יס סטרימר
וכאן התמונות שהשכנים צילמו בחופשה בתאילנד

יס סטרימר (Yes Streamer), שירות ייחודי בן שנה וחצי של חברת יס, אשר מאפשר להזרים תכנים מהמחשב למסך הטלוויזיה - כולל חור אבטחה חמור, שעלול לחשוף בפני השכנים שלכם את התכני המחשב שלכם. 

בשיחה עם NEXTER, גילה משתמש שנפל קורבן לתקלה המדוברת, כי לאחרונה שם לב לבעיות בגלישה באינטרנט, שהחלו לאחר שדרוג גרסה לממיר הלוויין שברשותו. המשתמש שעובד בתחום אבטחת המידע, בדק את נתב האינטרנט שברשותו, כדי לוודא שאף אחד מהשכנים לא פרץ אליו וגולש על חשבונו: "נדהמתי כשגיליתי כי לנתב שלי מחוברים לא פחות מ-15 משתמשים (מכשירים בעלי חיבור לאינטרנט, כולל מחשבים, סמארטפונים ועוד)".

בואו לפייסבוק של נקסטר

הוא ממשיך: "אחרי מספר בדיקות נוספות, הסתבר לי שמדובר במחשבים ובממירים של השכנים שלי לבניין, המחוברים אלי דרך כבל האנטנה".

לדבריו של המשתמש, שכאמור עוסק בתחום אבטחת המידע, ולכן הצליח להתעמק ולחקור את התקלה, ממירי ה-VOD של יס מחוברים לאינטרנט דרך נקודת תקשורת מובנית. מאחר ולא לכל לקוח יש אפשרות לחבר את הממיר באופן חוטי לנתב הרשת, מספקת החברה כבלים קואקסיאליים (בעלי ציר משותף), המאפשרים לחבר את המכשיר לרשת דרך שקע האנטנה העגול, העובר בכל הקומות בכל בניין ומאפשר לחבר טלוויזיות לאנטנה או לצלחת הלוויין שעל הגג או בקרבתו. מאחר והתשתית משותפת לכל הדירות בכל בניין ולפעמים אף לכמה בניינים (בריכוזים צפופים), כל המכשירים המחוברים בכל בניין או קבוצת בניינים הופכים לרשת אחת פתוחה ובלתי מאובטחת.

משמעותו של ההסבר הטכני והלא קל לעיכול עבור המשתמש הממוצע, היא שבעצם בגלל אילוצים שונים של תשתיות, יס משתמשת ברשת אינטרנט אחת פתוחה עבור משתמשים רבים. מי שמחובר דרך צלחת משותפת (ברוב המקרים מדובר בשכנים), הממיר שלו מחובר לממירים האחרים. זו לא רשת פתוחה, אבל זו רשת סגורה שהמכשירים השונים בה יכולים "לפרוץ" אחד לשני.

כדי לוודא שכל לקוח ייראה רק התכנים מהרשת הפנימית שלו, מתקינה יס על כל כבל כזה, פילטר קטן המסנן את הנתונים המיועדים למשתמש הרלוונטי. אך כאשר הפילטר מתבלה, מתקלקל או פשוט מפסיק לעבוד, הסינון מתבטל וכל שכן יכול להתחבר לכל מכשיר מרושת בבניין ולראות את תכניו, כשלחברה אין דרך לדעת על כך.

לדבריו של המשתמש, בשיחה עם נציג יס, אחרי שהציג בפניו את הבעיה והסיבה אליה, הוסבר לו כי החברה מודעת לעניין אך מטפלת בו באופן פרטני, רק עבור לקוחות המדווחים על התקלה באופן ספציפי ומחליפה להם את אותו הפילטר המסנן בפילטר חדש.

*חברת יס מסרה בתגובה: "מדובר במקרים נקודתיים בודדים שבהם אירעה ככל הנראה תקלה בהתקנה. עם קבלת הפרטים התקלה טופלה במידי ונפתרה במקום".

>> מחדל: מסמך פנימי שדלף חושף כשלי אבטחה חמורים במאגר הביומטרי

>> שתי אחיות נרצחו בגלל שצולמו רוקדות בגשם