ארבעה חודשים - זו כמות הזמן שתיאלצו לחכות, נכון לאמצע השבוע, אם אתם רוצים להיות בעליו החוקיים של השעון החכם של אפל. לא יעזור לכם לעמוד בתור מחוץ לאחת מחנויות החברה או אפילו לשלם למישהו אחר שיעשה את זה בשבילכם. הכל מרוב התלהבות של מעריצי אפל שמיהרו להזמין את השעון ביום שישי שעבר, בשנייה בה נפתחו ההזמנות, והביאו לגמר המלאי, כפול שלוש או ארבע.

אבל בניגוד לרושם שהפרט הקודם יוצר, ביקור בחנות אפל הגדולה בעולם (לפחות נכון ל-2010), בקובנט גארדן שבלונדון, מכניס קצת פרופורציות. כשהגענו אליה ביום רביעי בשעת בוקר מאוחרת, לא היו בקומה הראשונה בחנות הרבה אנשים - רוב הפעילות בחנות התרחשה בקומה השנייה, בה נמצאים אנשי התמיכה הטכנית המסייעים למי שלא מסתדר עם מוצרי אפל הקיימים. אלו שבכל זאת באו להתבונן במוצרים בחרו ברובם באייפון או באייפד. עשרות השעונים הדנדשים שהוצבו על שולחנות התצוגה נותרו כאטרקציה משנית בלבד - כמו כלוב האריות בספארי דקה אחרי שהפילה מהכלוב ליד יולדת פיליים תאומים, או פארק הירקון בזמן שקים קרדשיאן מטיילת בירושלים.

במשך שעה וחצי של שהות בחנות, לא ניתן היה להתעלם מכך שמעט מאוד אנשים הגיעו לפגישת מדידה של השעון - אותה חייבים לקבוע מראש דרך אתר החברה, כדי לא ליצור עומס בחנות ולהפריע למי ששוקל לרכוש את הגאדג'ט החדש לשמוע את הקול בראש שאומר "תקנה!". גם השעונים המחוברים לשולחנות, כאמור, לא משכו תשומת לב יותר מכל מוצר אחר בחנות - מלבד קבוצת נערים שהגיעה בצהריים וניגשה ישר לשולחן השעונים.

אפל ווטש, השעון החכם של אפל (צילום: יאיר מור, לונדון)
צילום: יאיר מור, לונדון

ובכל זאת, השעון מושך רמה כלשהי של התעניינות. מעט אחרינו הגיעו לחנות בלוגר אחד מקרואטיה וזוג בלוגרים בריטים, כולם במטרה לצלם את המכשיר בפעולה. צפינו גם במספר קונים שקבעו מראש פגישות מדידה, אך אף אחת מהפגישות לא הסתיימה ברכישה.

המחיר הגבוה מהווה חסם

"אנחנו שוקלים לקנות את השעון בשביל אבא שלנו", אמר ל-NEXTER בחור כבן 25, יליד ארה"ב המתגורר בלונדון מזה 10 שנים. "נראה לי שהוא יאהב את הגרסה 'העסקית' עם רצועת המתכת", הוא הוסיף כששאלנו איזו מהדורה של השעון יקבל האב. עם זאת, הצעיר ואחותו לא הזמינו עדיין את השעון, ואמרו לנו שהם עדיין מתלבטים, בין היתר בשל מחירו הגבוה ביחס למתחרים אנדרואידיים. עם זאת, הם אמרו כי התרשמו לטובה מההתנסות עם המכשיר, מתגובותיו המהירות ומהאפשרויות הרבות שהוא כולל. עיניה של הבת נדלקו כשציינה כי הגרסה הזולה של השעון, שאינה מתאימה לדעתם לאביהם, הצליחה לכבוש אותה ועתה היא שוקלת לרכוש אותה לעצמה.

"אם אני קונה את השעון, זה יהיה בגרסה הזולה", אמר לנו לקוח אחר, גבר כבן כ-35. "כי אני אשתמש בו בעיקר כאביזר כושר לניטור פעילות גופנית". לשאלתנו האם לא עדיף לו אם כן לרכוש רצועת כושר או שעון אנדרואיד זול יותר הוא ענה: "רוב הצמידים הם זבל, הם לא מחזיקים מעמד. ויש לי אייפון, אז שעון אנדרואיד פשוט לא רלוונטי". הוא הודה שאם לא לא היה בעליו של אייפון לא היה שוקל לקנות את השעון של אפל במקום שעון אנדרואיד - מה שפוגע בתיאוריה לפיה השעון נועד לקדם את מכירות האייפונים בקרב מי שיותר חשוב להם לבחור שעון חכם טוב מאשר השאלה מי יצרנית הסמארטפון שלהם.

לקוח אחר סיפר כי הגיע לנסות את השעון למרות שכבר הזמין אותו ביום שישי שעבר, כחצי שעה בלבד לאחר פתיחת המכירה המוקדמת. זמן האספקה המשוער שניתן לו: ספטמבר. כשתהינו האם הוא מאמין שכל כך הרבה אנשים הזמינו את המכשיר בזמן קצר כל כך בלי לדעת עליו כמעט כלום, הוא הסביר מה התיאוריה שלו: "אני הייתי צריך להזמין פעמיים, כי בפעם הראשונה היתה תקלה, אבל בפועל קיבלתי בסוף אישור לשתי ההזמנות ונאלצתי לפנות לחברה ולבקש לבטל אחת מהן. אני מניח שזה קרה להרבה אנשים ומספר השעונים שהוזמנו באמת קטן יותר מכפי שמשערים". הכוונה היתה לחברה אמריקאית שטענה כי לפי הנתונים שלה השעון הוזמן בכמעט מיליון יחידות בארה"ב בלבד תוך 24 שעות.

בינתיים, עובדי החנות שומרים, כהרגלה של אפל, על עמימות מרגיזה. "הרבה אנשים מתרגשים מההשקה של השעון", אמר לנו ג'ורג', אחד העובדים שבילו את רוב זמנם בהצגת השעון לקובעי הפגישות. הוא טען כי אינו יכול לספור את כמות הלקוחות שהזמינו את השעון לאחר הדגמות שערך להם - הליך שמתבצע, באופן מוזר, על ידי שליחת הקונים לאתר אפל באייפד הקרוב וסיוע בהיצוע הזמנה דרכו. "קונים את כל הגרסאות - מגרסת הספורט הזולה, דרך הגרסה הרגילה ועד הגרסה המוזהבת ב-17,000 ליש"ט".

אפל ווטש, השעון החכם של אפל (צילום: יאיר מור, לונדון)
צילום: יאיר מור, לונדון

הוא טען כי בסוף השבוע האחרון היתה החנות עמוסה באנשים שבאו לראות את השעון והוא מצפה שעומס דומה יהיה בכל אחד מסופי השבוע הקרובים (בזה שאחרי הקרוב יגיע השעון לחנויות בפועל, כך שאז יוכלו מזמיני מדידות לרכוש אותו במקום מבלי לחכות למשלוח). עם זאת, הוא אינו מאמין שנראה שוב תורים מחוץ לחנויות, בזכות שיטת ההזמנות החדשה שהחברה נוקטת בה ומעודדת אנשים לבצע את הרכישה מהבית במקום להתחרות על מקום בתור לחנות. "זו השקה מסוג אחר", הוא אמר.

איטי ומסובך - אך מעוצב לעילא

ומה אנחנו חשבנו על השעון? מניסוי כלים שכלל כמעט כל פינה בממשק המכשיר ניתן לקבוע בלי הגזמות כי זהו מכשיר האפל האיטי ביותר שראינו מזה שנים: האנימציות אמנם חלקות לחלוטין, אך אפליקציות משתהות במשך זמן רב לפני הטעינה ואלו של המניות ומזג האוויר אף נתקעו לנו במהלך הניסיון - הראשונה אף עשתה זאת פעמיים תוך דקה.

דבר אחר שהטריד אותנו הוא המורכבות של הממשק: למרות הבטחות אפל לשימוש אינטואיטיבי וקל, לטעמנו המכשיר פשוט מסובך: האפליקציה הראשית בו אינה השעון, אלא אנשי הקשר, מה שמתבטא בכך שזו האפליקציה היחידה שקיבלה כפתור פיזי משלה בצד המכשיר, בעוד השעון מוצג רק ביציאה מאפליקציות אחרות באמצעות הכפתור העגול המכונה "כתר דיגיטלי" ומשמש ככפתור חזרה. גם מסך המגע בעל הרגישות לשתי רמות ללחיצה לא הרשים אותנו בכלל - ללחיצות רגילות הוא מגיב היטב, אך "לחיצות חזקות" הוא הרגיש רק כאשר היכנו אותו ממש והשהנו את האצבע על המסך למשך שנייה בדיוק. אחרת לא היתה תגובה.

ואחרי שסיימנו להתלונן, אפשר להגיע למה שאפל עשתה טוב: השעון נראה מצוין ועיצוב הממשק שלו מושקע באופן שלא משאיר מקום לספק: החל מעיצובי השעון האינטראקטיביים, שביניהם מצאנו כנפי פרפר המגיבות למגע ומפת מערכת השמש המציגה את מסלול כדור הארץ, הירח ושאר כוכבי הלכת הקרובים לפי מצבם הנוכחי; דרך תפריט האפליקציות, המעוצב ככוורת; ועד לאפליקציות עצמן, הנגללות על ידי סיבוב האצבע על "הכתר הדיגיטלי" במקום גרירת האצבעות על המסך, שבגודל הזה מסתירה כמעט את כולו.

כך או כך, כרגע כל תחום השעונים החכמים בכלל, והשעון של אפל בפרט, נמצא בחיתוליו ונראה שאינו בשל עדיין להמונים, גם אם המוני מעריצי אפל כבר ממהרים לשקול את רכישתו. נראה שכדאי לחכות לדור הבא, או לפחות לירידת מחיר רצינית, לפני רכישת שעון שעולה כמו סמארטפון נוסף.