האינטרנט השתלט על חיינו, ואם זה לא ברור לכם עדיין - חכו עד שהמכונית, השעון, החולצה ומכונת הכביסה יתחילו לדבר אחד עם השני מאחורי הגב שלכם ולרכל על כישורי משק הבית הגרועים שלכם.

מה שיאפשר לכל זה לקראות הוא כמובן טרנד "האינטרנט של הדברים" (Internet of Things), שצפוי להיות נושא מרכזי בתערוכת CES 2015, שתיערך השבוע בלאס-וגאס. יותר מ-900 חברות וגופים הצפויים להציג פיתוחים בתחום בתערוכה. בעיקרון, לא מדובר בטרנד חדש, והוא כיכב כבר בתערוכות קודמות, אך השנה הוא צפוי לתשומת לב מיוחד.

CES 2014 (צילום: יאיר מור | לאס וגאס )
גם פסלי זכוכית ממותגים עם מזרקות יין יהיו שם. צולם ב-CES 2014 | צילום: יאיר מור | לאס וגאס

הסיבה היא שבשנים מאז החלו הניסיונות להגשים את הפנטזיה האוטופית של מכשירים שמפעילים אחד את השני במקומנו, היא נחשבה עדיין לחזון רחוק. לכן, כל חברה הרשתה לעצמה לפתח מכשיר בודד או שניים שמדברים אחד עם השני - וזהו. מכשירים של חברות שונות לא מדברים אותה "שפה", ולפעמים אפילו כמה מכשירים של אותה חברה זקוקים לאפליקציית סמארטפון שתתווך ביניהם.

עתה, מנסות כמה חברות גדולות להתמודד עם הבעיה של הרבה אינטרנטים-של-דברים - בשנה החולפת הציגה אפל את HomeKit, פלטפורמה שמתיימרת להוות שפה אחידה לכל המכשירים בבית; גוגל רכשה את חברת התרמוסטטים החכמים Nest, ומנסה בעזרתה לפתח פלטפומה משלה; סמסונג רכשה את SmartThings למטרה דומה; ויצרנית מעבדי הניידים קואלקום הקימה את קבוצת התקן AllJoyn שרוצה להציג הנחיות מסודרות לאספרנטו של המכשירים.

מחשוב לביש אופנתי

מגמה מרכזית נוספת שהחלה בשנים הקודמות וצפויה להתרחב השנה בעקבות תהליך הבשלה שעברה היא מחשוב לביש. אם בשנים שעברו ראינו בעיקר שעונים חכמים בודדים וייחודיים של כל חברה שרצתה להרשים אותנו, השנה צפוי שינוי כיוון לעבר מכשירים שמלבד העיצוב נבדלים אחד מהשני כמה שפחות.

Moto 360, השעון החכם של מוטורולה וגוגל (צילום: מוטורולה וגוגל)
השעונים החכמים התבגרו בזכות גוגל. Androie Wear | צילום: מוטורולה וגוגל

שעונים רבים יהיו מבוססים על Android Wear של גוגל, שהוצגה באמצע השנה החולפת, ולהריץ אפליקציות אנדרואיד סטנדרטיות שמתאימות לכל המכשירים במקום כאלו שמתאימות רק לדגם אחד.

בנוסף, צפויה מגמה של חדירה הדדית של חברות טכנולוגיה והלבשה כל אחת לתחום האחר - חברות טכנולוגיה כמו סמסונג ואינטל (שכבר החלה בכך בשנה שעברה) ינסו ללמוד לעצב מחשבים לבישים אופנתיים ולא מסורבלים, בעוד חברות ביגוד כמו אדידס וניו-בלאנס ינסו למנף את האופנתיות שלהן למכירת מוצרי טכנולוגיה.

מגמה בולטת נוספת, שגם היא אינה חדשה אך מבשילה לאחרונה, היא המכונית החכמה. בשנים האחרונות החלו יותר ויותר יצרניות רכב להציג ב-CES מכוניות המשלבות טכנולוגיות מתקדמות, והפעם נראה כנראה פקק של ממש במחלף מתחם התערוכות של וגאס.

גם כאן, את המעבר מטפטוף למבול הביאו אפל וגוגל - הראשונה הציגה ב-2014 את CarPlay, פלטפורמה המאפשרת למכונית לתקשר עם הסמארטפון תוך דגש על הפעלה קולית וכיבוי מסך המכשיר כדי לא להפריע לנהיגה, ואילו השנייה הציגה את Android Auto, שמתמקדת דווקא בהעברת ממשק אפליקציות הסמארטפון למסך המשולב ברכב.

מלבד שילוב עם הסמארטפונים, יוצגו בתערוכה גם מכוניות אוטונומיות - כאלו שמתיימרות לפטור אותנו מתאונות הדרכים, או לפחות משאלת האחריות עליהן. לא אני דפקתי לך את האוטו, זה הגוגלאוטו אשם! ומי נתן לך רישיון, יא אפליסטית?!

טלוויזיה חכמה של LG מבוססת מערכת ההפעלה WebOS (צילום: LG)
טלוויזיית WebOS של LG | צילום: LG

ולמרות כל מה שנכתב עד כה על ההבנה של התעשייה לפיה אי אפשר יותר להתנהל באופן בו כל מכשיר מדבר רק עם אחיו לפס הייצור - עדיין יש מי שרוצה שלמכשירים שלו תהיה שפה משותפת מעבר לזו הגלובלית, על ידי שימוש במערכת הפעלה בלעדית. LG כבר הכריזה כי תציג מכשירים רבים המבוססים על מערכת ההפעלה WebOS, אותה רכשה לפני כשנתיים מ-HP, בעוד שכנתה ואויבתה המושבעת, סמסונג, אישרה כי תמשיך את המגמה שהחלה בשנה שעברה - העברת כמה שיותר ממכשיריה למערכת ההפעלה Tizen, אותה היא מפתחת בשיתוף פעולה עם אינטל.

ריבוי מערכות ההפעלה גורם, מצידו, למגמה אחרת שאת ניצניה ראינו ב-2014 וב-2015 היא כנראה תגדל, לצערנו: מכשירים המריצים יותר ממערכת הפעלה אחת. זה התחיל עם טאבלטים של אייסוס שהריצו חלונות 8 ואנדרואיד, ואשר השקתם בוטלה ברגע האחרון בעקבות לחצים שהפעילו מיקרוסופט וגוגל. אך השנה זה ייצא משליטתן של השתיים: בימים האחרונים כבר הוכרזו סמארטפון של אלקטל המריץ את אנדרואיד, Windows Phone ופיירפוקס של מוזילה יחד וטאבלט בשם eFun שמריץ אנדרואיד וחלונות 8 על גוף דמוי אייפד.

בינתיים, בתחום הטלוויזיה מחכות לנו שלל מילות-באזז שינסו לגרום לנו לזרוק את הטלוויזיה הישנה ולקנות אחת חדשה בניגוד לכל היגיון שהוא: LG מתכוונת לזרוק לחלל האוויר טלוויזיות באיכות 8K על בסיס טכנולוגיה בשם Quantum Dots, הנמצאת באלו של סוני כבר שנתיים; סמסונג מנסה לשווק טלוויזיות באיכות Ultra-HD שלטענתה מספקות תמונה מציאותית יותר ממכשירים באיכות זהה של המתחרה מבית והמתחרות מחוץ; ויתר החברות צפויות להמשיך להתלהב ממסכים קעורים ומטכנולוגיית OLED, שהולכת ומבססת את מעמדה כיורשת של ה-LCD/LED.

OMNI
ללכת לכל הכיוונים בעולם וירטואלי. הליכון רב-כיווני Virtuix Omni

ואם נמאס לכם מהמסך הביתי ההולך וגדל, המגמה האחרונה צפויה לשמח אתכם: המכשירים שמאפשרים לכם לטבוע בתוך עולם שלם בלי צורך במסך ענק הולכים גם הם להפוך (לכאורה) מנישה למוצר צריכה בסיסי. אנחנו מתכוונים, כמובן, למכשירי מציאות מדומה (Virtual Reality). אחרי שב-2014 הוצגו משקפי עולמות וירטואליים בקצב של פטריות אחרי שלג בירושלים, השבוע נראה מכשירים רבים נוספים בקטגוריה.

לא רק משקפיים מתקדמים וזולים יותר ייפלו עלינו כמו טיפות עיניים, אלא גם אביזרים שמיועדים להפוך את העולמות הווירטואליים לאינטראקטיביים יותר, כמו הליכוני 360 מעלות, עליהם אפשר ללכת לכל הכיוונים בזמן שאתם טבועים במציאות אחרת בלי להתנגש בקירות המציאות האומללה שאנחנו תקועים בה, וטכנולוגיות לשילוב בקרי תנועה עם משקפי מציאות מדומה, שיחסכו מאיתנו את מחזות הזוועה של קופסאות חיישנים שיש ללבוש על הגוף כדי להפעיל את בני דמותנו המדומים ללא ג'ויסטיק.