השינוי הדרמטי במדיניות וואטסאפ ממשיך לעורר גלים. לאחר הביקורת מצד משתמשים רבים שחשים נבגדים ושוקלים חלופות, נראה שייתכן כי החברה תיאלץ להתמודד בקרוב עם שאלות מצד מדינות.

לפי דיווח ב-Furtune, נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב עשויה להגדיר את מסירת המידע על משתמשי וואטסאפ לפייסבוק כהפרת חוק. בעיתון ציינו כי ב-2014, כאשר רכשה פייסבוק את וואטסאפ, הוציאה הנציבות מכתב אזהרה חמור לחברות. במכתב צוטטו חלקים ממדיניות הפרטיות של וואטסאפ, שלפיה היא לעולם לא תכלול פרסומות ולא תמסור מידע על המשתמשים לצרכי פרסום.

הנציבות איימה במפורש כי אם יופרו ההתחייבויות האלו היא תחקור את שתי החברות על נהלי סחר לא הוגנים. עם זאת, ציינה הנציבות כי כל עוד תינתן למשתמשים "הזדמנות לבקש שלא להיכלל בשינויים כאלה, או לפחות הבהרה לצרכנים שיש להם הזדמנות להפסיק להשתמש בוואטסאפ" - הדבר ייחשב לכשר.

גם בבריטניה בודקים את השינוי בוואטסאפ מזווית דומה. נציבת המידע הטרייה אליזבת' דנהאם הודיעה בסוף השבוע כי "ארגונים לא צריכים לקבל אישור מראש מנציבות המידע לשינוי גישתם, אך עליהם לשמור על גבולות חוקי הגנת המידע. אנו בודקים זאת", היא כתבה וציינה כי כל עוד אופי השינוי ברור מהניסוח החדש של מסמכי התנאים - המשרד שלה לא יתערב.

ומה אומר החוק הישראלי על השינוי? "החוק הישראלי דורש הסכמה מדעת", מסביר עורך הדין יורם ליכטנשטיין, מומחה לדיני רשת, "כאשר המילה מדעת היא החשובה פה. לדעתי במקרה של וואטסאפ אין הסכמה מדעת, ואם הייתה תביעה, הייתי שמח להיות בצד התובע ולא הנתבע".

למה לא הסכמה מדעת? יידעו אותך שיש תנאי שימוש חדשים, ותוריד וי ממה שלא בא לך עליו.
"צריך להבדיל בין הסכמה להסכמה מדעת. אם היו מכריחים אותי לגלול את תנאי השימוש, זה היה מתקרב לדעת. זה עדיין לא מושלם. אבל לדעתי, שופט ישראלי לא יקבל את הטענה שהסכמה כזאת לתנאי שימוש היא מדעת – כלומר שהמשתמש הסכים לתנאים החדשים מתוך ידיעה".

במלים אחרות, גם מהדרישות האמריקאיות, גם מאלו הבריטיות וגם מאלו הישראליות, נראה שהשאלה היא האם האפשרות שנתנה וואטסאפ להוריד את ה-V מאפשרות שיתוף המידע עם פייסבוק מהווה קבלת רשות מודעת מהשתמשים והאם הטקסט המוצג בהסבר לאפשרות נחשב לברור ושקוף מספיק.

וואטסאפ מצידה מסרה ל-Fortune כי היא "מצייתת לכל חוק רלוונטי. כתמיד, אנו שוקלים את מחויבויותנו בזמן עיצוב שינויים כאלה (...) התנאים והמדיניות שלנו נגישות בקלות, סיפקנו סקירה של העדכונים העיקריים ונתנו לאנשים את הכוח לבצע החלטות נכונות עבורם, כולל הצעת שליטה למשתמשים קיימים על איך נוכל להשתמש במידע שלהם". מה שלא מצוין בתגובת החברה הוא שההגדרה שניתנה למשתמשים לא מבטלת לחלוטין את מסירת המידע לפייסבוק וכי ההסבר המלא לכך נמצא במסמך שאורכו כ-7,500 מילים - דומה לזה של עיתון יומי ממוצע - ורובו המוחלט כלל אינו זמין בגרסה עברית.