מנגנון מניעת ההתאבדויות החדש של פייסבוק, שהושק בחודש שעבר, אמור להגן על המשתמשים מעצמם. אך מסתבר כי הוא עלול לגרום לא פחות נזק מתועלת, כפי שגילה גולש שרצה לבדוק עד כמה הוא יעיל. 

הפעילים גויסו דרך פייסבוק (צילום: חדשות 2)
אילוסטרציה; | צילום: חדשות 2

שיין טוש, חשמלאי בן 48 מהעיר סן-מטאו שבקליפורניה, רצה לבדוק את יעילותו של הדיווח על פוסטים אובדניים בפייסבוק. לפני כשלושה שבועות וחצי העלה סטטוס בו הכריז:

"החלטתי להתאבד בדרך פומבית מאוד, שאני מקווה שתגרום לאנשים לדבר על הפשעים שהבנקים האלה שילמו לממשלה שלנו והשאירו את הנשים והילדים שלנו ברחובות! (...) אני לא מחפש הזדהות ולא הולך להגיב למגיבים (...) הדרך היחידה לוודא שמשהו ייעשה ולגרום לאנשים לדבר (על בעיות) היא כשמישהו מוכן לקחת דברים עד הקצה. הפיצו את זה, דונו בזה, התקשרו לתקשורת המקומית או כל דבר אחר שאתם רוצים. אני רק רוצה שהם יידעו למה אני עושה את זה ושיידעו טוב מאוד שניתן היה למנוע את זה. אעלה סרטונים ליוטיוב וכל דרך אחרת שאני מחליט לעשות את זה. אני חושב לתלות את עצמי מגשר גולדן-גייט עם שלט גדול שיגיד שבנק אמריקה הרג אותי והשאיר את אשתי והילדים בלי אבא או בית!"

תוך זמן קצר דיווחה אחת מחבריו בפייסבוק על הפוסט והרשת החברתית נעלה את חשבונו והתנתה את כניסתו בכך שיקרא קודם חומרים המיועדים להניא מתאבדים מהחלטתם ויענה על שאלונים שמיועדים לאבחן את מצבו הנפשי כדי לקשר אותו לגורמים מקצועיים. אך עד מהרה התברר לו כי זה לא הכל, כאשר המשטרה התערבה בסיפור והוא נחקר ואושפז למשך כ-70 שעות במוסד לחולי נפש.

לדבריו, הוא אושפז למרות שהגיע לתחנת המשטרה בעצמו והבהיר להם כי הסטטוס היה למטרות ניסוי וכי הוא אינו מתכוון להתאבד. הוא הוסיף כי במהלך אשפוזו הוא עבר 7 בדיקות דם בנוסף לבדיקות שתן, לאבחון כל דבר מצריכת סמים ועד איידס. הוא טען כי תנאי השייה היו בלתי אנושיים בעקבות העומס הרב על מערכת הבריאות בארה"ב וכי הוא נאלץ לישון על הרצפה.

לאחר שחרורו, הוא חזר להתלונן בפייסבוק - הפעם על פייסבוק עצמה והניסיון הלא מוצלח שלה להתערב בחייהם של משתמשיה יתר על המידה. הוא קבל על כך שהמכרה-לשעבר שהתלוננה עליו התבקשה על ידי פייסבוק להודיע למשטרה על כוונותיו. "למה זה אתם חושבים? פייסבוק מעדיפה שמישהו אחר יתקשר למשטרה, כך הם יכולים להימנע מלהסתבך מתביעה בעתיד". הוא הוסיף כי "הפרויקט הזה שהם עובדים עליו ומפתחים אותו הוא ניסוי בבני אדם אמיתיים עם תוצאות אמיתיות: הוצאות רפואיות, תעסוקה, מוניטין". הוא הדגיש כי פייסבוק בחרה להסתפק בדיווח אחד, של זרה מוחלטת שגרה במרחק 6 שעות טיסה, במקום לשלוח אל המשתמש קרוב משפחה או או מכר וירטואלי קרוב יותר.