כמעט בכל מכשיר חכם שאנחנו משתמשים בו כיום קיימת מצלמה מובנית, אבל אותה מצלמה המשמשת לתיעוד רגעים יכולה לשמש גם מטרה להאקרים. באמצעות הודעת פישינג, שימוש באפליקציה זדונית ואף בחיבור המכשיר לשקע USB ציבורי, האקרים יכולים לחדור למכשיר החכם, להדביקו בתוכנה מזיקה ובין היתר להשתלט על המצלמה ולצפות בכל דבר הזמין בשדה הראייה. מערך הסייבר הלאומי מציע מדריך עם מספר פעולות פשוטות שעשויות לצמצם באופן משמעותי את סיכויי הפריצה.

לדברי דנה תורן, מנהלת המרכז לדיווחים 119 במערך הסייבר הלאומי: "ההגנה מפני שימוש במצלמה, היא חלק מפעולות ההגנה על הטלפון או המחשב כולו. כשהאקר פורץ לטלפון החכם או למחשב הוא יכול לבצע מגוון פעולות מזיקות, בהן הפעלת המצלמה לצוררך שמע או מעקב. האקר שפרץ למכשיר החכם והשתלט על המצלמה יכול להשתמש במצלמה למטרות מעקב וריגול ולהשתמש במידע מהמצלמה לסחיטה".

בשנה האחרונה הופצו פעמים רבות דוא"ל סחיטה בחשיפת סרטונים אישיים שלכאורה צולמו על ידי מפיץ המייל באמצעות פריצה למצלמה. נקיטת אמצעי זהירות וכיסוי המצלמה כשאין בה צורך, יכולים להעיד על אי אמינות המייל ולהפחית את החשש.

גם פריצה למצלמות האבטחה הביתיות מעלה חשש רב ולא בכדי. במערך הסייבר הלאומי כבר התקבלו דיווחים מאזרחים ובתי עסק על פריצה למצלמות הביתיות שלהם. על פי נתוני המערך, יש כיום כמעט 66,000 מצלמות אשר סיסמת ברירת המחדל שלהן לא הוחלפה בעת התקנתן והן חשופות לפריצה.

ידיים על מקלדת של מחשב נייד (צילום: ShutterStock)
ידיים על מקלדת של מחשב נייד | צילום: ShutterStock

במערך הסייבר הלאומי ממליצים על 10 פעולות כדי לצמצם את סיכויי הפריצה למצלמות הביתיות ובמכשירים הניידים:

  1. הימנעו משימוש ברשת Wi-Fi ציבוריות – אם נעשתה התחברות יש להתנתק מהשירות בסיום השימוש ולמחוק את היסטוריית הדפדפן.
  2. לגלות ערנות כלפי קישורים וקבצים חשודים - בכל מקרה מומלץ להיכנס לאתרים באמצעות חיפוש באינטרנט ולא באמצעות פרסומות או קישורים המופצים בהודעות שונות.
  3. ביצוע עדכוני תוכנה - מומלץ להפעיל עדכון תוכנה אוטומטי.
  4. הורדת אפליקציות רק מהחנויות הרשמיות - כגון AppStore/GooglePlay, אפליקציות שניתנות להורדה באמצעות קישורים או מאתרי האינטרנט השונים, נחשבות לא בטוחות ואף זדוניות.
  5. התקנת תוכנות הגנה – כגון אנטי וירוס וחומת אש.
  6. צמצום הרשאות המוענקות לאפליקציות – יש לשקול אילו אפליקציות זקוקות לגישה למצלמה, ולאלה שלא – לא לאפשר גישה.
  7. עדכון אפליקציות – יש להקפיד על ביצוע עדכוני גרסה לכל האפליקציות שהורדו למכשיר ככלל, ולאפליקציות עם הרשאה למצלמה בפרט.
  8. לא להתחבר לשקע USB ציבורי – במיוחד במקומות כגון שדות תעופה.
  9. כיסוי המצלמה – מומלץ לכסות את המצלמות של הטלפון הנייד במקומות פרטיים. את המצלמה של המחשב והטאבלט מומלץ לכסות כאשר אין בהן שימוש. בנוסף, מומלץ שלא לצלם ולשמור תמונות אינטימיות במכשיר הנייד.
  10. החלפת סיסמת ברירת מחדל במצלמה הביתית – הסיסמה שמגיעה עם המצלמה מוכרת להאקרים, ולכן חשוב עם ההתקנה להחליף לסיסמה ייחודית, בהתאם להוראות היצרן.

4 סימנים שיכולים להעיד על פריצה (אבל לא רק)

  1. חיווי המצלמה – לרוב המכשירים החכמים יש חיווי המעיד על שימוש במצלמה (פנס קטן בדרך כלל בצבע ירוק המופיע ליד המצלמה הקדמית). חיווי שנשאר דלוק לאחר כיבוי המצלמה יכול להעיד על פריצה. עם זאת, יש לשים לב להרשאות שניתנו לאפליקציות, לעיתים ניתנה הרשאה לאחת האפליקציות להשתמש במצלמה ולכן יופיע החיווי בעת השימוש בה.

  2. קושי בזום אין וזום אאוט – אם המצלמה מתקשה לבצע זום אין או זום אאוט, ייתכן שמדובר באינדיקציה לפריצה.

  3. התרוקנות מהירה של הסוללה – אחת הסיבות להתרוקנות סוללת המכשיר במהירות חריגה ולא אופיינית היא פריצה לטלפון ושימוש במצלמה.

  4. שימוש מוגבר בנתונים סלולריים – שימוש פתאומי ומוגבר בנתונים הסלולריים שלא באופן סביר יכול להעיד גם כן על פריצה למכשיר החכם.

 בכל חשש לאירוע סייבר או להמלצות הגנה נוספות, תוכלו לחייג למערך הסייבר בחיוג ישיר חינם 119.