הטענה שהמקצועות שילדים לומדים בבתי ספר לא רלוונטיים אינה חדשה, ונשמעת כבר לפחור דור שלם. בניסיון להתאים את החינוך לעולם שהילדים של היום גדלים לתוכו נוסף לאחרונה בהדרגה יותר ויותר מקצוע חדש: תכנות.

בעולם קיים דיון סוער בשאלה האם זה צריך להיות מקצוע חובה, כמו מתמטיקה ואנגלית.

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר בראיון ל-Recode ו-MSNBC: "כולם צריכים לדעת לקודד. אני חושב שבסביבה של היום, אנחנו מתעסקים כל הזמן בתוכנה - החל מהדרך שאתה רואה חדשות, לדרך שאתה מזמין דברים. תכנות הוא לא יותר מדרך להביע את עצמך. זו שפה". 

מולי אדן, יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה ולשעבר סגן נשיא אינטל העולמית, אומר לנו ש"לימוד תוכנה בגילאים צעירים - כמשחק, לא כעונש, לא כמקצוע חובה, אלא כדבר שבעזרתו אני יכול ללמוד דברים, לפתח משחקים...", הוא דבר חשוב. הוא מודה ש"נשאלת השאלה למה אנחנו צריכים להכשיר את הילדים בבתי ספר? זה לא ברור. מה שכן ברור - שכנראה חלק גדול מהחומר שאנחנו מכשירים אותם היום יהיה לא רלוונטי בעוד 15 שנה. אנחנו צריכים להכשיר אותם לתפקידים שלא קיימים היום, לפתור בעיות שעוד לא נוצרו, תוך כדי שימוש בטכנולוגיות שעוד לא המציאו אותן. הדרך היחידה לעשות את זה ללמד אותם ללמוד, כך שכשהם יבואו בעוד 15-20 שנה להתמודד עם אתגרים חדשים יהיה להם את ארגז הכלים להתמודד עם בעיות שלא הכירו מקודם".

אבל איך מלמדים ילדים משהו שאפילו למבוגרים שבינינו נראה מסובך? כאן נכנסות לתמונה חברות טכנולוגיה שמוצאות דרכים להפוך את לימוד התכנות למשחק, שמעביר לילדים את חוויית התכנות טוב יותר מכל שיטת לימוד מעולם המבוגרים והאקדמיה.

כך, למשל, לגוגל יש פרויקט בשם "בלוקס", שמאפשר לילדים בגילאי הגן חיבור של פיסות משחק בשורה, כאשר כל אחת מהן מייצגת פקודת קוד כלשהי. רצף הפקודות שולט על רובוט או ממשק אינטראקטיבי אחר, וכך הופך את הרכבת הפקודות למשחק.

עבור ילדים בבית ספר יסודי קיימת CodeMonkey - תוכנה שמלמדת שפת תכנות אמיתית בעזרת קוף מונפש שמראה את תוצאות הפקודות בזמן אמת כמעט.

תוכנה אחרת לילדים בבית הספר היא Kodu, שמאפשרת ליצור משחקים, החל מיצירת הדמויות ועד תכנות של חוקי המשחק.

מוצר אחר הוא ערכה של לגו, הכוללת רובוט חכם שלאחר ההרכבה שלו ניתן לתכנת אותו בעזרת אפליקציה בטאבלט (שמשמשת גם כהוראות ההרכבה). נתנו לארבעה ילדים לשחק עם הרובוט, והם למדו מהר מאוד איך ליצור עבורו רצף פקודות. בהדגמה שלהם הוא דיבר, הסתובב על השולחן שלוש פעמים והשמיע צליל של נפיחה.

אתם מבינים שמה שאתם עושים כאן זה תכנות?

נעמיחי : כן.

וזה מעניין אתכם, תכנות? ניסיתם פעם תכנות?

מתנאל חי: לא, אבל זה מאוד מעניין אותנו.

בינתיים, בבתי הספר בישראל מתחילים לעלות על הגל. עשרות אלפי ילדים בישראל כבר לומדים תכנות. משרד החינוך מציין כי "תלמידי כיתה ד' לומדים תכנות פעמיים בשבוע באמצעות שפה שנקראת Scratch. בנוסף ללמידת התכנות הם לומדים לבנות רובוטים, ובאמצעות היישום (של התיאוריה בפועל על הרובוטים) לומדים את משמעות התכנות".