mako
פרסומת

ג'וני אייב איז אלייב: למה המעצב הראשי של אפל עזב?

המעצב הראשי של ענקית ההיי-טק הוא דמות ידועה מאוד בתעשייה, והיה אחראי לעיצוב מוצרים איקוניים כמו האייפון והאייפד. על פי דיווחים, בשנים האחרונות חש ג'וני אייב תסכול בתפקידו ומעורבותו בחברה ירדה - בין היתר עקב אי-הסכמות עם החלטות של המנכ"ל, טים קוק

פורסם:
ג'וני אייב המעצב הראשי לשעבר באפל
ג'וני אייב המעצב הראשי לשעבר באפל | צילום: Phillip Faraone; GettyImages IL
הקישור הועתק

בסוף השבוע הודיע המעצב הראשי של אפל, ג'וני אייב, על עזיבתו את החברה. לאורך השנים היה אחראי על עיצוב המוצרים המצליחים והחשובים בהיסטוריה של שלה, כולל האייפון והאייפוד. אייב יקים סטודיו עיצוב משלו – ויעניק שירותים לאפל כעצמאי. 

תחקירים שפורסמו בימים האחרונים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב"בלומברג" חושפים פרטים חדשים על הנסיבות שקדמו לעזיבתו של אייב, ומתברר שזו עזיבה שהתבשלה כבר שנים. מאז 2015 אייב היה מעורב פחות בעבודה היומיומית, והביע תסכול מההחלטות שקיבלה הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל טים קוק.

מאז מותו של מנכ"ל אפל הקודם, סטיב ג'ובס, ב-2011 ועד השקת אפל ווטש ב-2015, אייב היה כנראה הדמות החשובה בחברה בתחום פיתוח המוצרים. אך לאייב היו מחלוקות עם מנהלי אפל לגבי השעון חכם: הוא ראה בו אביזר אופנתי העומד בפני עצמו, ואילו בהנהלה רצו למכור אותו כאביזר הרחבה לאייפון. התוצאה היתה סוג של פשרה. הוא תיאר את 2014 כשנה הקשה מאז הצטרפותו לאפל.

בשנים שלאחר מכן, נוכחותו במשרד ירדה בהדרגה והוא החל לעבוד יותר מבתיו בסן פרנסיסקו, הוואי ובריטניה, והגיע רק יומיים בשבוע למשרד. גם המעורבות שלו פחתה. במקרה אחד המתואר ב"וול סטריט ג'ורנל", התאספו מעצבי התוכנה הבכירים של אפל במועדון יוקרתי בסן פרנסיסקו כדי להציג לאייב פיצ'רים מתוכננים באייפון X. הם המתינו שלוש שעות להגעתו. לבסוף אייב הגיע, האזין למצגת ואז עזב ללא קבלת החלטות וללא מענה לשאלותיהם המרכזיות. הצוות היה מתוסכל מהיעדרותו, שהקשתה על תהליכי קבלת ההחלטות והפיתוח.

על פי מקורות שצוטטו ב"ג'ורנל", קוק הביע מעט עניין בתהליכי עיצוב ופיתוח המוצרים, מה שתסכל את אייב. הוא התאכזב מכך שההנהלה התמלאה באנשי פיננסים ואופרציות, ופחות באנשים בעלי רקע טכנולוגי רלוונטי. אייב צמח בחברה שתחת ניהולו של ג'ובס, יצרה תרבות שבה המעצבים שולטים וקובעים את ההחלטות החשובות, כאשר המהנדסים מתאימים את עצמם לעיצוב. בשנים האחרונות, המגמה התהפכה.

פרסומת

לפי הפרסומים, התיאור משקף את את שינוי אופיה של אפל לאחר עידן ג'ובס: החברה התקשתה להציג להיט חדשני נוסח האייפון, והחלה ממוקדת בהגדלת הרווחיות והיעילות, ובמקסום התועלות מהמוצרים והשירותים הקיימים. החברה עסקה פחות בפיתוח המצאות חדשות, בפיתוח קטגוריות מוצר חדשות ובעיצובי חומרה מלהיבים.

עוד ב-TheMarker

"אנשים שעבדו שם שנים לא רצו להמשיך לעבוד על עדכונים נוספים למוצרים קיימים", צוטט מקורב לחברה בבלומברג. אחרים טוענים שאנשי העיצוב חוששים להיות יצירתיים וחשו מוגבלים על ידי חסמים תפעוליים. לכן, בשנים האחרונות נרשמו כמה עזיבות נוספות של בכירים במחלקת העיצוב תחת אייב.