לא עוד מצמוצים אינסופיים מול השמש בפקקי הבוקר או אחר הצהריים: המכונית הבאה שלכם פשוט תכהה בהדרגה את החלונות הפונים לשמש - זה לפחות מה שמבטיח שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית מרצדס לחברת הסטארט-אפ הישראלית הקטנה גאוזי.

ביום חמישי האחרון חנכה דאימלר, המוכרת לנו בשם מותג המכוניות העיקרי שלה, את מאיץ הסטארט-אפים הראשון שלה בסמוך למשרדיה בשטוטגארט, אליו נבחרו 13 חברות מתוך יותר מ-200 שהציעו את עצמן. גאוזי הרשימה את בכירי מרצדס עד כדי כך שהיא נבחרה בלי לעבור תהליכי מיון. למעשה, המאיץ שימש תירוץ לחשיפת העובדה שהחברות עובדות יחד מזה כשלוש שנים.

אין תמונה
הטכנולוגיה בשלה, אבל להכניס אותה למכוניות ייקח שנים. אייל פסו

גאוזי, שהוקמה על ידי אייל פסו ואדריאן לופר ב-2010, פיתחה טכנולוגיה שהופכת זכוכיות ל"חכמות": שכבה דקה ושקופה, שמשולבת בזכוכית ומאפשרת לה לשנות את רמת השקיפות שלה. זרם חשמלי מועבר בה ומסובב גבישים נוזליים (LCG), כמו אלה שעליהם מבוססים מסכי LCD (האותיות LC בשני ראשי התיבות הם Liquid Crystal, כאשר D הוא Display ו-G הוא Glass), בין מצב בו הם נשענים אחד על השני כמו תריס למצב בו הם נפרדים אחד מהשני ונותנים לאור לחדור פנימה.

היישומים לטכנולוגיה של גאוזי כמעט אינסופיים. כפי שניתן לראות בסרטון, זכוכיות ההופכות משקופות לאטומות יכולות לבטל את הצורך בתריסים בבית, להחליף את מגן השמש במכונית, להסתיר ולגלות חדרי שירותים ואמבטיה ואפילו להפוך חלונות של חנויות או מוזיאונים למסכי ענק.

מנכ"ל החברה, אייל פסו, מספר ל-NEXTER שלמרות שסרטון ההדגמה אינו אמיתי ומשתמש באפקטים ממוחשבים, הטכנולוגיה של החברה אינה בשלב הרעיון אלא הביצוע: רק לפני כשבועיים, הוא מציין, נפתח מחדש בית המלון Crowne בשדה התעופה של סינגפור, לאחר שיפוץ בו הוחלפו קירות הגבס העבים בין החדרים לשירותים בקירות זכוכית דקים שהופכים לאטומים כאשר מישהו משתמש בשירותים או במקלחת ושקופים בעת שהחדר ריק, כך שהחדרים הופכים למרווחים יותר. גם במקומות אחרים בעולם כבר שולבה הטכנולוגיה, כמו שניתן לראות בסרטון הזה:

מעבר לבשורה שבזגוגיות שהופכות מחלון לקיר ולהיפך, עובדים בחברה גם על שילוב תאים סולאריים בחלונות, כך שהם יוכלו לא רק לפעול על חשמל אלא גם לייצר חשמל. עם זאת, בניגוד לשאר היכולות הטכנולוגיות של גאוזי, תאים סולאריים שקופים נמצאים עדיין בשלב הפיתוח וייקח עוד שנתיים או שלוש עד שיבשילו למוצרים אמיתיים.

עוד משהו שייקח כמה שנים הוא שילוב הטכנולוגיה הקיימת של גאוזי במכוניות של מרצדס: פסו מדגיש שפיתוח כלי רכב לוקח שנים, בין היתר בגלל הצורך לייצר אלפי יחידות ניסיוניות של כל דגם עד להגעה לתוצאה המבוקשת. מעבר לכך, כדי לשלב את החלונות של גאוזי במכוניות תצטרך מרצדס למצוא דרך לשלב במסגרת החלון חיישני תאורה שיידעו לשנות לבד את רמת השקיפות של החלון, במקום שהנהג יצטרך להנמיך ולהגביר אותה ידנית. לכן, הוא אומר, מכוניות עם חלונות מתכהים לא יגיעו לפני 2020.

בינתיים, אפשר לרכוש מוצרי זכוכית חכמים של החברה מיצרניות הזכוכית השותפות שלה. בארץ, מספר פסו, "אנשים פשוט דופקים בדלת ומבקשים לקנות" - וזה לא קשה, בהתחשב בעובדה שכל שרשרת הפעילות של החברה, מהפיתוח ועד לייצור, נמצאת באותו בניין ביפו. מי שעושה זאת יכול ליהנות מההדרכה שהכינו עובדי החברה להרכבה ותפעול.

מעבר למרכז הפעילות ביפו, מחזיקה החברה משרדים בהונגריה, שטוטגארט ולוס-אנג'לס. עד כה היא גייסה 6 מיליון דולר.