בשנים האחרונות סדרת משחקי פיפ"א, משחק הכדורגל המצליח בעולם, נמצאת בבעיה. כבר שנים שהמעריצים של המשחק מתלוננים על כך שהמשחק לא משתנה משמעותית משנה ומשנה, וכשכן יש שינויים – הם בדרך כלל לרעה. דוגמה טובה לכך היא פיפ"א 21, שזכה לביקורות פושרות יחסית, בעיקר בגלל החוסר בשיפור משמעותי מהכותר שיצא שנה לפני כן, והקלות היחסית להבקיע בו.

אם נדבר על הגרסה שמיועדת לקונסולות הדור החדש (פלייסטיישן 5, (Xbox series X, פיפ"א 22 לא מציג ליטושים ושיפורים, אלא ממש משחק חדש לחלוטין. החידוש הגדול והבולט מכולם הוא טכנולוגיית ההייפר מושן (HyperMotion), טכנולוגיה מבוססת בינה מלכותית, שמאפשרת ללכוד את התנועות של כל השחקנים במגרש. הטכנולוגיה גורמת לכל תזוזת המשחק להיראות אמיתית יותר, וכשמוסיפים לכך את זווית המצלמה החדשה והדינאמית, מקבלים משחק מציאותי במיוחד.

ואכן, התוצאה היא המשחקיות הריאליסטית ביותר של פיפ"א עד כה, כזו ששונה מאוד מהמשחקים הקודמים. מהתרשמות ראשונית, המשחקיות החדשה מביאה הרבה יותר לידי ביטוי את המשחק הקבוצתי, בדגש על מיקום במגרש, פסים וטקטיקה על חשבון דריבלים ותרגילים – שהיו כל כך משמעותיים במשחקים הקודמים. זה הופך את המשחק למעט איטי יותר ואולי חלק מהשחקנים הוותיקים, בטח הדריבליסטים מביניהם, פחות יאהבו את זה – אבל בעיני זה לגמרי עובד לטובת המשחק. גם השוערים הפכו למשמעותיים וטובים יותר במשחק החדש ויחד עם האפשרות לקיים משחק הגנה טוב יותר בשל אותה טכנולוגיה חדשה, כנראה שתראו פחות משחקים עם 10 גולים.

פיפ"א 22, רונאלדו (צילום: EA Sports)
פיפ"א 22, רונאלדו | צילום: EA Sports

מבחינה גרפית, כצפוי מדובר בהתקדמות משמעותית. בזכות טכנולוגיית ההייפר מושן, סוף סוף אפשר לראות הבדל מהותי בין השחקנים. הריצה של הלאנד, הדריבל של מסי והנגיחות של כריסטיאנו – כולם דומים יותר לפעולות של אותם שחקנים במציאות. גם הגרפיקה של האצטדיון, המגרש והקהל נראית טוב יותר וכן הגרפיקות של השחקנים לא בזמן המשחק (חגיגת הבקעת שער, עבירות וכו').

יחד עם זאת, הייתה לי ציפייה שתהיה קפיצת דרגה משמעותית יותר במשחק - הן ברמת המשחקיות והן ברמת הגרפיקה. יכול להיות שזה מכוון כדי שהמשחק בשנה הבאה ייראה טוב משמעותית והמעריצים לא יתלוננו שוב על כך שפיפ"א הוציאה פחות או יותר את אותו משחק, אבל בשורה התחתונה – כן נרשמה מעט אכזבה.

מבחינת מצבי המשחק השונים – המשחק לא מציג שיפורים משמעותיים. מצב הקריירה מאפשר גם להקים קבוצה חדשה וממשיך להיות מהנה למדי, המנג'ר מוד קצת יותר מפורט, אבל אף אחד מהשינויים האלה לא מספיק דרסטי כדי להצדיק רכישה של משחק חדש. מה שכן עבר שינויים הוא לוח הסטטיסטיקות שלי במהלך המשחק, שמציג כעת נתונים נוספים כמו מפות חום ופילוח בעיטות לפי סוג בעיטה ועוד.

פיפ"א 22, אמבפה (צילום: EA Sports)
פיפ"א 22, אמבפה | צילום: EA Sports

האולטימט טים, שמאפשר לשחקנים להרכיב את קבוצת החלומות שלהם עם קלפים שונים, נשאר גם הוא דומה מאוד. עדיין ממכר מאוד, ועדיין נותן יתרון ברור ולא ממש הוגן לאלו שיסכימו לקנות חפיסות קלפים בכסף. הביקורת על EA על כך שהיא מכוונת את הלוט-בוקס במשחקים שלה להימורים כבר הובילה לקנס לחברה ולביקורת ציבורית אדירה, אבל נראה שלענקית המשחקים זה ממש לא מזיז – והיא ממשיכה בשלה.

למרות האכזבה היחסית מההתקדמות הגרפית והשינויים השוליים במצבי המשחק השונים, פיפ"א 22 מצדיק רכישה בעיקר בשינוי הדרסטי במשחקיות, לפחות בקונסולות הדור הבא. כמו המשחקים הקודמים בסדרה – הוא צפוי להמשיך לגרום לשחקנים המכורים לבזבז לא מעט שעות של הנאה, כשהפעם חוויית המשחק מרגישה קרובה לדבר האמיתי יותר מאי פעם.