חסימה של חשבון הוואסטאפ הוא אולי גזר הדין הכי קשה שאפשר לחשוב עליו, לישראלים זה כמעט כמו עונש מוות. כבר כמה שנים שהשימוש שלנו בתוכנת המסרים הוא מעבר לשליחת הודעות, לרובנו וואטסאפ היא כלי עבודה לכל דבר, דרך לנהל מערכות יחסים, ואפילו האופציה הנוחה לתקשר עם נותני שירות או לרכוש מוצרים. לכן כשמטא מחליטה שאנחנו חסומים - החיים יכולים להפוך לקשים הרבה יותר.

מה גורם לחסימה זמנית בוואטסאפ?

  1. אחת מהסיבות לחסימת האפליקציה היא הורדה שלה מחנות לא מורשה, אבל בינינו, אין לכם שום סיבה לעשות זאת. מעבר לחסימה, אתם מסכנים את עצמכם כשאתם מורידים אפליקציות לא מהאפסטור או מהחנות של גוגל.
  2. מטא יודעת לנטר משתמשים שלדעתה משתמשים בפלטפורמה כדי להפיץ ספאם.
  3. וואטסאפ יכולה לחסום זמנית את החשבון שלכם, אם אתם יוצרים יותר מדי קבוצות עם מספרי טלפון לא שמורים בפנקס הכתובות שלכם.
  4. וואטסאפ יכולה לחסום זמנית את החשבון שלכם, אם אתם שולחים יותר מדי הודעות לאנשים שמספר הטלפון שלהם לא שמור בפנקס הכתובות שלכם.
  5. וואטסאפ יכולה לחסום זמנית את החשבון, אם אתם שולחים יותר מדי הודעות לרשימת תפוצה (broadcast).
  6. וואטסאפ לא יכולה לקרוא את תוכן ההודעה, אבל אם היא מבינה שאתם מעבירים את אותה הודעה ליותר מדי אנשי קשר, ואז אתם עלולים להיחסם זמנית. זה לא אמור להיות פעיל בימינו, כי וואטסאפ מאפשרת להעביר הודעה לכל היותר ל-5 אנשי קשר, כדי להפסיק להפיץ פייק ניוז.
  7. וואטסאפ יכולה לחסום זמנית את החשבון שלכם, אם יותר מדי אנשים חסמו אתכם בפרק זמן מסוים.

מה גורם לחסימה קבועה בוואטסאפ?

  1. וואטסאפ חוסמת לצמיתות חשבונות שמבצעים פעולות בכמות גדולה או אוטומטית: הם מפרים לחלוטין את תנאי השירות שלהם, מכיוון שפעולות אלה משתמשות בשירותי האפליקציה ללא כל אישור. וואטסאפ חוסמת למעלה מ-2.5 מיליון חשבונות בחודש, בגלל הודעות אוטומטיות בכמות גדולה.
  2. וואטסאפ יכולה לחסום לצמיתות את חשבונכם, אם מספר הטלפון המשויך שימש לפעולות חשודות. בדיקה זו מתרחשת במהלך רישום החשבון.
  3. וואטסאפ חוסמת חשבונות שמשתמשים בשירות שלה באופן אינטנסיבי, למשל אם החשבון שולח הרבה הודעות בפרק זמן מסוים. אל דאגה, וואטסאפ הציגה גבול שאדם לא מסוגל להגיע אליו - אם החשבון הגיע למגבלה, זה אומר שהוא לא בן אדם אלא זו מערכת אוטומטית.
  4. וואטסאפ חוסמת את כל החשבונות, שמקבלים מספר דיווחים עליהם ממשתמשים אחרים.

וואטסאפ, אילוסטרציה (צילום: צילום מסך)
וואטסאפ, אילוסטרציה | צילום: צילום מסך

מה לעשות אם החשבון שלכם בוואטסאפ נחסם?

למטא, חברת האם של וואטסאפ, אין עדיין שירות לקוחות פעיל שאפשר פשוט לפנות אליו, למרות שלפי דיווחים שונים ייתכן והם עובדים על כזה. לכן האפשרויות שלכם די מוגבלות. 

  1. עליכם להכנס לדף יצירת הקשר של וואטסאפ.
  2. בשורה הראשונה יופיע לכם לינק לשליחת הודעה לוואטסאפ, במידה והחשבון שלכם פרטי ולא עסקי, לחצו עליו.
  3. ציינו את הפרטים המבוקשים (מספר טלפון, אימייל, מערכת שימוש ואת ההודעה עצמה), נסו לפרט כמה שיותר את ההודעה וכתבו אותה באנגלית, למרות שהדף בעברית, תקבלו תשובה שזאת לא אחת מהשפות הנתמכות, ולחצו על "השלב הבא".
  4. בשלב זה יופיעו מספר מדריכים מוכנים מראש, אף אחד לא מתייחס לבעיה שלכם ולכן אתם יכולים להמשיך לשליחת ההודעה. כעת כל מה שנותר לכם הוא לחכות לתשובה.

ההבדל בין חסימה לפריצה

הרבה פעמים פריצה לחשבון שלכם תוביל בסוף גם לחסימה. האקרים משתלטים על החשבון שלכם בעזרת בקשה שנשלחת כביכול מחבר שלכם של קוד בן 6 ספרות ולאחר שהם מתחברים לחשבון שלכם, הם מתחילים לבצע שינויים, לשלוח הודעות ולנסות לפרוץ כך לחשבונות של חברים - הודעות כאלה יכולות לגרום לאפליקציה לחסום לכם את המספר שלכם ולסבך לכם את החיים. 

הונאת וואטסאפ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של Debbie Oliel, KateRiep_Godbye)
הונאת וואטסאפ | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של Debbie Oliel, KateRiep_Godbye

מה לעשות אם פרצו לכם?

  1. דווחו מיד לוואטסאפ. רצוי לדווח גם למערך הסייבר, או במספר 119. 
  2. נסו להתחבר מחדש לחשבון הוואטסאפ שלכם. האפליקציה תבקש מכם להזין את מספר הטלפון, ותשלח אליכם קוד בן 6 ספרות. 
  3. אחרי שהחשבון חוזר לידיכם, הפעילו אימות דו-שלבי. 
  4. בדקו אם המשיבון הסלולרי שלכם פעיל. לחיצה ארוכה על המקש 1 תשלח אתכם אליו. כדאי להחליף סיסמה, או להיכנס לאתר האינטרנט של חברת הסלולר שלכם ולבטל אותו. 
  5. ודאו שוואטסאפ מגבה את ההודעות והמדיה שלכם באופן קבוע ואוטומטי. ניתן לבדוק זאת כך - הגדרות (Settings) - שיחות (Chats) - גיבוי (Chat Backup).

מה כדאי לכם לעשות כדי שלא יפרצו לכם?

  1. הפעילו את האימות הדו שלבי בוואטסאפ שלכם. זו סיסמה שאתם בוחרים ותצטרכו להקיש אחת לכמה שבועות - וגם בכל פעם שתחליפו סמארטפון. כדי לעשות זאת, היכנסו להגדרות (Settings) - חשבון (Account) - אימות דו-שלבי (Two-Step Verification) - הפעל (Enable). בחרו סיסמה, הקישו אותה שוב. אחר כך תתבקשו להזין את כתובת המייל הפעילה שלכם.
  2. בטלו את התא הקולי. או לפחות היכנסו אליו וקבעו לעצמכם סיסמה חדשה. פנו לשירות הלקוחות של חברת הסלולר ועשו זאת, או לחצו לחיצה ארוכה על המקש 1 בשביל להיכנס לתא הקולי ולהגדיר אותו.