בשבוע האחרון הופיעו ברחבי המדינה שלטי חוצות ופרסומות המרמזות על תחילתו של העידן הביומטרי בישראל ובהם נכתב: "Bio: בקרוב שדרוג חכם לכולם". מלשכת רשות האוכלוסין במשרד הפנים נמסר כי זהו קדימון לקראת קמפיין רחב שיעלה היום (ב'), חלק ממערך ההסברה של הרשות, שמטרתו להנגיש לציבור את המידע על החוק שמסדיר את פעילות המאגר הביומטרי.

מאחורי הקמפיין עומדת לשכת הפרסום הממשלתית, ששכרה את שירותיו של האסטרטג גיל ארג'נטרו. עלות מסע ההסברה הוא 6 מיליון שקל – עלות חריגה וכפולה יחסית לקמפיינים ממשלתיים-מסחריים ממוצעים.

עוד נמסר מרשות האוכלוסין כי "המטרה הראשונה של הקמפיין היא למתג את התיעוד הביומטרי כשייך לעתיד ולטכנולוגיה העתידית. המטרה השנייה היא להביא לציבור את המידע על משמעותו. בנוסף, הציבור צריך לדעת שאם יש לו תיעוד ישן בתוקף – לא צריך להחליפו".

לדברי רשות האוכלוסין, "בחוק יש סעיף לנושא ההסברה, המחייב את הרשות לצאת במערך הסברה מקיף, שמשמעותו עלויות גבוהות. היקפי ההסברה תלויים בסוג המדיה. דבר שאפשר לכתוב בעלון לא ניתן לומר ברדיו ב-30 שניות. עלוני הסברה בשש שפות ובמאות אלפי עותקים – עולים הרבה כסף".

בפברואר אושר החוק שמסדיר את פעילות המאגר הביומטרי, לאחר פיילוט של שלוש שנים וחצי ודיונים רבים בוועדה מיוחדת שהוקמה לטובת העניין. עוד בטרם נחקק החוק, המאגר היה שנוי במחלוקת, הן מהסיבות שעמדו מאחורי חקיקתו והן מחשש לגבי אבטחתו, שכן זליגתו של מידע ביומטרי עלול להסב לאזרחים נזק חמור, כמו פגיעה בפרטיותם או ניצול המידע האישי לרעתם.

החוק החדש קובע כי מ-1 ביוני, אזרח שיגיע ללשכות רשות האוכלוסין כדי להנפיק תעודת זהות או דרכון יקבל תעודות ביומטריות, ותמונת פניו תיכנס למאגר הביומטרי. האזרח יוכל לבחור אם למסור למאגר גם את טביעות האצבעות שלו או לא. אזרח שיבחר לשמור את טביעות האצבעות במאגר יקבל תעודה שתוקפה 10 שנים, ומי שלא יסכים לכך – יקבל תעודה בתוקף לחמש שנים.

דרעי קורא לכם

בנוסף, מאות אלפי אזרחים קיבלו אתמול הודעת טקסט ממשרד הפנים, המבשרת על כניסתו לתוקף של החוק הביומטרי. כאשר נעשה מהלך המשפיע בצורה כה רחבה על הציבור, משרדי ממשלה מוציאים הודעות טקסט שהם גם חתומים על שליחתן, אך באופן יוצא דופן, ההודעה שנשלחה אתמול לא מיוחסת למשרד, אלא לשר אריה דרעי.

ואולם קיימת הנחיה של היועמ"ש בנוגע לאיסור השתתפות שרים בקמפיינים של משרדי ממשלה. כך, למשל, הפרסום צריך להיות על פעילות המשרד ולא על נושאי המשרה, ותוצאות הפרסום לא אמורות להיות פרסומת אישית של איש הציבור. כמו כן, תוכן הפרסום צריך להיות בדרך שאינה פנייה אישית של נושא המשרה. בגין הנחיות אלה, לדוגמה, הורה בעבר היועץ המשפטי לממשלה להסיר תמונות של פוליטיקאים על שלטים המבשרים על פרויקטים של תשתית.

רשות האוכלוסין מסרה בתגובה כי ההודעה נשלחה רק למי שנתן את מספרו ללשכת האוכלוסין מיוזמתו. לגבי ההחלטה לחתום על הודעת הטקסט בשמו של השר, נמסר כי "הדבר נדיר אך אנחנו עושים זאת מדי פעם. זה חוק שהוא הוביל, הרבה פעמים כשתוקפים את החוק תוקפים גם את השר. זה סמס אינפורמטיבי, ואין סיבה שהשר לא יהיה חתום על יידוע הציבור".

התנועה לזכויות דיגיטליות הודיעה כי תעתור נגד הקמפיין הביומטרי לבית המשפט העליון. לטענתה, בקמפיין שעלה יש ניסיון למתג את המאגר הביומטרי תחת שם חדש – "Bio", מבלי לציין את הסכנות שבו. עו"ד יונתן ברוורמן מהתנועה אמר: "אנחנו מבקשים למנוע הטעיה של הציבור. המדינה מנסה לעודד אנשים להצטרף למאגר שנוי במחלוקת באופן שיקשה משמעותית על ניהול העתירה שאותה הגשנו נגד המאגר. מובן לכולם שהפרסום הזה חורג מהסיכומים אליהם הגיעה התנועה לזכויות דיגיטליות עם המדינה בבג"ץ הקודם, ונדמה שהם אף חורגים מהסמכות שניתנה למדינה בחוק".

על המהלך שבו הוציאה הרשות סמסים לאזרחים נמסר מהתנועה לזכויות דיגיטליות כי היא הוציאה פנייה לרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים על שימוש לרעה במאגרי מידע.

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, אמר כי "העובדה שנשלחו סמסים לאנשים על סמך מספרי טלפון שנמסרו למשרד הפנים כדי לקבל שירות – מעידה כי משרד הפנים לא בוחל באמצעים פסולים. אין הוכחה טובה מזו לנחיצות העתירה שלנו נגד משרד הפנים.

"מאגרי המידע על אזרחי ישראל אינם הפקר, ואין לתת למי שמפקיר את המידע האישי שלנו להמשיך ולהתנהל עם מאגרים אלו שלא כחוק".

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker:
עובדים באפל נעצרו בחשד למכירת מידע על משתמשים
גוגל מכרה את שתי חטיבות הרובוטים שלה ליפנים