בגיל 88, עם עשרות שנים של עשייה פוליטית ענפה מאחריו החליט נשיא המדינה שמעון פרס, כי הגיעה השעה להצטרף לפייסבוק.

פרס הפך את האירוע לגרנדיוזי וטס עד למשרדים של פייסבוק בארה"ב ואת הדף שלו פתח יחד עם מייסד הרשת החברתית מארק צוקרברג: "אני מחבק את כולכם חזרה, אני עכשיו בדרכי לוושינגטון ברכבת מניו יורק. הנוף גשום, המצב רוח מעולה וגעגועים לארץ. שבת שלום"', כתב הנשיא ביום שישי האחרון ממושבו ברכבת הנוסעת מניו יורק לוושינגטון. בנוסף, כדי להתחבר לצעירים הוא פנה אל הרמיקסר נוי אלוש וביקש שיכין לו קליפ מיוחד להשקת העמוד. 

פרופיל פייסבוק של שמעון פרס (צילום: KateRiep_Godbye)
הפייסבוק של שמעון פרס - מתי עובר לטיימליין? | צילום: KateRiep_Godbye

חלק מהפוסטים על הקיר של הנשיא מעודכנים על ידי הצוות שלו וחלק הוא מעדכן בעצמו. יש לציין כי על אף גילו המתקדם של הנשיא, תדירות העדכונים תכופה ולעיתים מדובר על מספר עדכונים ביום. 

על קיר דף הפייסבוק של הנשיא תוכלו למצוא מגוון פוסטים, החל מאמירת תודה: "שלום לכולם ותודה על השתתפותכם באירוע המיוחד הזה. לצפייה בקליפ הכנסו ללשונית Share Peace מתחת לתמונת הפרופיל..". דרך תאור ההכנות לנאום בכנס איפא"ק: "הברית החשובה שלנו עם ארצות הברית מלווה אותי עוד מימי הקמת המדינה כאשר היינו בגדר של רעיון, תקוה, חלום. 64 שנה אחרי, אנצל את הבמה כדי להודות לאומה האמריקאית ולקהילה היהודית בפרט על ידידות אמיצה ואסטרטגית אשר תרמה לבניתה של מדינת ישראל כפי שהיא היום" ועד ברכה ליוסף סידר על השתתפותו באוסקר: "אני מברך את יוסף סידר ואת הצוות הישראלי הנהדר שייצגו את ישראל בכבוד והביאו לכולנו גאווה לאומית ומקצועית".

פרס וצוקרברג, היום במטה פייסבוק (צילום: פייסבוק)
מפגש פסגה - מי צריך להתרגש יותר? שמעון פרס ומארק צוקרברג | צילום: פייסבוק
מלבד חשבון הפייסבוק הצעיר, יש לנשיא גם חשבון טוויטר בשם @PresidentPeres עם 1388 עוקבים, חשבון באתר Instagram תחת השם shimonperes עם 544 עוקבים ו-84 תמונות וחשבון ביוטיוב עם 2,828 משתמשים רשומים.  

למרות הסיקור התקשורתי הנרחב סביב כניסתו של הנשיא פרס לרשתות החברתיות ובעיקר לפייסבוק, יש לו עדיין מה ללמוד מפוליטיקאים אחרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו למשל, מעדכן באופן תכוף את חשבון הפייסבוק שלו שצבר 174,873 לייקים ומשמש אותו כערוץ תקשורת ישיר עם הבוחרים. כמובן שאף אחד מהם לא מתקרב לחשבונו של נשיא ארה"ב ברק אובמה ששולט ביד רמה גם בפייסבוק עם 25,472,273 והוא גם היחיד שעבר למבנה הטיים ליין החדש מבין כל הארבעה. הפוליטיקאים שלנו מסתבר, אינם אוהבים את המבנה ההיסטוגרפי שלו.

גם יאיר לפיד שזה עתה נכנס לפוליטיקה משתמש בפייסבוק כדי לגייס תמיכה פוליטית, אבל דווקא מלפיד יכול פרס ללמוד איך לא עושים את זה נכון. ככל הנראה כתוצאה מהתנהלות לקויה והעדר אסטרטגיה תקשורתית בשבועיים האחרונים נתון הרכש החדש של הפוליטיקה הישראלית תחת מתקפה בדף שלו לאחר שהחליט לענות על שאלות הגולשים בשיטת הצנזורה. התנהגות זו זיכתה אותו באוסף של סרטוני פארודיה מבית היוצר של אתר פטריה.

ועכשיו צחוקים

מתוך: shimonbomb.tumblr.com (צילום: shimonbomb.tumblr.com)
פרס והדינוזאורים, לפני שהם נכחדו | צילום: shimonbomb.tumblr.com

אם יש משהו שמשותף לשלטון החוק ולרשת האינטרנט (מלבד העיסוק בפרטיות) היא העובדה שכולם שווים. בשלטון חוק כל אזרח שפיט ואילו ברשת האינטרנט כל גולש הוא נחשף ונתון לאפשרות שמישהו יצחק עליו, גם אם הוא נשיא המדינה.

טמבלר חדש תחת השם Shimonbomb ערך שלל תמונות היסטוריות והכניס לתוכן את התמונה של פרס כעקיצה לגילו המתקדם. כך למשל ניתן לראות את נשיא המדינה כקפטן פיקארד מהסדרה Star Trek , על הירח, יושב עם כסא ליד דינוזאור, משתתף במשחקי הכס ועוד.

מתוך: shimonbomb.tumblr.com (צילום: shimonbomb.tumblr.com)
משתתף בתמונות היסטוריות | צילום: shimonbomb.tumblr.com
מתוך: shimonbomb.tumblr.com (צילום: shimonbomb.tumblr.com)
I'm on a horse | צילום: shimonbomb.tumblr.com
מתוך: shimonbomb.tumblr.com (צילום: shimonbomb.tumblr.com)
אז מי באמת היה הבן אדם הראשון בעולם? | צילום: shimonbomb.tumblr.com

בעמוד פייסבוק סטטוסים מצייצים עלתה תמונה של יואב בן פורת ובה נחשפות ההתראות שמקבל פרס לפייסבוק שלו. ביניהן אחת לאלוהים, ממשה רבנו והדינוזאור טי-רקס.

נוטיפיקיישנס של שמעון פרס (צילום:  Photo by Flash90)
שמעון פרס וחברים (מתוך: סטטוסים מצייצים) | צילום: Photo by Flash90

ועוד קצת תמונות:

תגובת בית הנשיא:

מי שהרים את הפרוייקט זו מחלקת הדוברות והאסטרטגיה של בית הנשיא בראשות איילת פריש יחד רון שלי, מומחה לרשתות חברתיות המשמש כמנהל ניו מדיה ודיגיטל של בית הנשיא. "הפעילות החלה לפני כחצי שנה וקיבלנו החלטה לחכות עד היום ולעשות השקה בקנה מידה בין לאומי לאישיות כמו שמעון פרס שהוא מותג", אומרת פריש.

האסטרטגיה סביבה נבנית הפעילות של פרס ברשתות השונות (פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם) נקראת 'פרס 360'", מגלה שלי ומסביר כי המטרה היא להוציא את הנשיא מהעניבה ולהנגיש אותו לקבל הגולשים בתקשורת בלתי אמצעית ופתוחה. "המטרה היא להביא את פרס עצמו לקדמת הבמה", הוא אומר. "מטרת האתר הישראלי היא לחזק את הקשר עם האזרחים ומטרת האתר הבינלאומי היא לקדם את חזון השלום של פרס".

על פי פריש, מדובר על אחת ההשקות המוצלחות ביותר של דף פייסבוק השייך לאישיות ציבורית והצוות שלה מקבל הרבה מאד תגובות חיוביות מאזרחים שרוצים להכיר את הנשיא מקרוב. "לא משנה לאן תגלוש, המטרה היא שתפגוש את פרס" , היא אומרת ומוסיפה כי למרות העובדה שיש גם תגובות לא אוהדות, אין בכוונתה לסנן או למנוע את הצגתן. "החלטנו שאנו לא מסננים תגובות. אנו מקבלים בהבנה תגובות שליליות", היא מגלה.

>> ביבי מבקש לייק, מה לא תעשו?