flash90)
השתמשו בתמונה כדי להראות "נערה מכורה לאלכוהול ומופקרת מינית שלא נזהרת במה שהיא מעלה לרשת" | צילום: Photo by Flash90

מצגת שהוקרנה בפני תלמידים והורים בארה"ב במטרה להעלות את מודעותם למידע שהם משתפים על העולם בפייסבוק נחלה הצלחה לא מעטה – עד כדי כך שהיא הביאה לתביעה של 2 מיליון דולר נגד יוצרי המצגת.

צ'לסי צ'ייני (19), תבעה לאחרונה את התיכון שלה ורשויות החינוך במחוז פאייט שבג'ורג'יה, בגין שימוש בלתי ראוי בתמונה שנלקחה מחשבון הפייסבוק שלה. התמונה, בה היא נראית לבושה בביקיני לצד הראפר סנופ דוג, הוצגה בכנס אזורי של בתי ספר ציבוריים בנושא הסכנות של הרשת החברתית, תחת הכותרת: "ברגע שזה שם – זה שם כדי להישאר".

"הובכתי. זועזעתי. מעולם לא עלה בדעתי שזה אי פעם יכול לקרות לי", אמרה צ'ייני לתחנת הטלוויזיה האזורית WSB. לדבריה, היא בכתה הרבה והרגישה שבית הספר שלה התעלל בה. היא היתה מודעת לעובדה שהעלתה את התמונה לפייסבוק, אך חשבה שרק חבריה וחברים של חבריה יכולים לראותה. היא נפגעה מעצם העובדה שבית הספר השתמש בתמונתה ללא רשות, אך לא פחות מכך מההקשר בו הופיעה – כדוגמא לנערה מכורה לאלכוהול ומופקרת מינית שלא נזהרת במה שהיא מעלה לרשת.

בואו לפייסבוק של נקסטר

עורך דינה סיפר לאתר האפינגטון פוסט כי תחילה ניסתה צ'ייני לפתור את הסוגיה בדרכים חינוכיות – היא פנתה לבית הספר ודרשה לערוך כנס דומה שיעסוק בכיבוד זכויות הפרט של האחר באינטרנט. אך בית הספר התעלם מהבקשה וביקש לחתום את העניין ע"י מכתב התנצלות בו נטען כי התמונה "נבחרה באקראי". משפחתה של צ'ייני, היום תלמידת שנה ראשונה באוניברסיטה, שכרה עורך הדין ותבעה את המנהל הטכנולוגי של מחלקת החינוך במחוז, קרטיס קרלי.

הנהלת המחוז של בתי הספר בג'ורג'יה מסרה לתקשורת האמריקאית כי היא מנועה מלהגיב לתהליכים משפטיים שטרם הסתיימו אך אינה מאמינה כי יש לה סיבה לדאגה.

עו"ד גיא אופיר: "בישראל, דוגמנית שהשתמשו בתמונתה ללא רשות קיבלה 50 אלף שקלים"

עו"ד גיא אופיר, המתמחה בדיני אינטרנט, מסביר כי לפי תקדימים חוקיים בישראל, נראה כי כאן מקרה כזה בהחלט צריך היה להדאיג את הנתבעים. לדבריו, כפי שקבע בית המשפט בשנת 2009 במקרה של דוגמנית שתבעה את חברת "טריפליי", פרסום תמונתו של אדם בפומבי דורש את הסכמתו המפורשת. במקרה המדובר, הצטלמה דוגמנית לקמפיין פרסום אך גילתה בדיעבד כי כיכבה בקמפיין אחר, בו שימשו צילומיה בהקשר פרובוקטיבי יותר ממה שהתפרש מחוזה הצילומים. השופט דן מור מבית במשפט השלום בת"א פסק כי השימוש בצילומיה של דוגמנית בגדי הים לקמפיין "הדייט הלוהט" מהווה הפרה של חוק לשון הרע, חוק הגנת הפרטיות והחוק למניעת הטרדה מינית, ופסק לטובתה פיצויים של 50 אלף שקלים בנוסף להוצאות משפט.

"המקרה שלפנינו", אומר עו"ד אופיר, "חמור אף יותר, מאחר וצ'ייני הייתה קטינה בזמן הצילום, ולפיכך יש בסיס לטעון שהיא כלל לא היתה כשירה להסכים לכך שתמונתה תפורסם בפומבי למרות שהעלתה אותה לאתר ציבורי תחת הגדרות פרטיות מקלות יחסית".

צ'ייני בראיון ל-WSB: