מארק צוקרברג מציג את החיפוש החברתי (צילום: Stephen Lam, GettyImages IL)
מלחמה על גוגל? אפילו לא קרוב. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג | צילום: Stephen Lam, GettyImages IL

טלפון סלולרי של פייסבוק? הצחקתם את מארק צוקרברג - מסתבר שלאנשים בקמפוס של הרשת החברתית בפאלו אלטו היו תכניות הרבה יותר מעניינות עבורנו.

במסיבת עיתונאים מפתיעה, פייסבוק הציגה אמש (ג'), את השלב הבא באבולוציה שלה. קוראים לזה "חיפוש בגראף" או בשפה העממית "חיפוש חברתי", ומדובר בקפיצת מדרגה אדירה ביכולות החיפוש וארגון המידע שלה. 

נקסטר גם בפייסבוק

כבר תקופה ארוכה שבפייסבוק לא הציגו שינוי גדול ומהותי שמיועד למשתמש. בשנה האחרונה נראה שכל השינויים נועדו כדי לשמח בעיקר את המפרסמים והמשקיעים. שינויים כמו פרסום בסלולרי או החזרתם של ה-Gifts, המתנות של פייסבוק שאמורות להכניס לחברה לא מעט כסף. מלבד כמה עדכונים קטנים מאוד, המשתמש הפשוט לא קיבל כמעט יחס ורבים החלו לחשוש שהרשת החברתית הפופולרית הופכת למסחרית מדי.

 

מקושרים
ההכרזה על החיפוש החברתי החזירה את ההתרגשות הישנה מהמדיה החברתית. מעכשיו פייסבוק בעצם מאפשרת למשתמש להסתכל בדרך חדשה על המידע הרב ברשת החברתית. כבר שנים שפייסבוק בונה את ה"גרף" שלה - אותה רשת בתוך רשת, קשרים שנוצרים על ידי המשתמשים. החיפוש החדש הופך את הגראף של פייסבוק להרבה יותר רלוונטי - הוא מאפשר למשתמש להסתכל על המידע בפייסבוק בצורה של קשרים והקשרים. 

הרעיון הוא פשוט, החברים שלכם מעלים תמונות, לוחצים על לייקים, ממלאים פרטים על החיים שלהם וממליצים על מקומות או תמונות. כל זה יוצר מידע, מאסה גדולה של מידע.

סוף סוף פייסבוק עושה שימוש חכם וטוב יותר בכל המידע הזה. היא תאפשר לכם לראות מסעדות מסביבכם לפי כמה מהחברים שלכם ביקרו בהן, אהבו אותן, העלו משם תמונות ועוד. 

גוגל למשל יכולה רק לספר לכם על המסעדה ממידע שעלה עליה ולא בהכרח קשור למעגל החברים שלכם. אותו הדבר עם סרטים ותוכניות טלוויזיה - המשתמש יוכל לחפש תכנית חדשה לצפות בה לפי מה שהחברים שלו צופים ואוהבים. המידע מקבל הקשרים חדשים, והם אישיים יותר ולכן רלוונטיים יותר לכל אחד.

זו עדיין לא תחרות לגוגל כמובן. פייסבוק עדיין לא ממפה את הרשת. היא חולשת על מידע מאוד ספציפי, תמונות, מקומות, לייקים. אך בהמשך פייסבוק מתכננת להחריב את מנוע החיפוש שלה גם לפוסטים, קישורים ועוד. אז, פייסבוק תוכל לתת פייט מסויים למנועי החיפוש הישנים שאנחנו מכירים. 

כאשר היא תוכל למצוא מידע וקישורים רלוונטיים לפי תוכן הגולשים שלה, ולדרג אותו על פי החברים ו"מידת החשיבות" שלהם. מדובר במהפכה גדולה - כזאת שגוגל חולמת עליה כבר די הרבה זמן. זאת הסיבה שגוגל כל כך לוחצת על הרשת החברתית שלה - גוגל פלוס. המידע הזה חשוב למנוע החיפוש שלה. מידע של קשרים, של אנשים, מידע אישי שאלגוריתם אמנם יכול לסדר, אבל לעולם לא לייצר.

כלי לסטוקרים?
החיפוש החברתי יכול בקלות להפוך גם לכלי חזק יותר לסטוקרים. כמובן. כאילו שפייסבוק עצמה לא היתה כזאת עד עכשיו. במהלך מסיבת העיתונאים צוקרברג הדגיש עד כמה פרטיות חשובה לפייסבוק וכיצד מידע מסוים מיועד לקהל מאוד מסוים. החיפוש יוכל להיעשות אך ורק על פי המידע שפתוח למשתמש עצמו. זאת אומרת, המשתמש יראה מידע בחיפוש שהוא או פומבי או משותף על ידי החברים שלו. מה שאומר שכל תוצאה לאותה שאלת חיפוש על ידי כל משתמש תהיה שונה לחלוטין. המידע יהיה מסודר על פי הקשרים חברתיים - כאשר החברים שאיתם יש לכם הכי הרבה אינטראקציה ימוקמו גבוה יותר.

ועוד דבר קטן שצריך להתייחס אליו, כשמנוע החיפוש החברתי לא ימצא את המידע הרלוונטי עבורכם, מנוע החיפוש "בינג" של מיקרוסופט יכנס לפעולה. המניות של מיקרוסופט בפייסבוק מתחילות להציץ יותר ויותר, צוקרברג אמר במסיבת העיתונאים שהם מקווים שמנוע החיפוש ישמש לחיפוש בגראף, וזה יהיה עיקר השימוש בו על ידי המשתמש הפשוט, אך למקרה שהמידע לא קיים, טוב שיהיה מנוע חיפוש ישן וטוב, סטייל גוגל.

אבל כמובן שהאפשרות הזאת תקרוץ לאנשים שיתרגלו לפתע להשתמש בבינג דרך חשבון הפייסבוק שלהם. ואולי בהמשך בינג אף יוכל להציג תוצאות על פי הגראף של פייסבוק. שיתוף הפעולה הזה בין שתי החברות יכול להוליד מנוע חיפוש שישלב את הטוב משני העולמות. החיפוש צפוי להיפתח לקהל הרחב בתקופה הקרובה.

>> מה ביבי עשה לאמא שלך? 

וגם: אמריקה סוערת: מי אשם במותו של ההאקר בן ה-26?