ישראלים כבר לא מאמינים לפייסבוק - זו, על רגל אחת, השורה התחתונה העולה משני סקרים שונים שהתפרסמו היום (ב').

לא מסוגלים לזהות פייק ניוז

הסקר הראשון נערך על ידי עמותת אשנב ("אנשים למען שימוש נבון באינטרנט") בקרב 650 איש מגיל 12 ומעלה, ומצא שרק 40% ממשתמשי הרשתות החברתיות בישראל חושבים שהם שולטים במה שיודעים עליהם ברשתות החברתיות. זאת לעומת 27% שלא בטוחים ו-33% שמודים שהם אינם שולטים במה שיודעים עליהם ברשתות החברתיות.

בנוסף, מצא הסקר כי רק 24% מהישראלים בטוחים שהם מסוגלים להבדיל בין אמת לשקר ברשתות החברתיות, לעומת 44% שאינם בטוחים ביכולתם להבדיל ו-32% שמודים שאינם מסוגלים להבחין בין אמת לשקר ברשת.

התוצאות המלאות של הסקר, שאורכו 60 שאלות, יוצגו ביום חמישי בכנס השנתי של העמותה, בו ידונו בדרכים להתמודד עם הפער בין הצורך או הרצון להשתמש ברשתות חברתיות לבין המודעות לסיכונים שלהן.

הנוער כבר לא שם

הסקר השני שפורסם הוא סקר "מצב האינטרנט" השנתי של בזק, שמצביע על שינויים בהרגלי הגלישה בישראל.

הסקר, שנערך על ידי TNS בקרב 1,268 משתתפים בגילאי 13 ומעלה (גיל ההרשמה המינימלי לרוב הרשתות החברתיות), הכתיר לראשונה את אינסטגרם כרשת החברתית הפופולארית ביותר בקרב הנוער בישראל - 72% מבני הנוער פעילים בה, לעומת 63% בלבד הפעילים בפייסבוק.

כל בן נוער פעיל בפייסבוק חבר בממוצע ב-11 קבוצות, ובוואטסאפ המספר גבוה הרבה יותר - 27 קבוצות בממוצע לכל בן נוער.

גם בסקר הזה, כאמור, ניכרה ירידה באמון בפייסבוק: 36% מאמינים שמצותתים להם דרך הסמארטפון, 30% משתמשים בחוסמי פרסומות, 66% לא מוכנים שיצותתו להם אפילו תמורת כסף ו-76% יתעצבנו מאוד אם יראו פרסומות בוואטסאפ. מעניין לציין ש-32% אמרו כי הם נמנעים מלהוריד אפליקציות בגלל בקשות הרשאות מוגזמות ו-31% מכבים את ה-GPS כשלא משתמשים בו, כדי למנוע מאפליקציות ורשתות חברתיות לעקוב אחריהם.

87% אמרו שהם עדיין מאמינים למהדורות החדשות בטלוויזיה וברדיו יותר מאשר לחדשות ברשתות חברתיות.

לכן, אולי לא פלא שבקרב כל הגילאים ניכרת עלייה חדה בכמות הגלישה, ובמיוחד בצפייה בטלוויזיה דרך האינטרנט: כל גולש בישראל צורך בממוצע 5.7 גיגה-בייט ביום, ובבתים בהם מחוברים לשירותי טלוויזיה אינטרנטית צורכים בממוצע 20 גיגה-בייט ביום. 36% מהגולשים משתמשים בשירותי הזרמת מולטימדיה, 19% מהאנשים צופים בסדרות מהסמארטפון (פי שניים מאשר לפני שנה) ו-67% מגבים קבצים בענן. בין בני הנוער, 25% מדברים עם החברים בשיחות וידאו לפחות פעם בשבוע, בעיקר דרך וואטסאפ.

השימוש המוגבר באינטרנט הביא גם לכך ש-35% אמרו שחבילת הגלישה הסלולרית לא מספיקה להם.

בינתיים, בבתים עומדת מהירות החיבור הממוצעת על 67 מגה-ביט לשנייה. 15% מהבתים כוללים מכשירים חכמים המחוברים לרשת וב-5% מהבתים מכשירים הנשלטים מרחוק. בכל בית בממוצע 9 מכשירים מחוברים, וב-30% מהבתים יותר מ-11 מכשירים מחוברים.

30% מהתינוקות צופים ביוטיוב מתחת לגיל שנה, ו-70% מהילדים בגיל 6-9, כאשר 75% מההורים מגבילים את שעות המסך בגיל הזה ל-2.7 שעות ביום בממוצע. בגיל 10 מקבלים ילדים סמארטפון משלהם.

בבזק ציינו כי האפליקציות הפופולאריות בישראל בשנה האחרונה הן אפליקציות ניווט ותחבורה כמו ווייז, מוביט ו-Gett, שעקפו את אפליקציות החדשות של מאקו והמתחרים.