בשבוע שעבר ביקשה לילי, תושבת נס ציונה, להוציא דרכון חדש לבנה. אך לילי ואזרחים אחרים שמגיעים ללשכות רשות האוכלוסין מגלים שבעקבות המעבר לתעודות זהות ודרכונים ביומטריים אי אפשר פשוט להגיע ולקחת מספר בתור. במקום זה, נתקלים בלשכות בשלט הזה, שמבקש מהם לפנות במייל ולקבוע תור.

לילי פנתה במייל ללשכה ברחובות, אך לא נענתה מספר ימים. היא פנתה במקביל גם ללשכה בראשון לציון, וגם משם לא התקבלה כל תשובה. רק לאחר התערבות שלנו ופנייה לרשות האוכלוסין, קיבלה לילי מענה ונקבע לה תור.

לובו ויזנר, תושב אזור השרון, פנה אף הוא במייל לפני יומיים ללשכה בפתח תקווה, וביקש לתאם תור לחידוש אמצעי זיהוי. גם הוא לא קיבל תשובה. "אין קול ואין עונה", אומר לנו ויזנר, "(היה טוב אילו) היה מענה אוטומטי 'פנייתך התקבלה', משהו שנדע שהמייל הגיע בכלל". לתלונות האלה מצטרפות תלונות בעמוד הפייסבוק של רשות האוכלוסין, שבכולן טוענים אזרחים שלא חוזרים אליהם למיילים.

ו', אזרחית אחרת שביקשה להוציא דרכון לבנה בן השנתיים, העידה שקיבלה שיחת טלפון לתאום התור רק אחרי שהצליחה להגיע לגורמים ברשות האוכלוסין. ו' קיבלה שיחת טלפון שבה תואם לה התור, אך לא קיבלה אסמכתא במייל על התור. היא מספרת כי עדיין יש עומס בלשכה, כי הבידוק אורך זמן רב ולא מאפשר להיכנס בשעה שנקבע התור, וגם כאשר נכנסה, שמה לא הופיע ברשימה אצל הפקידים.

סמס אישי מאריה דרעי 

מאז המעבר לתעודות ביומטריות בלבד לפני כשבועיים, וככל שאנחנו מתקרבים לחופש הגדול, נוצר עומס בלשכות, ולכן עברו ברשות לשיטת קביעת התורים במייל.

לעומס הזה של הפונים מצטרפים אנשים שקיבלו הודעת סמס מפוקפקת משר הפנים שקורא להם להיכנס לאתר ולהירשם, וכן קמפיין פרסום על שלטי חוצות ואתרי אינטרנט שמעודד אנשים לעבור לתעודות ביומטריות.

בסמס נכתב כי מי שיש לו תעודת זהות או דרכון בתוקף לא חייב להחליף אותם. כך או כך, בקמפיין החוצות זה מופיע באותיות ממש קטנות. אז דעו לכם, שאתם לא חייבים להחליף תעודות זהות ודרכונים כל עוד הם בתוקף. סייג קל במקרה של דרכון - אם הוא בתוקף לעוד פחות מחצי שנה (כלומר פג תוקפו לפני דצמבר 2017), תוכלו לצאת איתו מישראל, אבל יש מדינות שלא יתנו לכם להיכנס איתו - בררו את זה בעת קניית כרטיס הטיסה.

דעו לכם עוד משהו - לפי התנועה לזכויות דיגיטליות, אתם יכולים לתבוע את משרד הפנים על שימוש בטלפון שלכם ושליחת ההודעה שמופיעה פה למעלה, כפי שתובעים חברה כשמקבלים ספאם. כך עושים זאת:

רשות האוכלוסין: מפיקים לקחים

במשרד כותבים שלזימון תור יש לפנות במייל לאחת מלשכות הרשות הפזורות ברחבי הארץ ולציין שם פרטי, שם משפחה, מספר זהות ומספר טלפון. זה אומר שיש מישהו בכל לשכה שאמור לשבת על תיבת מייל, לעבור על הטפסים אחד אחד ולטפל בהם ידנית.

מדוע זה נעשה במייל כזה ולא בטופס? מה עושים אנשים שלהם אין מחשב או סמארטפון, או לא מסתדרים אם מיילים? 

מרשות האוכלוסין נמסר: "שיטת התורים לא הוחלפה, אלא לאור העומסים הכבדים מאד הושקה השבוע ולאט לאט הציבור נכנס למסלול של קביעת תור. אנחנו מפיקים בכל יום לקחים. מי שאינו מתמצא יכול למלא טופס ולהגיש בלשכה וישובו אליו טלפונית". ברשות גם אומרים כי יחליפו בקרוב את הרישום במייל לאפליקציה, אך לא נמסר מתי הדבר הזה יעשה.