מודעה גזענית בפייסבוק
גולשים בעלי "שמות שחורים" מקבלים פרסומות שקשורות למעצרים וכלא

פרופסור לטניה סוויני מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית טוענת כי בידיה הוכחות חותכות לכך שגוגל מטה את הפרסומות בתוצאות החיפוש שלה בצורה גזענית כלפי אפרו אמריקאים. זאת בהסתמך על השמות שלהם.  

זה אמנם לא פוליטיקלי קורקט אבל סביר להניח שכבר הבנתם שמדובר בפרופסורית שחורה שבדקה בין היתר את התוצאות על שמה. לפי טענתה, החיפוש של גוגל יודע לזהות שמות שבדרך כלל ניתנים לשחורים, ומצמיד לחיפוש שלהם 25 אחוזים יותר פרסומות לשירותים כגון ניקוי עבר פלילי. בחיפוש "שם לבן" יימצאו משמעותית פחות פרסומות הקשורות לשירותי בדיקת עבר פלילי.    

בואו להיות החברים של נקסטר בפייסבוק 

המחקר שערכה סוויני בודק למשל את שכיחות הפרסומות בשמות כמו "Deshwan" לעומת שמות כמו ג'פרי או ג'יל. הממצאים מטרידים, הפרסומות על בדיקת עבר פלילי מופיעות ב-25 אחוזים יותר כששם האדם קשור לשמות שחורים טיפוסיים יותר. בחיפוש שמות לבנים ירדה משמעותית כמות הפרסומות הרומזות על עבר פלילי.

באחת מהדוגמאות, פרופ' סוויני כאמור נותנת את השם שלה - לטניה. כאשר חיפשה את השם עם שמות משפחה שונים, היא מצאה שבהרבה מקרים חזרה פרסומת לבדיקת עבר פלילי עבור האדם אותו חיפשה. רק במקרה אחד לאותו אדם אכן היה עבר פלילי, כך שהפרסומת אינה מגיעה משם המשפחה הספציפי, אלא מהשם הפרטי, המתקשר יותר לשחורים. על פי פרופ' סוויני, היא אספה יותר מאלפיים שמות שהחיפוש שלהם יעלה את הפרסומות הללו.

בגוגל הגיבו לממצאי המחקר, שנעשה בחלקו על ידי מימון מקרן גוגל עצמה. לטענתם, שירות הפרסומות של גוגל (Google Ads), אינו מוטה בצורה גזענית, אך התוצאות כן מוטות על ידי החיפוש שהמפרסמים קונים. "אנחנו לא מוכרים מילים על פי גזע" אמר דובר ענקית החיפוש. הוא הוסיף: "יש לנו גם מדיניות שלא ניתן לקנות חיפושים היוצאים נגד ארגון, אדם פרטי או קבוצה של אנשים. הכל תלוי במפרסם הספציפי ובאילו מילים הוא רוצה להפעיל את הפרסומות שלו".

>> שבוע הכפילים: הכירו את האנג'לינה ג'ולי הישראלית

>> וגם: כתבי חדשות 2 מצטרפים לחגיגה: למי דומה יונית לוי, דני קושמרו, רוני דניאל ועוד