"האייפד יחסל את שוק הפי.סי", חזו ב-eMarketer. אם ב-2010, שנת השקת האייפד, המכירות של מחשבים שולחניים ומחשבים ניידים היו 358 מיליון יחידות, השנה המכירות צפויות להסתכם ב-329 מיליון יחידות. המכירות ימשיכו לרדת, אבל ב-2019-2018 צפויה התייצבות סביב 290 מיליון יחידות בשנה. כלומר: התחזית הזאת התגשמה - אבל בחלקה. מכה קשה, אבל רחוק מחיסול.

נערה עם טאבלט (צילום: ThinkStock)
כשיש סמארטפון של 5.5 אינצ', לא צריך גם טאבלט של 8. אייפד | צילום: ThinkStock

"האייפד יחסל את קוראי הספרים הדיגיטליים". פה התחזית העדכנית של eMarketer צופה מגמה הפוכה: מ-80.1 מיליון משתמשים ב-2014 ל-93.7 מיליון משתמשים ב-2020 בטאבלט של אפל.

מדוע שתי התחזיות האלה לא עמדו במבחן המציאות? הראשונה קשורה בראש ובראשונה בכך שטאבלטים הם מכשירים מצוינים בדבר אחד וגרועים בשני: הם מצוינים בצריכה של תכנים, במיוחד וידאו, אבל גרועים ביצירת תכנים. אי אפשר לכתוב או לעצב בהם, ובוודאי שאי אפשר לכתוב בהם קוד, או אפילו ליצור גיליון אלקטרוני - לפחות לא בנוחות שמשימות כאלה מבוצעות במחשב.

בנוסף, מאז הושק האייפד, הגודל הממוצע של מסכי סמארטפונים קפץ בצורה משמעותית - מה שהופך אותם לתחליפים יותר טובים לטאבלטים. מי שיש לו סמארטפון שגודל המסך שלו הוא 6-5 אינץ' לא ימצא תועלת רבה ברכישת טאבלט.

הסיבה לכך ששוק קוראי הספרים הדיגיטליים צומח, וצפוי להמשיך לצמוח, היא שיש יותר משתמשים שרואים בהם, למרות נחיתותם בהשוואה לטאבלטים, כלים טובים יותר לקריאה, מכיוון שהמסכים שלהם אינם בוהקים מצד אחד וקריאים באור שמש מצד שני. הם גם קלים וזולים יותר.

אבל זה לא רק האייפד שלא עמד בציפיות שנתלו בו - גם השעון של אפל מתקשה להתרומם או להשאיר חותם.

מכשיר אייפון ישן, ארכיון (צילום: החדשות)
היחיד שהצליח. אייפון | צילום: החדשות

בכל התקופה הזאת, אם כן, אפל היתה חברה של מוצר אחד - האייפון. הוא זה שיצר את המכירות הגדולות ביותר ואת עיקר הרווחים. אף שמייחסים לה מגע זהב בכל מה שהיא נוגעת בו, מאז הושק - הוא המוצר היחיד שאפל באמת הצליחה אתו.

אבל ייתכן שגם זה נגמר. בדו"חות הרבעוניים האחרונים של אפל, לא רק שהתברר שהאייפון בקושי צמח - החברה הודיעה כי היא צופה ירידה ראשונה במכירות מזה 13 שנה. אפשר כמובן לייחס את הצניחה במניית אפל בשנה האחרונה מ-130 דולר לפחות מ-100 דולר לחולשה במניות הטכנולוגיה, אבל האמת היא שבתקופה הזו היא הציגה תשואת חסר של יותר מ-15% בהשוואה למדד נאסד"ק.

אכן, יש לה כל מיני פרויקטים מרתקים בקנה, כמו המכונית שהיא עדיין לא מאשרת או מכחישה שהיא עובדת עליה. יש לה גם את שירות התשלומים אפל-פיי, שייקח זמן עד שיבשיל. אבל אי אפשר לא להגיע למסקנה שחלק מהחולשה בה היא פנימית - הקושי לחדש את הקסם שלה ולהרחיב אותו ליותר ממוצר אחד. אפל עשתה דברים נפלאים, אבל בכל זאת מתגנבת לראש המחשבה שיכול להיות ששיאה מאחוריה.

לכתבה המקורית ב-TheMarker

עוד מ-TheMarker: