להתמצאות בנהיגה יש לנו את ווייז, לנסיעה בתחבורה הציבורית את מוביט ואוטוטו - אבל מה קורה כשאנחנו יוצאים למסע שופינג בקניון? מי יכוון אותנו לחנות הנכונה בתוך מבוך הדרגנועים, הקומות והמסדרונות?

למרכז הקניות התל-אביבי דיזינגוף סנטר יש תשובה לשאלה, בדמות אפליקציה ראשונה מסוגה בישראל שהושקה בו הבוקר (א') תחת השם EasyDizi. בדומה לאפליקציות הניווט המוכרות לנהיגה, האפליקציה החדשה מציגה את מפת המבנה, מיקום המשמתש וזיהוי של החנויות סביבו. היא אף יודעת לזהות באיזו קומה הוא נמצא על מנת להציג את החנויות הנכונות, ומחליפה את התצוגה כאשר הוא עובר בין המפלסים ומפלסי-הביניים של הבניין.

ניווט בדיזינגוף סנטר בעזרת אפליקציית EasyDizi
איך מגיעים מפה לזארה? אפליקציית Easydizi דיזינגוף סנטר | צילום: יאיר מור, NEXTER

EasyDizi מאפשרת, כמובן, גם לחפש יעדים בתוך המרכז, כמו החנויות השונות והשירותים, ומציגה למשתמש הוראות הגעה בדמות מסלול המשורטט על המפה ומלווה בהנחיות הליכה ויזואליות - אך לא קוליות, כדי למנוע רעש סביבתי. היא יודעת להנחות את המשתמש לעלות או לרדת במדרגות, דרגנועים או מעליות ואף כוללת את שעות הפתיחה של כל החנויות, מספרי הטלפון שלהן וקישורים לאתרי האינטרנט שלהן.

חברת Shimeba, שיצרה את האפליקציה, מסבירה כי מאחר וחיישני GPS אינם מדויקים מספיק כדי לספק פתרון למבנים רב-קומתיים ובדרך כלל הלוויינים אינם נקלטים כראוי בתוך מבנים, זיהוי מיקומו של המשתמש בתוך מבנה הקניון נעשה באמצעות שילוב של מספר טכנולוגיות: האפליקציה משווה את עצמת הקליטה של נקודות האינטרנט האלחוטי של החנויות השונות. היא מחשבת את המרחק המשוער לכל אחת מהן ולפי כך יודעת בערך היכן נמצא המשתמש. חיישני התנועה והכיוון בטלפון מודדים את מהירות וכיוון ההליכה של המשתמש כדי לספק מעקב מדויק אחרי התקדמותו בעת ההליכה.

אפליקציית EasyDizi לניווט בדיזנגוף סנטר
ממשק הניווט ב-EasyDizi | צילום: מיכאל מילמן

באירוע ההשקה אמר מיכאל מילמן, מייסד שימבה והוגה הרעיון לאפליקציה, כי מאחר ודיזינגוף סנטר הוא מבנה ייחודי שבו אין חלוקה ברורה לקומות, הדבר הצריך פיתוח אלגוריתם מיוחד לזיהוי המיקום המדויק בלי שהמשתמש יצטרך להזין באפליקציה באיזו קומה הוא נמצא.

איתי סלור, מנהל קשרי לקוחות בדיזנגוף סנטר, הוסיף כי מטרת האפליקציה הינה "לשפר את השירות ללקוחות" והדגיש כי נכון לרגע זה האפליקציה אינה מציגה מידע פרסומי כגון קופונים ומבצעים, כפי שעושות אפליקציות דומות הקיימות בחו"ל. עם זאת, גם סלור וגם מילמן לא פסלו את האפשרות שבעתיד תציג האפליקציה תכנים שכאלה למשתמשים.

בשיחה עם NEXTER אמר מילמן כי בכל מקרה, מידע פרסומי לא יהיה חלק מרכזי במודל העסקי של שימבה, אלא התשלום המתקבל מהגופים המזמינים אפליקציות לניווט בתוך מבניהם. הוא הדגיש כי החברה אינה מתכוונת לאפשר למשתמשים או לגופים ליצור אפליקציות ניווט על ידי הזנת מפות למערכת מוכנה, כפי שמאפשרות גוגל וחברות אחרות, אלא לייצר אפליקציה ייחודית עבור כל מקום בארץ שירצה לספק ללקוחותיו ניווט בתוך המבנה.

האפליקציה זמינה כעת למשתמשי מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. גרסה לאייפון צפויה לצאת בעוד כשלושה חודשים.