41 איש נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים - עלייה חדה לעומת התקופה המקבילה בשנים הקודמות. אחת הסיבות העיקריות לתאונות בישראל היא הסחת דעת בכלל, ושימוש באפליקציות בפרט. בסקר שנערך לאחרונה הודו 11% מהנשאלים כי הם מקלידים כתובות בווייז תוך כדי נהיגה, ו-70% עושים זאת בזמן עמידה ברמזור או בעצירה בצד הדרך - מה שאולי מותר חוקית, אך עדיין מסוכן.

לחברת Inpris הישראלית יש פיתרון לשימוש בסמארטפון או בטאבלט המובנה ברכב בזמן נהיגה, שמאפשר גם לתפעל את ווייז, הרדיו והטלפון וגם להשאיר את המבט על הכביש. החברה מודיעה היום (ג') על השקת Sightless Touch, או בתרגום חופשי "מגע ללא מבט" - ממשק תפעול למסכי מגע ברכב שמיועד לשימוש "עיוור" ולא דורש מהנהג להסתכל על המסך.

הטכנולוגיה של החברה מנצלת את המולטיטאץ' - היכולת של מסכי מגע לזהות כמה אצבעות בו-זמנית - כדי ליצור מחוות ייחודיות לכל אחת משלוש האצבעות המרכזיות. הנהג מניח על המסך שלוש אצבעות ואז מרים שתיים מהן ומבצע החלקה של האצבע הנותרת לאחד מארבעת הכיוונים הבסיסיים (ימינה, שמאלה, למעלה או למטה). מכיוון שהמערכת יודעת איזו משלוש האצבעות זו לפי המיקום היחסי שלה לשתי האחרות, היא מסוגלת לבצע פעולות שונות בהחלקה של כל אחת מהאצבעות.

ניסינו את המערכת בזמן נהיגה, והיא באמת קלה לתפעול עיוור: בהנחת שלוש האצבעות על המסך מושמעות האפשרויות על ידי עוזרת קולית, אם כי סביר להניח שרוב הנהגים יזכרו את האפשרויות בעל פה אחרי כמה דקות התנסות. אצבע אחת שולטת על ווייז, אחת על הטלפון (שיחות בלבד) ואחת על הרדיו (לא זה המובנה ברכב, אלא אפליקציה המזרימה את התחנות דרך האינטרנט הסלולרי).

ניסן ובן-עציון ירון, מייסדי Inpris (צילום:  יחסי ציבור )
ניסן (מימין) ובן-עציון ירון | צילום: יחסי ציבור

הקיצורים הספציפיים בתוך כל אחת מהקטגוריות - היעדים, התחנות ואנשי הקשר הרצויים - מוגדרים על ידי הנהג בסמארטפון שלו. מנכ"ל החברה, ניסן ירון, הסביר לנו שכל נהג יכול להגדיר קיצורים שונים והמערכת במכונית תתאים את עצמה לסמארטפון של הנהג כאשר הוא מחובר אליה בבלוטות'. אם רוצים להקליד יעד שלא נמצא בקיצורי הדרך מאפשרת העוזרת הקולית לעשות זאת בדיבור, אם כי ירון מציין כי זיהוי דיבור עדיין לא מדויק מספיק כדי להוות ממשק מרכזי ברכב.

המערכת של אינפריס תימכר בשלב ראשון כתוספת לרכבים קיימים, במחיר של 3,000 עד 5,000 שקל, על ידי מתקיני מערכות מורשים שהרשימה שלהם תופיע בימים הקרובים באתר החברה. בעיקרון, מציין ירון, ניתן להפעיל את המערכת גם על הסמארטפון של הנהג כשהוא מקובע ברכב. עתה עובדת החברה על שילוב הטכנולוגיה בטאבלטים המשולבים על ידי יצרניות הרכב עצמם ומקווים שבשנים הקרובות יתחילו להימכר רכבים בהם המערכת מובנית וכלולה במחיר ותוך 5 שנים תהיה המערכת מותקנת בצורה זו או אחרת ב-5 עד 10 אחוז מהמכוניות החדשות שיעלו על הכביש כל שנה.

"לפחות חצי מהתאונות קשורות להיסח דעת בנהיגה כגון שליחת הודעת טקסט, שינוי תחנות ברדיו, הגדרת יעד במערכת הניווט וכדומה", אומר ירון. "על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2015 ניתנו בממוצע בישראל כ-5,000 דוחות בכל חודש בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה בניגוד לחוק. מערכות המולטימדיה החדשות המותקנות ברכבים, המבוססות על מסכי מגע, גורמות ליותר הסחות דעת בזמן הנהיגה".

טכנולוגיית Sightless Touch של Inpris לרכב (צילום:  יחסי ציבור )
שלוש אצבעות, 12 פעולות שונות | צילום: יחסי ציבור

מערכת השליטה לרכב אינה המוצר הראשון של אינפריס: ב-2014 הציגו ניסן ואביו, בן-עציון ירון המשמש בסמנכ"ל הטכנולוגיה בחברה, מקלדת מגע ראשונה מסוגה לעיוורים. הרעיון בבסיס המקלדת היה זהה לזה של מערכת השליטה: הנחה של כמה אצבעות בו-זמנית על המסך מאפשרת לבצע פעולות רבות על ידי החלקה של אצבעות שונות לכיוונים שונים. כמה חודשים אחר כך פנה ירון למנכ"ל אפל, טים קוק, בבקשה לאפשר למשתמשי אייפון להתקין את המקלדת של אינפריס כדי להקל על משתמשים עיוורים או כבדי ראייה.