"לפני כעשר שנים, יוטיוב הייתה פלטפורמה לבני נוער ומבוגרים אליה העלו סרטונים משעשעים ובדיחות, אבל בשנים האחרונות היא הפכה לפלטפורמה ליצירת תוכן ועסק של ממש", סיפר יניב ויצמן, בעלים ומנכ"ל teenk למערכת next. "יוצר התוכן משקיע בסרטון הרבה זמן וכסף, ונוצרה מערכת יחסים בין יוצר תוכן ויוטיוב, של עובד ומעסיק. רק מה ההבדל משאר המקצועות? כששואלים את יוצרי התוכן אם הם יודעים כמה כסף הם הולכים לקבל בסוף החודש – אין להם מושג. בעולם האמיתי, אם מעסיק היה פעם משלם לך יותר ופעם פחות, מוריד שכר מסיבה כלשהו ולא היה ברור לך למה – היית הולך אליו ותובע תשובות, וכן את השכר המגיע לך אם ההורדה לא הייתה מוצדקת. היום, יוצרי התוכן ביוטיוב לא יכולים לתבוע תשבות מהמעסיק שלהם, ואין להם מודל העסקה ברור. אני חושב שבסופו של דבר, ככל ש"יוצר תוכן" יהפוך להיות מקצוע – כך גם ההתייחסות אל אנשים אלה תהפוך למקצועית יותר".

ועד היוטיוברים ואיגוד IG Metall הגרמני, הקימו גוף משותף בשם FairTube, שיוביל את מאבקם של יוצרי התוכן העצמאיים בפלטפורמת יוטיוב. הם דורשים מיוטיוב שקיפות לגבי הסרטונים שלהם: מה קובע את רמת החשיפה וצנזור סרטונים, הסברים מדוע הם מוחקים סרטון או משעים אותו ממערכת הפרסום, וכן אפשרות ליצור קשר עם נציגים אנושיים, ועדה ליישוב סכסוכים בין יוטיוב ליוצרי התוכן ו-ועדת ייעוץ של יוטיוב שתכלול יוצרי תוכן שישתתפו בתהליכי קבלת החלטות.

בשנים האחרונות יוצרי תוכן התמודדו עם שינויים בפלטפורמה, כאשר אחד מהם התרחש ב-2017 בעקבות חשש של מפרסמים להופיע בסרטון של דאעש. בעקבות כך יוטיוב החלה לסמן תכנים בלתי הולמים או כאלה המפרים זכויות יוצרים, והיא נמנעת מלהציג בהם פרסומות, מהלך שמצמצם את ההכנסות של אותם סרטונים. יוטיוב לעיתים לא מסבירה למה היא מסמנת סרטונים כפוגעניים או כמפירי זכויות יוצרים, והרבה פעמים יוצרי תוכן בכלל לא יודעים שסרטונים שלהם הפסיקו לייצר הכנסה - אלא רק בדיעבד.

"כיוצר תוכן, כן יש לי מנגנון שבעזרתו אני יכול לראות כמה אני מרוויח לצפייה, כמה הרווחתי על סרטונים שונים החודש ובחודש שעבר", סיפר רז ספני למערכת next, "אבל אני לא באמת יכול לדעת למה החודש הזה הרווחתי יותר או פחות ביחס לזמנים אחרים ולסרטונים אחרים. כיוטיובר אני אשמח לשקיפות. בתור מישהו שהגיע מאינסטגרם, אני מעריך את יוטיוב כפלטפורמה שמשלמת ומתגמלת יוצרי תוכן. לכן, גם אם עשיתי משהו לא בסדר בסרטון ומגיע לי פחות כסף, הייתי רוצה לדעת על מה אני מרוויח פחות כדי לדעת איך אני יכול להרוויח יותר".

"המאבק מול יוטיוב יכול לנצח בזירה התקשורתית", העיד ויצמן. "כל פעם שיש התארגנות עובדים וועדי עובדים, כמו למשל במקדונלדס – ועדי העובדים תמיד מנצחים. אני חושב שיש הרבה עיניים שמסתכלות עכשיו על גוגל ויוטיוב כדי לראות מה הן יעשו, ולא רק עיניים של יוצרים, אלא גם של פלטפורמות שבינתיים לא ממהרות לשלם כסף ליוצרים והן רק מחכות לראות מה יוטיוב יעשו. תקשורתית, יוטיוב וגוגל צריכות להתנהל מאוד בזהירות כי הן לא רוצות לאבד את יוצרי התוכן".

תגובת יוטיוב:
"יוצרים הם חלק חשוב בקהילה של יוטיוב ולכן היא חולקת איתם את מרבית ההכנסות מפרסום. יוטיוב צריכה למצוא איזון שיבטיח את בטיחות המשתמשים, התאמה של תכנים עבור מפרסמים וקיום פעילות עסקית ארוכת-טווח ליוצרים".