התבנית הבסיסית של פייסבוק
התבנית הבסיסית של פייסבוק | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

לפעמים אי אפשר להתחמק מהתחושה שפייסבוק יודעת עלינו יותר מדי - או, לא פחות גרוע: פשוט מניחה הנחות ומציגה לנו פרסומות שלא מתאימות לנו או מתאימות בצורה עקומה. הבעיה היא שגם אם אתם מקפידים לבצע לייקים, תגובות או שיתופים רק לחומרים שאתם רוצים שפייסבוק תדע, היא עדיין מקבלת עליכם מידע נוסף ממקורות אחרים, שכמעט בלתי אפשרי לשלוט עליהם.

אך במעמקי האתר, אם מחפשים טוב, אפשר למצוא את העמוד שאמנם לא יודע לקבוע את הגיל והנטייה המינית שלכם, אבל כן מכיל עליכם את כל המידע שלפיו פייסבוק מתייחסת אליכם וקובעת אילו פרסומות תראו. אנחנו ממליצים לכל אחד להיכנס אליו מדי פעם ולסנן את המידע המדויק יותר - או פחות - שהחברה אגרה עליכם.

שתי דרכים מובילות לעמוד: הראשונה היא ללחוץ על כפתור חץ האפשרויות בפינה העליונה של פרסומת המוצגת בפיד, ואז לבחור ב"מדוע אני רואה את זה?" (Why am I seeing this?).

במסך שייפתח, תוצג לכם הסיבה שאתם רואים את הפרסומת הספציפית ואפשרות להסיר את תחום העניין שגרם לפייסבוק להציג לכם את המודעה.

אך אם אתם רוצים קצת יותר מאשר לראות ולהסיר מילת מפתח של פרסומת ספציפית (ובזה הרי אנחנו עוסקים פה) - לחצו על "נהל את העדפות המודעה שלך" (Manage Your Ad Preferences).

הדרך השנייה להגיע לאותו עמוד היא ללחוץ על הקישור הזה. בתוך הרשת החברתית קשה מאוד למצוא אותו, ולמקרה שלא תצליחו לחזור למדריך הזה אנחנו ממליצים לכם לזכור את הדרך הקודמת.

לאחר שהגעתם לעמוד תראו רשימת תחומי-על ומספר של תת-תחומים בהם פייסבוק מאמינה שאתם מעוניינים.

כך, למשל, תחת סעיף "השכלה", מצאתי את האוניברסיטה הפתוחה, בה למדתי, כתיבה, שהיא תחום שאני מתמקצע בו כבר שנים, וכמה תחומים נוספים שרלוונטיים אלי - אך גם את האוניברסיטה הציבורית של ניו-יורק, מוסד שאינו רלוונטי לחיי בשום צורה. כדי להסיר אותו, לחצתי על ה-X שהופיע לי בקצה השורה כאשר העברתי מעליה את העכבר.

אגב, אם אתם רוצים לנסות להבין מדוע תחום עניין מסוים מקושר אליכם על ידי פייסבוק, תוכלו להעמיד את העכבר על סימן ה-i שיופיע לצידו כאשר העכבר עובר על השורה. כך, למשל, ניתן לראות שאחד מתחומי העניין שלי הוא "ילד", למרות שאין לי כזה, מכיוון שפייסבוק מאמינה שהלייקים שלי מעידים על התעניינות בהורות ("ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם" - אתם אשמים!).

אחרי שמחקתם את התחומי העניין שלא באמת רלוונטיים (או שאתם לא רוצים שפייסבוק תהיה מודעת אליהם) - תוכלו לספר לה מה כן מעניין אתכם.

נציין שלצערנו, כל הפעולות בעמוד ההגדרות לא יכולות לצמצם את כמות הפרסומות שתופיע לכם באתר או באפליקציה, אלא רק לדאוג שאלו יהיו פרסומות פחות מציקות ויותר יעילות.