בגט-טקסי יכולים להיות מרוצים. בתוך פחות מארבע שנים השלימה החברה את פרישת שירותיה כמעט בכל ישראל (למעט אילת) ונהפכה למונופול בנישה של אפליקציות המוניות. מחאת תחנות המוניות הוותיקות נחלשה, ודעך גם קולם של נהגי גט-טקסי, שנאלצו לוותר על דמי ההזמנה מהנוסעים.

אלא שדווקא כשנדמה היה כי דרכה של גט-טקסי להשתלטות על שוק המוניות הישראלי סלולה - נתקלה החברה בשתי מהמורות: אובר האמריקאית, החברה הגדולה בעולם לשירותי רכב בהזמנה, הודיעה על כניסתה לישראל. במקביל, הודיעה רשות שדות התעופה על סילוקה של גט-טקסי מנתב"ג.

"תחרות היא בריאה לכולם", אומר מנכ"ל גט-טקסי ישראל, מארק און. "גם כשישראכרט השיקו אפליקציה מתחרה - שמחנו. השאלה היא רק אם המתחרה ישרוד". בראיון ראשון לאחר שהשלים שנה מוצלחת בתפקידו, וכשלפניו ניצבת שנה מאתגרת במיוחד, מתייחס און באופטימיות לקרבות שעתידה החברה שלו לנהל: "עוד שחקן שמשקיע בפרסום - זה גורם לשוק להתפתח. מה שיכול לקרות הוא שהתחנות המסורתיות יפסידו לאפליקציות, ויצטרפו אלינו".

מוניות של GetTaxi (צילום: ערן לם, GetTaxi)
התחרות רק תעודד עוד תחנות להצטרף לאפליקציה. מוניות גט-טקסי | צילום: ערן לם, GetTaxi

אובר מתמחה בהסעת נוסעים במכוניות פרטיות, על ידי נהגים שבוחרים לעשות כן. עם זאת, הרגולציה בישראל אוסרת על הסעה בתשלום בלי רישיון, ולדברי און: "קשה לי להאמין שהם יצליחו לשנות רגולוציה". אובר תידרש לפיכך להתמודד ראש-בראש עם גט-טקסי, ובשבוע שעבר החלה לגייס נהגי מוניות. עם זאת, בניגוד לגט-טקסי, אובר לא תגבה מהנהגים "דמי סדרנות" - תשלום חודשי שיכול להגיע ל-1,200 שקל בחודש. במקום זאת, היא תגבה נתח ממחיר הנסיעה, שלפי הערכות, ינוע בטווח של 5%-10%.

און, לעומת זאת, טוען כי העמלה שתגבה אובר מהנהגים תגיע ל-20%. "זה יגיע לסכום של 6,000 שקל בחודש. הייתי שמח להרוויח סכומים כאלה, אבל זה לא משתלם לנהג". לטענתו, גם אם אובר תגבה מחצית מהסכום, השירותים של גט-טקסי עדיין יהיו זולים יותר. "להערכתי, המשחק הוא משחק שירותי. ככל שהשירות יהיה טוב יותר, כך הנהג ירצה להישאר", אומר און ומכריז: "לא אגביל את הנהגים בשימוש באובר. אנחנו פלטפורמה שתוסיף לו כסף. לא אמנע מאף אחד לעבוד אתם".

און נשמע בטוח במעמד של גט-טקסי, אך בהודעות ובמיילים שהעבירה החברה לנהגיה, היא טרחה לציין כי "נהג אובר נוגס בשוק הלקוחות של נהגי מוניות חוקיים, בלי להשקיע בלמידת המקצוע, בעלויות הכלכליות או בהבטחת שירות מדהים כמו שאתה נותן". זאת, תוך שהיא מציינת בפני נהגיה כי "נהגים בעולם הפגינו נגד האפליקציה, שיוצרת תחרות לא הוגנת בשוק המוניות".

לגבי תוכניותיה העתידיות של אובר בשוק הישראלי אומר און: "אנחנו מתייחסים לכל מתחרה ברצינות. נבחן אם אובר באה רק לתל אביב, לאזור תחום - כי המודל שלנו מבוסס על ביקושים. אם אתה שואל אותי, השירות שלהם יהיה נישתי".

"צירפנו עוד 1,200 נהגים מאז המחאה"

אמנם אובר תתקשה להתמודד עם הפרישה הארצית של גט-טקסי ועם עובדת הפיכתה למותג שגור - אך אי אפשר להתעלם מכך שאובר היא חברה בינלאומית, שמציעה שירותי הזמנת מוניות ליורדים מכבש המטוס בפרישה עולמית נרחבת ישירות דרך מכשירם הסלולרי הפרטי. גט-טקסי מצליחה ברוסיה (מוסקווה וסנט פטרסבורג), והשיקה פעילות בהיקף מצומצם יותר גם בלונדון ובניו יורק - שם נקלעה לתחרות מכוערת לעתים מול אובר. בישראל, לעומת זאת, הניסיונות של תחנות מוניות, ארגון בעלי המוניות ואף חברת ישראכרט להציג אפליקציות מתחרות לא צלחו, וגט-טקסי נהנית ממונופול בשוק האפליקציות להזמנת מונית.

מארק און- גט טקסי (צילום: ניר פקין)
לא מרגיש כמו מונופול. מנכ"ל גט-טקסי ישראל, מארק און | צילום: ניר פקין

"אנחנו לא מרגישים כמו מונופול", אומר און בתגובה. "אני רק 7%-10% משוק המוניות. אנחנו עובדים במרץ כדי לשפר את השירות". און מסרב לחשוף פרטים על המחזור של גט-טקסי, אך הבוס שלו, מנכ"ל גט-טקסי הגלובלית, שחר וייסר, חשף באחרונה כי לחברה יותר מ-100 מיליון דולר הכנסות בשנה. שיעור הצמיחה השנתי של גט-טקסי הוא 400%. אובר לא פירסמה נתונים על הכנסותיה, אך גייסה באחרונה הון לפי שווי שוק של 17 מיליארד דולר.

למרות ההכנסות העולות, גט-טקסי ייקרה באחרונה את המנוי החודשי והקפיצה את מחיר הטאבלט שנהגיה מקבלים מ-50 ל-225 שקל בחודש. המהלך העלה תהיות באשר לצורך של החברה לייצר יותר מזומנים. "אני מגדיל את מספר הנהגים כל הזמן", משיב און. "הרגולוציה קובעת שאני יכול לגבות סכומים מסוימים מהנוסעים, ואני רוצה דרך השיטה של גט-טקסי ליצור למצב שלאותו משתמש המונית תהיה זמינה יותר. במקום לקחת עוד שקל מהנוסע, אספק לו חוויה טובה יותר, וכך אהפוך את המשתמש למשתמש לויאלי, שנוסע יותר. המטרה היא פחות לקחת כסף, ויותר להגביר את השימוש".

און בהחלט מיישם את המדיניות הזו, והשנה החליט להוריד את דמי הזמנת המונית - סכום של 5.20 שקלים, שהיה מצטרף למחיר הנסיעה ונועד לכסות את עלות הנסיעה של נהג המונית לנקודת האיסוף של הלקוח. המהלך עורר מחאה חסרת תקדים, שכללה הקמה של התארגנות נהגים, ניסיונות שביתה ומחאה ברשת. לבסוף, לאחר כמה חודשים, גט-טקסי התקפלה, אבל חלקית. דמי ההזמנה חזרו, אך רק בסופי שבוע ובחגים.

"גט-טקסי החליטה להוריד את דמי ההזמנה, כי כך אנחנו מורידים את מחיר הנסיעה והופכים אותה לנגישה יותר", מסביר און. "המרחק של כל נהג עד לנוסע שהוא אוסף מתקצר. כשההיצע של מוניות קטן, בסופשבוע ובחגים, המרחק לנוסע גדל - ולכן החזרנו את דמי הנסיעה. כמות הנסיעות שלנו עלתה בעקבות המהלך. הנהג מקבל נסיעות על בסיס מיקום, וכבר לא צריך להיות מקורב לסדרן וחבר של בעלי המניות בתחנה".

ובכל זאת, הורדת דמי ההזמנה הביאה למחאת נהגים ולעזיבה של כמה מהם.

"אם תשאל כל עובד בארגון, יענו לך שכאן עובדים עבור הנהגים. אנחנו מכינים 'מפות חמות' כדי לראות איפה יש יותר הזמנות, ודואגים לניווט מיוחד עבורם. על המהלך של הורדת דמי ההזמנה צריך להסתכל בפרספקטיבה רחבה: אחרי שעשינו את זה, נוסעים מזמינים מונית ולא מרימים יד ברחוב. אנחנו מתכננים להשיק פורטל לנהגים, עם הטבות ומבצעים".

הודעתם על כך באופן חד-צדדי לנהגים, שהיו צריכים להחליט מיידית אם הם מסכימים או פורשים.

"בגט-טקסי יש הרבה מוניות, ואי-אפשר היה לקיים דיון עם כל הנהגים. גם בתחנת מוניות קטנה אי-אפשר לקבל החלטה שתתאים לכולם. לצד האמירות הלא נעימות, היו נהגים שלחצו יד ואמרו שזה טוב. גדלנו ב-1,200 נהגים מאז המהלך".

"גוף ציבורי שלא דואג לאזרחים"

המשבר הנוסף שעמו מתמודד און מתרחש בנתב"ג. גט-טקסי יצאה בקמפיין פרסומי, שעודד הזמנת מונית שלה לשדה התעופה בתעריף מוזל, אך הנהלת רשות שדות התעופה (רש"ת) הוציאה צו הרחקה נגד החברה, בטענה כי היא מפירה את ההתקשרות הבלעדית שעליה חתמה מול הזכיין, תחנת הדר. גט-טקסי עתרה בתגובה לבג"ץ, ומעודדת עצומות נוסעים ברשתות החברתיות.

"המדינה פועלת כמו רפובליקת בננות", תוקף און. "לרש"ת יש נהלים ברורים: אפשר לקחת מונית מהזכיין (תחנת הדר לוד - ד"ש) בשער הראשי, או להזמין מונית לשער 23. אבל לגט-טקסי הוציאו צו הרחקה, מתוך מחשבה שהזמנת מונית בטלפון היא לגיטימית, אך באפליקציה לא.

"מה שקרה באמת הוא שלהדר לוד יש טור מוניות. כשנהג יוצא לתל אביב לקחת נוסע, הוא חוזר ברוב המקרים ריק. לעומת זאת, נהג שלנו שמביא נוסע לנתב"ג, רוצה נסיעה בתשלום גם בחזרה, והוא יכול לעשות את זה. לכן, הנהגים שלנו תמכו בנסיעות לתל אביב ב-99 שקל. המחירים ירדו, וזה יכול להסביר את המהלך של רשות שדות התעופה, שלה משלמת הדר לוד דמי זיכיון.

"זה ממש הון-שלטון. רש"ת מרוויחה יותר מחצי מיליון שקל בשנה מהתחנה הזכיינית, הנהגים משלמים 3,000 שקל בחודש על הזכות לקחת נוסעים משדה התעופה. הנהגים כלואים וצריכים לכסות את דמי הסדרנות. גט-טקסי מציעה מחיר אטרקטיבי, אבל ההתערבות של רש"ת תמוהה, כי יש כאן גוף ציבורי שלא הבין שהקידמה כבר כאן, ולא דואג לאזרחים שמממנים אותו".

נוסעים במרכז מתלוננים באחרונה כי פעמים רבות הם לא מצליחים להזמין מונית. לכך משיב און באומרו: "כל השוק מבוסס על ביקוש והיצע. ככל שהשירות מתפרש ועולה, גם החשיפה אליו עולה. אתה לא יכול לגייס 400 נהגים ביום, אבל אתה יכול לגייס הרבה משתמשים. לכן, כמות המשתמשים גדלה בקצב גבוה יותר ממספר הנהגים, ואולי נוצרת תחושת מחסור. בכל זאת, רק ב-3% מההזמנות, בכל רחבי המדינה, התשובה היא שאין מונית. זה שיעור נמוך מאוד".

מי בעצם הלקוח שלכם? הנהג שמשלם לכם, או הנוסע שמוריד את האפליקציה?

און: "יש משולש: גט-טקסי נמצאת במרכז, ויש לה שלושה סוגי לקוחות. המשתמש הפרטי והעסקי הוא לקוח שלנו. הנהגים הם לקוח ושותף, שיקבלו ליווי צמוד ושירות לקוחות. בקודקוד השלישי נמצאת העיר - אנחנו רוצים לדאוג לכך שיהיו פחות מכוניות פרטיות על הכביש. הרבה מתושבי תל אביב, למשל, הבינו שהם לא צריכים רכב פרטי. זהו המשולש שאנחנו מנסים לשרת".

בניסיון להתמודד עם אובר, ואולי גם להגדיל הכנסות, גט-טקסי מתכננת להשיק שירות שייקרא VIP, שבו אפשר יהיה להזמין מכוניות יוקרה כמונית. למעשה, לא מדובר במוניות מיוחדות, אלא בכאלה מדגם קיה אופטימה ומרצדס C-קלאס, אך הזמנתן תהיה כרוכה בתוספת תשלום. מקור הכנסה נוסף יהיה מכירת משקאות במוניות. במוניות יותקנו מקררים של החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה), והרווח ממכירתם יגיע לנהג.

בנוסף, גט-טקסי בוחנת אפשרות להרחיב את שירות המשלוחים שלה. "אנחנו משמשים גם כיום חברת משלוחים", מסביר און, "ואולי נהפוך את זה לחלק מהאפליקציה. אם מתחשק לך מאכל מסוים, נניח גלידה, תוכל להזמין ואנחנו נדע להביא את עבורך".

אבל קפיצת המדרגה של שירותי המוניות תהיה כשיציעו נסיעות משותפות. נסיעות אלה יפחיתו את המחיר לכל נוסע, ויכולים להפוך מוניות לתחליף גם לנסיעה באוטובוסים וברכבות.

און לא מאשר כי יש לחברה תוכניות קרובות בעניין: "לגט-טקסי יש טכנולוגיה שתומכת באופרציה הזו", הוא אומר. "יכול להיות שזה ייטיב עם הנהג, כי זה יוסיף לו נסיעות. הוא מרוויח ומוציא פחות כסף על בזבוז זמן. אבל אנחנו חייבים לשמור על רמת שירות גבוהה, אז אנחנו בודקים את זה".

לכתבה המקורית באתר TheMarker

עוד ב-TheMarker: