"אתם שולטים בתחום החיפוש בצורה חסרת תקדים, ועקב כך היכולת שלכם לפרסם פרסום מותאם אישית הופכת אתכם למונופול", כך אמר הבוקר (א') ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) בכנס בנושא מדיניות אינטרנט, שנערך על ידי איגוד האינטרנט הישראלי בקמפוס גוגל בתל אביב.

אראל מרגלית,
מרגלית, במרכז

מרגלית התייחס לשאלתו של מנחה הפאנל, העיתונאי מתן חודורוב, על החוק שהציע ההיי-טקיסט הירושלמי בשנה שעברה. הצעת החוק של מרגלית, שעלתה בעקבות הצעות דומות בספרד ובמדינות אחרות, ביקשה להטיל על גוגל חיוב לשלם 7% מהכנסות הפרסום של מנוע החיפוש שלה בארץ לאתרי תוכן ישראליים, כמו זה שאתם קוראים בו כרגע.

"אני חושב שגוגל, עם כל ההערכה לתרבות הפתוחה שהיא פיתחה בעולם, צריכה לחשוב", הוא אמר והסב את מבטו מחודורוב לאנשי גוגל שנכחו בקהל. "אתם שואבים הרבה מהתוכן שאתם מציגים מיצרני תוכן. אתם חייבים לחלק איתם את ההכנסות". הוא הסביר כי "הם (היצרנים) יוצרים תוכן ועושים את זה למחייתם. הם רוצים תהליך הוגן. ברור להם שגוגל היא זו שמנגישה את התוכן שלהם לאנשים, וזה שירות גדול שגוגל עושה. לגוגל יש זכויות רבות על הקידום של היוצר, אבל אחר כך, כשהוא כבר התגלה ומתפרנס מזה, צריך לשלם לו על זה".

מרגלית נשאל האם לא מדובר בחקיקה מוגזמת ולא נחוצה, וענה כי "אין פה חקיקה לא אחראית, אלא הסדרה. בגלל שלגוגל יש כל כך הרבה מידע עלינו, יצרני התוכן יעבירו את כל הפרסום לגוגל. למרות שאתם חברה טכנולוגית שאני אוהב, אתם מונופול שצריך לדעת איך להתנהל ולהגיע להסדרים, ולא רק בישראל אלא בכל העולם. אני חושב שהחוק הזה הולך להיות בינלאומי, יש מאמץ כזה גם באירופה ובמקומות אחרים".

ח"כ רוברט אילטוב, שהשתתף גם הוא בפאנל, חלק על מרגלית ואמר כי לדעתו ההצעה לא אחראית, ולכן התנגד לה בכנסת. הוא הסביר כי החשש הוא ממצב בו גוגל וחברות אחרות יחליטו לנקוט בעיקרון לפיו "אני נותן לך יותר תנועה – תשלם" – כלומר: אתרים המופיעים במנוע החיפוש יחויבו לשלם ויקודמו לפי התשלום או אי התשלום לגוגל. "גם המנגנון שהוצע בהצעת החוק יחלק את הכסף לגופים מסוימים מאוד, שלהם גם ככה יש יותר תנועה וכוח", הוא הבהיר. "החוק תמיד יכוון את הכספים למקומות שלא התכוונת אליהם".​