פייסבוק הסירה את אפליקציית Onavo VPN מחנות האפליקציות של גוגל, וכך למעשה הורידה את הגרזן על אחת מהאפליקציות היותר מעוררות מחלוקת שלה, שעיקר הפיתוח שלה נעשה בישראל. שמה של האפליקציה נקשר להחלטות רכישת חברות שביצעה פייסבוק וכן “מחקרי שוק” שניהלה פייסבוק וכללו בעיקר מעקב אחרי אופי השימוש של המשתמשים והעברת המידע לפייסבוק. אנחנו אגב הזהרנו כבר לפני שנה מהשימוש באפליקציה.

אף אחד לא יאסוף עליכם מידע… חוץ מאיתנו

לפני 5 שנים וחצי רכשה פייסבוק את חברת הסטארטאפ הישראלית Onavo (אונאבו) תמורת כ-150 מיליון דולר והפכה אותה למרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל. עם השנים הציעה אפליקציית Onavo Protect למשתמשים שירות VPN חינמי שאיפשר להם ליהנות מ”תקשורת מאובטחת”, אפשרות לחסום את האפליקציות שמשתמשות בתעבורת נתונים ברקע וקבלת התראות על חריגה בצריכת נתונים.

מקור: Onavo

בפועל, האפליקציה גם אספה נתונים על אופי השימוש של המשתמש, שכוללים בין היתר באילו אפליקציות הוא משתמש, כמה זמן הוא משתמש בכל אחת מהן, באילו אתרים הוא מבקר, איזו רשת סלולרית הוא משתמש ואיזה מכשיר סלולרי יש לו. כך יכלה פייסבוק לאסוף פרטים רבים על המשתמשים – גם בזמן שהם לא משתמשים באפליקציה הראשית שלה, או אפילו אם היא כלל לא מותקנת אצלם.

פורסם ב-Geektime

עוד ב-Geektime

טוליפ מגייסת 18.4 מיליון דולר כדי להפוך כל מפעל למפעל מחובר
האם רובוט כתב את זה? הבינה המלאכותית משתלבת בעיתונות

על פי דיווחים בשנים האחרונות, השתמשה פייסבוק ב-Onavo כדי להחליט על רכישות חברות – ביניהן זו של ווטסאפ. בנוסף, על פי מקורות בחברה, פייסבוק ידעה בזכות Onavo, שפיצ’ר הסטוריז של אינסטגרם פגע קשות בסנאפצ’ט, המתחרה הגדולה שסירבה להצעת רכישה שלה; וכן, למדה פייסבוק על כך שאנשים אוהבים את פיצ’ר הלייב וידאו של אפליקציות כמו Meerkat הישראלית ו-Periscope, מה שהוביל להוספת פיצ׳ר זהה בפייסבוק ובאינסטגרם. בעקבות הגילויים הללו הוסרה האפליקציה מהאפסטור של אפל, עם זאת, היא היתה עדיין זמינה בחנות הגוגל פליי.

לאחרונה שוב עלה שמה של Onavo בהקשרים לא מחמיאים. פייסבוק, שקיבלה “כרטיס צהוב” מאפל, החלה להציע אפליקציה בשם Facebook Research – שבדקה את הרגלי השימוש באפליקציות של משתמשים כולל נערים תמורת גיפט קארד בגובה 20 דולר. פייסבוק שילבה את הקוד של Onavo באפליקציה, וכדי לעקוף את מנגנוני הבדיקה של אפל, השתמשה בטריק מקורי.

מתברר שפייסבוק פשוט ניצלה את תוכנית ה-Developer Enterprise של אפל, שמאפשרת לארגונים להתקין פרופילים המסייעים להפצה למשל של אפליקציות ניסיוניות, אפליקציות פנימיות של החברה, הגדרות אוניברסליות ושלל אפשרויות נוספות ללא מעקב של אפל, אך מיועדת להפצה אך ורק בקרב עובדי חברה ולצרכים פנימיים. כאשר התגלה השימוש של פייסבוק והשילוב של הקוד של Onavo באפליקציות iOS, מחקה אפל את ההרשאות שלה וגרמה להשבתת האפליקציות הפנימיות של עובדיה.

מפייסבוק נמסר לנו: “אנחנו מסיימים את תוכנית Onavo ומעבירים את המיקוד שלנו לתכניות מחקר שוק בתשלום”