בשנת 2015 התעצבנו על טבעונות ופוליטיקה בפייסבוק, נחשפנו לסרטי סנאף והנוער בכלל לא איתנו בפייסבוק. זאת על פי סקר של בזק שעונה לשאלה כיצד הרשת הישראלית מתחברת לרשת הגלובלית. 

נתניהו מאשר: היו מגעים עם הרצוג (צילום: פלאש 90, מרים אלשטר)
כן, זה נמאס | צילום: פלאש 90, מרים אלשטר

המדגם כולל 1,000 איש - כולל בני נוער. עולה ממנו כי בשנת 2015 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח עומד כיום על 50 מגה-ביט – עלייה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה-בייט ביום באינטרנט הנייח (על פי נתונים מחיבורים לבזק) – עלייה של 40% בהשוואה לשנה שעברה. השימוש העיקרי הוא וידאו, ו-54% מכלל הציבור ו-75% מהצעירים בגילאי 18-34 צופים בתוכן פיראטי.

 

בדוח נסקרו גם נתונים על מגמות ועמדות ונראה כי שיימינג הפך לתופעה נפוצה ביותר: 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו אליו המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות. עוד עולה כי 28% מהנוער (עד גיל 18) חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את התופעה כאחת התופעות ממנה הם חוששים לגבי ילדיהם, כש-17% חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.

דברים שאסור להגיד - טיסת השוקולד  (צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב)
צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

עוד תופעה חשובה היא סרטוני הסנאף בוואטסאפ: בקרב בני הנוער, שלושה מכל ארבעה בני נוער נחשף לתכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים ו-24% להתעללות בבעלי חיים.

הפיצו את הסרטון - אילוסטרציה
הפיצו את הסרטון - אילוסטרציה

 

כל המשפחות מחוברות זו לזו 

מהסקר עולה כי השירותים השולטים הינם וואטסטפ לתקשורת (93%)  ופייסבוק כרשת חברתית (85% מהציבור פעילים).   בקרב בני הנוער בגילים 13-17 פייסבוק עדיין פופולרית (60 אחוזים) אולם יותר משליש חברים בסנאפצ'ט (35 אחוז) ויותר מחצי גולשים באינסטגרם (51 אחוז).

כ-68% מהגולשים מציינים שפייסבוק מתאר תמונה ורודה יותר ומעוותת של החיים, כשבקרב בני הנוער אף מתגברת התופעה ו-89% סבורים כי התמונה המוצגת בפייסבוק מעוותת.  

ולמרות שנראה שהם לא מראים זאת, הם מתעצבנים:  לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית, כאשר 32% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות ככאלה המעצבנים אותם במיוחד, 30% מתעצבנים מפוסטים פוליטיים, 15% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-14% מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.  

61 אחוז מבני הנוער ו-32 אחוז מהמבוגרים אמרו שעוקבים אחרי אנשים שמעלים תכנים מצחיקים. 36 אחוז מהנוער ו-22 אחוז מהמבוגרים עוקבים אחרי מפורסמים ברשות חברתיות.

בתחום הזוגיות, הרשת מהווה פלטפורמה מרכזית כאשר 34% מהנשאלים הודו כי הכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט. 

 

 

ולחדשות ברשת

ואיפה החדשות? הגופים המסקרים בישראל כבר הבינו את זה והקימו עמודים כדי לקלוט את מיליוני המשתמשים שרוצים להתעדכן. פייסבוק הפך לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני הנוער, כאשר כשליש מהנוער - 32%, מדרגים את צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית שהם עושים בה. בנוסף, ניתן לראות כי יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכונים למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכדומה).

50% מבני 35+ ו-68% מבני 13-34, קוראים חדשות באמצעות הפניות המגיעות אליהם מאפליקציות, מהווטסאפ או מהפייסבוק.