מייסד "דרך המשי"
רוס אולבריכט, מייסד האתר "דרך המשי", קרטל הסמים הבינלאומי
המאבק מול עברייני הסמים נכנס למגרש המקוון/ ה-FBI  עצר את מייסד "דרך המשי", אתר אינטרנט, בו היה ניתן לקנות סמים בלחיצת עכבר פשוטה. תחקיר עיתון הגרדיאן חושף כי "דרך המשי" הופעלה באמצעות אתר אינטרנט "דארקנט" ("הרשת האפלה"), אתר קניות של העולם התחתון שמציע שירותי סמים, רוצחים, סייבר וכל מידע בלתי חוקי אחר.

"אתר מכירות גדול כמו אמאזון, בעל מבחר סמים עצום"

אתר האינטרנט מסתבר לא זמין לכל אחד בעת חיפוש פשוט בגוגל ואינו פועל באמצעות שרתים מוכרים  אך מי שמכיר את העולם התחתון המקוון יודע שבמרחק קליק אחד הוא יגיע למבוקשו. עיתונאית הגרדיאן סיפרה כי מצאה את האתר לאחר 10 דקות חיפוש בגוגל בו נגלה לפניה עולם מכירות שלם, "מדובר בקרטל סמים בינלאומי בדומה לאתרי מכירות גדולים כמו איביי או אמאזון, הוא מציע מבחר עצום לקהל המשתמשים", היא כתבה.

איביי (צילום: Bryan Bedder, GettyImages IL)
"דרך המשי" מציעה מגוון מוצרים בדומה לאתר המכירות איביי | צילום: Bryan Bedder, GettyImages IL
הסמים באתר מופיעים תחת לקטגוריות כמו מחיר, איכות, אזור גידול, תופעות לוואי וביקורת המשתמשים. בנוסף  ניתן לערוך חיפוש לסם הרצוי לפי סוג. מצמחי קנביס ועד סמים מסונתזים כמו אקסטזי, אופיום - או חיפוש לפי סוג שימוש -  סמים ממריצים, סמים פסיכוטיים וכו'.

בדומה לאיביי, באתר ניתן למצוא דירוג של המוצר, הבטחות לשירות לקוחות ופורום בו מפרסמים הגולשים עצות לרוכשים החדשים. בפורום הקנאביס למשל הופיעו 300,000 פרסומים ובאחת התגובות נכתב: "תודעת שירות הלקוחות כל כך טובה וגורמת לי לשכוח שמדובר בשוק סמים בלתי חוקי", כתב אחד הגולשים.

חשיפת האתר הביאה לידיעת הציבור הנרחב את המחירים של הסמים הלא חוקיים. כך למשל ניתן לגלות שמחירי המריחואנה הלא חוקית בארצות הברית זולים וקנדה באופן משמעותי משאר העולם - מחיר של 15 דולר לגרם בארה"ב, ו-11 דולר אצל האחות מהצפון. לצורך השוואה, מחיר גרם מריחואנה בהולנד, שם כזכור צמח הקנאביס חוקי לצריכה, עולה 18 דולר בממוצע. לפי מחירוני הסמים הלא חוקיים שידועים למשטרת ישראל, המחירים בארץ גבוהים כמעט פי שתיים. 

שימוש בביטקוין מגן על שוק הסמים האינטרנט

כדורי יאבה
הסמים מסודרים באתר לפי קטגוריות, מקנביס ועד סמים ממריצים (צילום: אילוסטרציה)
האתר הצליח לסכל ניסיונות לעקוב אחר הפעילות המקוונת של גולשי האתר באמצעות קניה ומכירה ע"י ביטקוין. הביטקוין הוא מטבע דיגיטלי מבוזר שמבוסס על דרכי הצפנה שבאמצעותו לא מבצעים העברה דרך חברת תשלום אלא התשלום מתבצע דרך המחשב. לרב משתמשים בביטקוין בפעילויות בלתי חוקיות ברשת כמו הימורים בלתי חוקיים, או העסקאות שבוצעו באתר "דרך המשי".

אחד סוחרי הסמים התפאר בפרופיל שלו וכתב: "אנחנו עובדים עם יבואנים ויצרנים באיכות גבוהה, נעשה הכול על מנת שההזמנה שלך תגיע מהר ליעדה ומבטיחים לשמור על פרטיותך". חוקרי ה-FBI פרסמו את זהותו של מפעיל האתר, רוס אולבריכט, בן 29, בוגר לימודי פיזיקה מאוניברסיטת טקסס. אולבריכט לא רק הפעיל את האתר אלא שכר על פי החשד, רוצח שכיר לו שילם 80,000 דולר כדי שיהרוג עובד שניסה לסחוט אותו

מייסד "דרך המשי": המדינה לא יכולה להתערב בחיים הפרטיים של האנשים"

שובר שורות - הפרק האחרון (צילום: Ursula Coyote/AMC)
בסוף עולים על כולם. דמותו הבדיונית של וולטר וויט ב"שובר שורות" | צילום: Ursula Coyote/AMC
מלבד "דארקנט" אתרים נוספים משמשים למכירת סמים וזכו לנסיקה דרמטית במספר המשתמשים מאז סגירתו של "דרך המשי". בדומה לאיביי שמציע מכירת מוצרים של אנשים פרטיים, שוק הסמים האינטרנטי יצר מערכת של אמון בין הלקוחות והמוכרים בתהליך הקניה והמכירה.

מייסד "דרך המשי" התראיין לפני חשיפת הפרשה למגזין פורבס ואמר כי הוא לא מונע מתאווה לכסף, למרות זאת הונו מוערך ב-1.2 מיליארד דולר. לדבריו צריכת סמים מעלה את התחושה של הגשמה עצמית וטען כי למדינה אין זכות להתערב בחייהם הפרטיים של אנשים. "לא מדובר פה במכירת סמים בלבד, אנחנו חייבים לעמוד על זכויותינו כבני אדם ולא עשינו שום דבר רע", הוא הוסיף.

חשיפת פרשות בלתי חוקיות שמתבצעות בעולם הדיגיטלי, כמו פרשת הריגול האינטרנטי של אדוארד סנודן ושוק הסמים הגדול באינטרנט מציירות תמונת מצב בעייתית של רשויות האכיפה במדינות בעולם שמתקשות לשמור על שלטון חוק במרחב המקוון.