פייסבוק, גוגל ואורקל עוקבות אחרי הפורנו שרואים הגולשים – כך לפי מחקר חדש שפורסם ב"ניו יורק טיימס". חוקרים ממיקרוסופט, קרנגי מלון ואוניברסיטת פנסילבניה ניתחו יותר מ-22 אלף אתרי פורנו שהשתמשו בכלי שנקרא webXray, כדי לזהות כלי מעקב שמעבירים מידע לצד שלישי.

לפי תוצאות המחקר, 93% מאתרי הפורנו שנבדקו העבירו מידע לצד שלישי. המחקר התבצע במארס 2018, ולפיו 74% מהאתרים העבירו מידע לגוגל, 24% לאורקל ו-10% לפייסבוק. אחת המסקנות היא כי אפילו גלישה במצב לא מזוהה (אינקוגניטו, או "גלישה בסתר") לא מעניקה הגנה לגולשים – משום שאף כי היא אינה מופיעה בהיסטוריה של המשתמש, נתוני הגלישה עדיין עוברים לצד שלישי.

החוקרת אלנה מאריס אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי העובדה שמידע רגיש של שימוש באינטרנט דולף באופן כזה היא סיבה לדאגה: "העובדה כי המכניזם של מעקב אחרי אתרים למבוגרים דומה כל כך לאתרים של קניות באינטרנט, לדוגמה, היא דגל אדום ענקי". המחקר מצא גם כי רק 17% מאתרי הפורנו הם מוצפנים, ולכן השאר פגיעים להאקרים.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

עצב לי משחק מחשב: פייבר משיקה חנות ייעודית לשירותי גיימינג

חשיפה: הסטארט-אפ הישראלי המסקרן שפועל בחשאי בשטחים ועוקב אחרי פלסטינים

כלי המעקב יכולים להיות מותקנים באתרי צד שלישי מכמה סיבות. גוגל אנליטיקס, למשל, מעבירה לאתרים דאטה על התנועה באתר כדי שיוכלו לנטר את תנועת הגולשים. פייסבוק מציעה לאתרים להכניס אליהם כפתור "לייק", ובתמורה הם מקבלים מידע על גולשים באתר. עם זאת, קשה לחקור בדיוק מה קורה עם המידע הזה. גוגל ופייסבוק טוענות כי הן אינן משתמשות במידע מאתרי פורנו כדי לבנות פרופיל מסחרי של משתמשים – כלומר, כדי להציע להם פרסומות מותאמות אישית.

בתגובה לאתר "ביזנס אינסיידר" אמר דובר של גוגל כי "אין מודעות של גוגל באתרים עם תוכן למבוגרים ואנו אוסרים על פרסום אישי בהתבסס על העדפות מיניות של משתמשים או פעילות קשורה לכך ברשת".