התחזו אליכם ברשת? זו הטעות שאתם עושים
סכנה נוספת אורבת לנו ברשתות החברתיות והמספרים מעידים על עלייה מדאיגה: פרופילים שמתחזים אליכם. מה עושים כשזה קורה, למי פונים, ומדוע לדווח מתוך העמוד של המתחזה פשוט לא יעבוד?

רובנו המוחלט מעביר הרבה מאוד שעות מחייו בשיטוטים ברשתות החברתיות. אלו הפכו להיות זירה של תקשורת בינאישית, מקום לפרסם את העסקים שלנו, לחדש קשרים מהעבר, לפתח מערכות יחסים חדשות, להציג את מרכולתנו, לפתוח את לבנו, למכור, לקנות, לעזור ולהיעזר. עם זאת, כולנו כבר יודעים היטב עד כמה חשוב להפעיל משנה זהירות במקום הזה בו אנחנו מבלים שעות רבות.
מדוע זה קורה?
"השימוש בפרופילים המזוייפים משמש למנעד מטרות רחב, החל מגניבת זהות והתחזות פשוטה כולל הונאה ותרגילי עוקץ שונים ועד להפצת פייק ניוז וידיעות כוזבות".
אם גם אתם גיליתם שמישהו התחזה לכם, קרן עם כמה עצות למניעה והתמודדות עם התחזויות ברשתות:
דעו לאן לפנות
הטעות הנפוצה של רוב האנשים היא לעשות דיווח (Report) על הדף או הפרופיל המתחזה, זהו אינו המקום המתאים ודיווח שם לרוב לא יעיל בהסרת הפרופיל המתחזה. לכל פלטפורמה חברתית יש את מרכזי העזרה (HELP CENTER). אלו דפים ייעודיים שמרכזים עבורכם את סוגי הפניות הרלוונטיות להנהלת הפלטפורמה. זהו המקום לדווח בו על פרופיל מתחזה. במסגרת הדיווח תתבקשו לפרט לגבי מהות הפנייה.
דאגו לספק מסמכים ותעודות
שלחו מסמכים ותעודות כגון תעודות זהות או דרכון שיוכיחו את זהותכם. זהו חלק קריטי בתהליך והוא מסייע לרשת החברתית לזהות אתכם ולטפל בבעיה במהירות.
עדכנו פרטים אישיים בהגדרות
חשוב מאוד לעדכן לפי צורך, פרטים אישיים בהגדרות החשבון שלכם ברשתות חברתיות, כמו כתובות מגורים, כתובת דואר אלקטרוני, שם פרטי ושם משפחה ומספרי טלפון, באם ישתנו. לדוגמה, בדיוק כפי שאתם מעדכנים שמות משפחה בתעודת זהות בעקבות נישואין, כך חשוב לעדכן גם בהגדרות החשבון שלכם. אין הכוונה לשם הפרופיל שלכם אלא לפרטים שמופיעים בהגדרות החשבון שלכם. במידה ותפלו קורבן להתחזות, שמירה על פרטים מעודכנים בהגדרות החשבון תקל על הנהלת הרשת החברתית להבין מי אתם כאשר תתבקשו לשלוח תעודת זהות או דרכון כדי להוכיח את זהותכם.
כתבו את התלונה באנגלית
הגשת תלונות בשפה העברית אינה אפקטיבית כמו הגשת תלונה באנגלית שכן רוב המחלקות הרלוונטיות המטפלות בהתחזויות ופרופילים מזופים ממוקמות מחוץ לישראל.