הטור השבועי של עמית לביא עם הידיעות המעניינות והחשובות שאולי פספסתם.

גרף שיחה בטוויטר
גרף שיחה בטוויטר

לפני שאסקור כהרגלי את השבוע שחלף, חשוב לדבר גם על מה שקורה עכשיו בטורקיה. אנחנו אולי שומעים קצת במהדורות החדשות על הפגנות ואלימות אבל בטורקיה אמצעי התקשורת כמעט לא מדווחים על כך. טורקיה היא מדינה בעלת שיעורי חדירת אינטרנט משמעותיים וכדאי לכל מי שמתעניין בכוחה של הרשת לשנות ולהשפיע לעקוב מקרוב אחרי מה שקורה בארץ המרתקת הזו.

בניגוד למצריים שבה הבינו לאחר מעשה את הכוח של פייסבוק וטוויטר, אצלנו זה קורה בזמן אמת. חברים שלי מימי פייסבוק וגוגל מפרסמים כל הזמן קטעי וידאו ותמונות שאמצעי התקשורת משתמשים בהם באופן תדיר. שימו לב למשל לקפיצה המשמעותית בשיחה על ההאשטאג טורקיה בטוויטר. שימו לה להאשטאגים הבאים: #direngeziparkı, #occupygezi, #geziparki.

ה-V שיקבע מי באמת חשוב

בר רפאלי בפייסבוק (אילוסטרציה) (צילום: אילוסטרציה, אילוסטרציה - ארכיון)
בר רפאלי, האם זו את? | צילום: אילוסטרציה, אילוסטרציה - ארכיון

באיחור לא אופנתי בכלל, פייסבוק השיקה שירות שנועד לעזור למשתמשים לוודא שהדף אחריו הם עוקבים באמת שייך לאותו ידוען באופן רשמי. לטוויטר יש כבר שנים שירות זהה. ההבדל? בעוד שבטוויטר כל אחד יכול לבקש (ולשלם) על אימות שכזה, פייסבוק הודיעה שהיא לא תקבל בקשות בנושא ותפנה ישירות לידוענים שהחברה חושבת שזקוקים לאימות. אז אם עד עכשיו תהיתם אם אתם באמת חשובים או לא, אם פייסבוק לא פנתה אליכם – כנראה שלא. השירות אגב טרם הושק באתר ולא ידוע נכון לעכשיו איך ייראה סימן האימות.

יאהו מציגה פרסומות בטאמבלר, ומעצבנת את המשתמשים

מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
אני המנכ"ל, ואתם תקבלו פרסומות, גם בטאמבלר | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

לא עברו שבועיים מאז שיאהו רכשה את טאמבלר והראשונה כבר זעזעה את המשתמשים כשדחפה פרסומות בניוזפיד שלהם, בדומה לפרסומות שכולנו כל כך "אוהבים" בפייסבוק. הפרסומות כמובן לא קשורות למכירה אבל זה בהחלט לא עושה טוב ליאהו, שהדבר האחרון שהיא רוצה היא לעצבן את המשתמשים הצעירים ו"המגניבים" של פייסבוק שבשבילם היא שילמה מיליארד דולר במזומן. מספר משתמשים מעוצבן טרח לפרסם על כך פוסטים זועמים אבל בסופו של דבר, כמו שפייסבוק הוכיחה, כל עוד נותנים שירות שחשוב למשתמשים, כמה פרסומות בניוזפיד לא הולכות לגרום לאף אחד לעזוב.

וייז, תעזבי כבר את הארץ!

עקבנו פה לאחרונה אחרי וייז והתככים בזמן המשא ומתן למכירתה. אני חייב לומר שלמרות שיש כאלה שחושבים שטוב שווייז תישאר בארץ, אני חושב שזו טעות. מעט מאוד סטארט אפים בארץ יכולים להגיע למאות מליונים של משתמשים וווייז עוד רחוקה משם. וייז היא חברה מוצלחת מאוד אך עוד לא מצליחה. החברה כנראה רחוקה מלהיות רווחית והסיכון שפייסבוק או גוגל פשוט יעתיקו את הפיצ'רים המרכזיים שלה הוא עצום. מכירת וייז עכשיו הייתה מכניסה כסף למדינה, מכניסה כסף לעובדים שמחכים שהמניות שלהם יתממשו ובעיקר מגדלת דור חדש של אנשי מקצוע עם נסיון ביצירת שירותי אונליין בינלאומיים גדולים.

"עידן האתרים הגדולים שנוצרו קודם לווב ולמחשבים שייך לעבר"

פינטרסט (צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", Pinterest)
האתר הגדול האחרון? פינטרסט | צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", Pinterest

פינטרסט, שהופכת להיות המקום לגילוי של תכנים ויזואליים ברשת, טוענת שהשירות הוא כנראה אתר האינטרנט הגדול האחרון. אוון שארפ, אחד ממייסדי האתר גילה כי ביום שבו החברה שחררה את אפליקציית האייפון שלה, העובדים הימרו כמה זמן יעבור עד שיותר אנשים יכנסו מטלפונים ניידים מאשר מהאתר. ההימורים נעו סביב שבועות או חודשים. למעשה, באותו היום שבו שוחררה האפליקציה, מספר האנשים שנכסנו דרך מכשירים ניידים עקף את התנועה באתר. כולנו יודעים שהמובייל חזק, אבל עד כדי כך חזק?

שארפ טוען שעידן האתרים הגדולים שנוצרו קודם לווב ולמחשבים שייך לעבר ושאם הם היו יוצרים את האתר היום, הם כנראה היו יוצרים אותו כאפליקציה. זהו טיעון מרתק – האם יותר לא ניראה אתרים שנוצרו למחשבים? אינסטגרם לדוגמא, הגיעה ל 100 מיליון משתמשים לפני שהיא יצרה גרסת אתר.

לינקדאין מאמתת בשני שלבים

לינקדאין החליטה ללכת בדרכה של פייסבוק, גוגל ורשתות רבות אחרות ולאפשר למשתמשים להזין את מספר הטלפון הנייד שלהם על מנת להכנס לשירות ועל מנת להגן על הפרטים שלהם. צעד זה עשוי להגדיל את האמון של המשתמשים ברשת – דבר שיסייע לינקדאין לא רק לגדול אלא גם למשוך יותר מפרסמים. מצד שני, לינקדאין ידועה בכמויות האימיילים העצומות שהיא שולחת למשתמשים, האם יכול להיות שיש פה יתרון נוסף לרשת? כמו בניית מסד נתונים ענק של טלפונים של המשתמשים שלה?

המשקפיים לא יזהו אתכם

לכל מי שחשש, אפשר לנשום, גוגל הודיעה באופן רשמי שאין לה כוונה לאפשר זיהוי פנים באמצעות גוגל גלאס. אז כל מי שהחל לדבר על עולם שבו אין פרטיות וכל אחד מזוהה מיידית, הנה לכם, גוגל הודיעה שהיא לא תאשר אפליקציות לזיהוי פנים. הודעה חד משמעית זו הייתה יכולה להיות יותר חד משמעית אם גוגל לא הייתה מוסיפה את המילה הקטנה "בינתיים".

סמואל ל. ג'קסון מנצח את האינטרנט

גוגל עובדת על StreetView של גלאפאגוס. בקרוב תוכלו לסייר בגאלאפאגוס היישר מהמסך שלכם. 

ולסיום, במסגרת פרויקט לגיוס תרומות, התחייב השחקן ה-Bad Ass המקורי סמואל ל. ג'קסון, להקריא מונולוג של 300 מילים שייכתב לו על ידי משתמש רדיט – אתר הטרנדים והפורומים הגיקי. זה קרה. 

 

>> בטור הקודם: למה יש כל כך הרבה שמועות סביב המכירה של וייז? 

>> לכל הטורים של עמית לביא

*הכותב, עמית לביא הוא דירקטור לשיווק  ב-Slidely ומייעץ לעסקים בתחומי שיווק אונליין. עמית עבד בעברו בחברות פייסבוק וגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.