mako
פרסומת

בלי בושה: פייסבוק שילמה לבני נוער כדי לעקוב אחריהם

אפליקציית פייסבוק ריסרץ', שבאמצעותה נאסף המידע, היא בעצם גרסה מחודשת של האפליקציה של אונבו הישראלית - שהוסרה בשנה שעברה בעקבות תלונה של אפל על פגיעה בפרטיות

רונית דומקה
TheMarker
פורסם:
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג | צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock
הקישור הועתק

פייסבוק משלמת לבני נוער וצעירים כדי לעקוב אחר השימוש שלהם באינטרנט ובטלפון - כך לפי דיווח באתר טק קראנץ'.

לפי הדיווח, ב-2016 פייסבוק החלה לשלם למשתמשים בני 35-13 עד 20 דולר בחודש בתוספת עמלות, כדי שיתקינו VPN שמאפשר לה להשיג את כל המידע על הפעילות שלהם ברשת ובטלפונים שלהם. בין היתר התבקשו המשתמשים בתוכנית לספק צילומי מסך של היסטוריית ההזמנות שלהם באמזון.

האפליקציה הזו דומה לאפליקציית איסוף מידע אחרת שפיתח הסטארט-אפ הישראלי אונבו, שנרכש על ידי פייסבוק ב-2013, והוסרה באוגוסט האחרון מהחנות של אפל, לאחר שזו הודיעה כי אינה עומדת במדיניות הפרטיות שלה. הפעם קרויה האפליקציה בשם "פייסבוק ריסרץ'", אך בטק קראנץ' ציינו כי המידע שנאסף נשלח לכתובת שקשורה לאונבו.

עוד ב-TheMarker

הנתונים שאליהם יש לפייסבוק גישה באמצעות האפליקציה - שבחלק מהמסמכים של החברה מתייחסים אליה כ"פרויקט אטלס" – כולל הודעות פרטיות, חיפושים באינטרנט, אימיילים, פעילות בדפדפן ומידע לגבי מיקום, כך אמר לטק קראנץ' ויל סטרפאץ' מ-Guardian Mobile Firewall.

פייסבוק גייסה את הצעירים באמצעות שירותי בדיקות דיגיטליות כמו Applause – גם הוא של חברה ישראלית - BetaBound ו-uTest, שגם פירסמה מודעות באינסטגרם ובסנאפצ'ט, שבהן נכתב כי היא מחפשת משתתפים בתשלום ל"מחקר מדיה חברתית". במקרה של Applause הוסבר למשתמשים כי המידע נאסף עבור פייסבוק ריסרץ'.

פרסומת

אם קטינים מנסים להירשם לשירות, הם מתבקשים להשיג אישור מהוריהם באמצעות טופס שחושף את מעורבותה של פייסבוק, ושבו נכתב: "לא ידוע על אף סיכון שבו כרוך הפרויקט, אבל עליכם להבין שאופיו כרוך במעקב אחר המידע הפרטי שלכם דרך השימוש של ילדכם באפליקציות. אתם תקבלו תגמול על ההשתתפות".

אונבו פרצה לתודעה הציבורית כחברה שמוזילה למשתמשיה את עלויות הגלישה במובייל באמצעות ניטור אפליקציות "זללניות" בצריכת דאטה וביצוע דחיסה לנתונים. אולם "וול סטריט ג׳ורנל" חשף בהמשך את הסיבה האמיתית שבגינה רכשה אותה פייסבוק: הטכנולוגיה של אונבו איפשרה לה לעקוב בזמן אמת אחר ההתנהגות של עשרות מיליוני גולשים בכל העולם, בעיקר בארה"ב, גם כשהם לא משתמשים באפליקציות שלה. מסמכים פנימיים של החברה שפורסמו לאחרונה בבריטניה, אף הראו כיצד עקבה כך אחר פעילות המשתמשים באפליקציות מתחרות כמו סנאפצ'ט ו-ווטסאפ, לפני שרכשה אותה.