אישה עם לפטופ (צילום: istockphoto)
קיים פער דיגיטלי גדול בין האוכלוסיות השונות והוא בא לידי ביטוי בדרך בה הם גולשים ברשת | צילום: istockphoto

סקר חדש ומקיף שנערך בקרב כ-1,200 ישראלים מאוכלוסיות ומגזרים שונים (ילדים, בני נוער, עולים חדשים, ילידי הארץ, דתיים, חילוניים ועוד) חושף ממצאים מעניינים.

הסקר תחת השם "ישראל בעידן הדיגיטלי – 2012" בוצע בראשות ד"ר יובל דרור, ראש המסלול תקשורת דיגיטלית במכללה למנהל ובמימון של גוגל ישראל.

מתוצאות הסקר עולה כי קיים פער דיגיטלי גדול בין האוכלוסיות השונות והוא לא בא לידי ביטוי רק בשיעור המחוברים לרשת האינטרנט אלא גם באופן שבו הם גולשים. עוד עולה מהסקר כי שיעור הגולשים מהמגזר הערבי שמייצרים תוכן, כמו למשל כתיבת בלוגים או העלאת סרטוני וידאו, גבוה יותר משיעור הגולשים בקרב היהודים הוותיקים. בנוסף נמצא גם נתון מדאיג לפיו עבור שליש מהגולשים דוברי העברית האינטרנט הוא רק מה שמפורסם בשפה העברית.

הדתיים ובעלי הכנסה נמוכה מהממוצע מנותקים

בסקר נמצא כי הדת והמצב הכלכלי מהווים גורמים חשובים בעולם האינטרנט. ככל שרמת הדתיות עולה כך גדל שיעור האנשים שאינם מחוברים לאינטרנט: רק 7.7% מהחילונים אינם מחוברים כלל לאינטרנט לעומת כ-58% מהחרדים.

ארבעה מתוך עשרה נשאלים (40.7%) שהגדירו את רמת הכנסתם כ"הרבה מתחת לממוצע" אינם מחוברים לאינטרנט ואולם רק כאחד מתוך עשרה נשאלים (8.7%) שהגדירו את רמת הכנסתם כ"הרבה מעל הממוצע", אינם מחוברים לאינטרנט. הגולשים בגילאים 15-24 מבלים כחמישית מזמנם באינטרנט בגלישה בטלפונים סלולריים.

רשתות חברתיות
IBM חוזה עתיד אנושי למחשבים (צילום: AP)
ככל שההשכלה גבוהה יותר, כך קטן הסיכוי לשימוש ברשתות חברתיות מדי יום | צילום: AP

  • יותר ממחצית מהגולשים בישראל לוקחים חלק פעיל בשירות רשת חברתית כלשהו לפחות פעם בשבוע.
  • כמעט 73% מהגולשים בגילאי 15-17 משתמשים בשירות רשת חברתית כלשהו מדי יום. מצד שני, אחד מתוך עשרה גולשים בני 65 ומעלה משתמשים בשירותי הרשתות החברתיות מדי יום.
  • בקרב בני הנוער העולים החדשים בגילאי 15-17, כל הנשאלים דיווחו כי הם פעילים ברשתות חברתיות.
  • 81% מגולשי האינטרנט בגילאי 12-14 טענו שהסיבה לכך שהם משתמשים בשירותי רשתות חברתיות היא כדי "לשמור על קשר עם חברים". ככל שהגיל עולה נרשמת ירידה בשיעור הגולשים שמציינים סיבה זו.
  • ככל שההשכלה גבוהה יותר, כך קטן הסיכוי לשימוש ברשתות חברתיות מדי יום.

קוראי וכותבי בלוגים 

  • אחד מתוך ארבעה בני נוער בגילאי 15-17 כותב בלוג.
  • 20% מהבלוגרים לא הצליחו לחשוב על סיבה כאשר הם נשאלו מדוע הם כותבים בלוג.
  • שיעור החילונים שקוראים בלוגים מדי יום (25.5%) הוא כפול משיעור החרדים שקוראים בלוגים בתדירות זו (12.5%).
  • 28.3% מהערבים אשר דיווחו שהם כותבים בלוג, עושים זאת מדי יום. רק 12% מהיהודים הוותיקים מפרסמים פוסטים חדשים מדי יום. 37% מקוראי הבלוגים מהמגזר הערבי קוראים בלוגים מדי יום. רק 24% מקוראי הבלוגים במגזר היהודי קוראים בלוגים מדי יום.

גבר מול מחשב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כשליש מהישראלים ששפת האם שלהם היא עברית, גולשים באתרים בעברית בלבד | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
צפייה ושיתוף של סרטוני וידאו

  • כ-74.3% מגולשי האינטרנט בישראל נוהגים לצפות בסרטונים באינטרנט בתדירות כלשהי.
  • כמעט 81% מהציבור החרדי אשר גולש באינטרנט צופה בסרטונים באינטרנט לעומת 73% מהציבור החילוני.
  • בפריפריה נוטים לצפות יותר בסרטוני וידאו ולעתים קרובות יותר מאשר במרכז.
  • אחד מכל חמישה גולשים (21%) נוהג להעלות סרטוני וידאו לאינטרנט.
  • האוכלוסייה היהודית צופה בסרטונים יותר מהאוכלוסייה הערבית (76% מול 63% בהתאמה) ואולם בעוד שכ-19% מהאוכלוסייה היהודית הגולשת באינטרנט מעלים סרטונים לרשת, שיעור מעלי הסרטונים בקרב גולשי האינטרנט הערבים עומד על 27%.

שיתוף תמונות

  • כל גולש אינטרנט שני (51.4%) משתף תמונות בתדירות כלשהי.
  • שליש ממשתפי התמונות (34%) נוהגים להעלות תמונות לרשת בתדירות של פעם עד מספר פעמים בחודש.
  • 80% מבני הנוער בגילאי 15-17 נוהגים לשתף תמונות.
  • בנים נוהגים לשתף תמונות יותר מבנות.
  • כ-22% מהערבים שמשתפים תמונות, נוהגים לשתף תמונות מדי יום, לעומת 7% מהעולים החדשים.
  • קיים פער דיגיטלי בין בעלי ההכנסה הנמוכה לבעלי ההכנסה הממוצעת בכל הקשור לשיתוף תמונות.
  • רובם המכריע של המשתמשים הכבדים ברשתות חברתיות נוהג לשתף תמונות.

ישראלים באינטרנט הגלובלי 

  • כשליש מכלל הגולשים ששפת האם שלהם היא עברית, נחשפים לאתרים בשפה העברית בלבד.
  • ארבעה מתוך עשרה גולשי אינטרנט ששפת האם שלהם היא רוסית גולשים בעיקר לאתרים ברוסית, השאר פונים לאתרים בעברית ואנגלית.
  • ככל שרמת הדתיות עולה כך גובר השימוש בכלי תרגום אוטומטיים.
  • דוברי הערבית הגולשים באינטרנט ציינו שהם מחפשים מידע חדשותי בשיעור הגדול פי שלושה (40%) מאלו ששפת האם שלהם היא עברית (13%).
  • 4% מהיהודים הוותיקים מחפשים מידע "רק או בעיקר באתרים זרים"

>> גלעד שליט, בר רפאלי ואייפון 5: כל מה שהישראלים חיפשו בגוגל ב-2011