לא רק בני משפחה, חברים וקבוצות חופרות: מעכשיו גם חברות יכולות להטריד אותנו בהודעות שיגיעו אלינו בכל זמן שהן רוצות, ואין לנו שום דרך להתחמק מהן. והכל בגלל פייסבוק.

ביום שלישי האחרון הודיע מיכאיל לריונוב, האחראי על יכולות עסקיות באפליקציית מסנג'ר של פייסבוק, על כמה עדכונים שמיועדים להקל על חברות להשתמש בשירות ההודעות כדי למכור לנו דברים. בין היתר הוא סיפר על סוג חדש של פרסומות בפייסבוק עצמה שישלחו את הגולשים לצ'וטט עם החברה במסנג'ר. אבל דווקא פרט שלא זכה לסעיף משלו בהודעה משך את מרב תשומת הלב: פרסומות בהודעות.

השירות החדש הזה, שנמצא לפי לריונוב בבדיקה מאז אפריל 2016, מאפשר לחברות לשלוח לנו הודעות "אישיות" - בדיוק כמו אלו שכבר התרגלנו להתעלם מהן בסמסים. אלא שבניגוד להודעות סמס, אלו שמגיעות דרך מסנג'ר לא מאפשרות הסרה מרשימת התפוצה. כלומר, הן מאפשרות, אבל בתמורה אתם מוותרים על מנעמי החיים המודרניים.

כדי להסביר את העניין צריך לחזור צעד אחד אחורה: הפרסומות במסנג'ר, כמו רוב הסמסים המסחריים היום, לא באמת נשלחים אליכם באופן מיוחד. בעוד שהאחרונות נשלחות דרך שירותי שליחה המוניים, הראשונות מגיעות מבוטים - מחשבים שמיועדים לספק שירותים שונים דרך הודעות במהירות גבוהה יותר ולקהל גדול יותר מכפי שמוקדנים אנושיים מסוגלים לספק.

המיטרה הסופית של הבוטים היא להחליף את האתרים והאפליקציות - במקום שנגלוש לאתר של חנות, נחפש מוצר שאנחנו רוצים ונמלא טופס הזמנה, נפנה לחנות בצ'ט של פייסבוק, נשאל אותה אם יש לה מה שאנחנו רוצים ואם כן - נוכל להבצע הזמנה על ידי לחיצה על כפתור אחד ובחירה לאיזו מהכתובות שלנו שמופיעות בפייסבוק אנחנו רוצים את המשלוח.

עד עכשיו בוטים יכלו רק להגיב לשאלות ובקשות שלנו. אבל השירות החדש מאפשר לכל בוט שתקשרנו איתו בעבר לשלוח לנו "עדכונים מוכוונים, מידע על קידומים, תזכורות והודעות רלוונטיות אחרות", כך לפי לריונוב. הפרסומות האלו עוקפות את הבעיה של חוסמי פרסומות, מפני שאי אפשר לחסום אותן, בדיוק כמו שאי אפשר לחסום הודעות עם מילת מפתח מסוימת מאנשי הקשר, אלא רק את אנשי הקשר עצמם.

מוקד, מוקדנית, שירות לקוחות, מכירות (צילום: dotshock, 123RF)
איך הייתם מגיבים אם לכל חברה שהתקשרתם אליה אי פעם מותר היה להתקשר אליכם חזרה? אילוסטרציה | צילום: dotshock, 123RF

אז אמנם, רק בוטים שאנחנו יזמנו שיחה איתם יוכלו לשלוח לנו פרסומות - אבל גם זה יכול להוות מטרד. אלא שאם נחסום אותם, לא נוכל להשתמש בהם לקבלת שירות לקוחות. לצורך הדוגמה, דמיינו שכתבתם פעם לבוט של חברת התקשורת שלכם כדי לברר את מצב החשבון (אחרי הכל, האפליקציות שעושות את זה מסורבלות למדי כבר היום, ובעתיד כנראה ייעלמו לחלוטין). לאחר חודש הוא שלח לכם פרסומת למוצר או שירות חדש של חברת התקשורת. התעצבנתם, חסמתם - ועכשיו אתם לא יכולים לברר יותר את מצב החשבון שלכם אלא אם תבטלו את החסימה.

למעשה, פייסבוק מכניסה אותנו למלכוד 22 ומתנה קבלת שירות לקוחות בקבלת פרסומות. אפשר לדמיין איזו מהומה היתה קמה אם חברה כלשהי היתה מחליטה שכל לקוח שמתקשר לשירות הלקוחות שלה מתיר לה להתקשר אליו עם הצעות שיווקיות בכל זמן שתרצה. אבל כשפייסבוק עושה את זה אנחנו שותקים וממשיכים לצ'וטט.