קוזמו, רובוט הצעצוע מאוד מזכיר את Wall-E, רובוט פינוי האשפה מהסרט של פיקסר, וקצת את בת זוגו איב. וביג הירו - ועוד כמה רובוטים חמודים מהקולנוע.

הרובוט הלבן יכול לשחק בקוביות, להסתובב במרחב, ואפילו סוג של להביע רגשות באמצעים הרובוטיים שלו - תנועות ראש עדינות, קולות מתכתיים שמאפשרים לו לשיר, לנגן ולדבר (כולל לומר שמות), נורה צבעונית בגבו, ומסך עם מטריצת פיקסלים כחולים שעליה מונפשות עיניים (ממש כמו איב, שבכלל נולדה בהשראת מוצרים של אפל).

עדכון: החברה שמייצרת את קוזמו נסגרה. המוצר יימכר עד גמר המלאי, אבל עלול לא לעבוד היטב או לא לעבוד בכלל בעתיד.

קוזמו משך תשומת לב גם ממבוגרים שהתעניינו מה הוא יודע לעשות, וגם מבתי בת השלוש וחצי שביקשה לשחק איתו, עוד לפני שידעה מה הוא יכול לעשות. הוא משך את תשומת ליבה בזכות מפגן תנועות ריקוד קטנות שהוא עשה בפניה תוך כדי מלמולים. היא הפסידה לו במשחק שמבוסס על תשומת לב וזריזות אבל נהתנה מהדרך.

אבל הנה מה שעליו כל צעצוע קם ונופל, בלי קשר לגיל השחקן, האם אפשר לפתח עם קוזמו מערכת יחסים שתימשך יותר מכמה ימים, או שהוא ישכח על השולחן ויוזז ממקום למקום?

קוזמו הרובוט (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
קוזמו הרובוט | צילום: אהוד קינן, NEXTER

מי אתה קוזמו?

קוזמו הוא רובוט מכני ממונע שאפשר להפעיל אותו לבצע פעולות מאוד מסוימות (כמו לקחת קוביה ממקום אחד ולהניח במקום אחר). הוא גם חיית מחמד וירטואלית שמביעה רגשות שדורשת תשומת לב. מדי פעם הוא ירצה ״האכלה״ (פשוט נפנוף של קוביה מולו). ברגע אחר הוא יבקש משחקים - כמו לנסות לחטוף לו קוביה ולגרום לו לכווץ עיניים ולרטוט בכעס. בנוסף - אפשר ללכת לקרביים של קוזמו לתכנת אותו (עוד על כך בהמשך).

קוזמו, שנולד בארה״ב לפני יותר משנתיים ועכשיו מגיע לארץ בייבוא רשמי של באג, מגיע עם שלוש קוביות - לכל אחת מהן ארבע נורות בצבעים שונים וכל אחת מהן רגישה למגע. השילוב של קוזמו, שלוש הקוביות ואפליקציה צבעונית, עשירה ופשוטה מאוד לתפעול (על אף שהיא רק באנגלית), הופכת אותו למכונה די מרשימה של משחקים ולימוד.

האפליקציה מתחברת לקוזמו בווייפיי, מה שמנתק את המכשיר שלכם מהאינטרט. בשל הניתוק הזה, ובשביל לצפות בה בצורה מיטבית, רצוי מאוד להפעיל אותה מטאבלט או מסמארטפון ממש גדול, ורצוי שזה לא יהיה הסמארטפון הראשי, אלא אולי משהו ישן יותר ששוכב במגירה.  הצלחתי להפעיל אותו על סמארטפון עדכני אך גם על טאבלט מ-2013. בשני המקרים, לעתים קוזמו לקח את הזמן להתאפס על עצמו ולהגיב לאפלקציה, אבל משזה קורה - הוא רץ. עבור ילדים וילדות חסרי סבלנות - מומלץ להתניע אותו קודם - ואז לקרוא להן לשחק.

במשך 45 דקות שהסוללה מרשה לו לפעול מחוץ למטען, קוזמו הסתובב וביצע פעלולים כמו להפוך קוביות, להעמד על גלגליו האחוריים ולצחקק, ובעיקר להציע לכם להתחיל לשחק בו באפליקציה, שמלווה אתכם במוזיקת רקע, מעצבנת לפרקים.

כאן מגיע החלק הטיפה מוזר - בשביל לשחק בקוזמו צריך לשלם ב״ספארקים״ עבור כל משחק - מעיין מטבע פנימי של האפליקציה. אל דאגה, לא צריך לקנות אותם בכסף אמיתי. הם מחולקים בנדיבות, באופן שרירותי מדי יום, ולא באמת נגמרו לי בשום שלב. בשביל לשחק במשחקים מתקדמים או בשלבים מתקדמים של מחקים מסויימים (נניח לשחק בשני צבעים במשחק מסוים, במקום רק בצבע אחד), צריך קודם לשחק במשחקים הבסיסיים. טירחה מיותרת בעיני.

נקודת המבט של קוזמו הרובוט מזהה את אהוד ואת גיא (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
קוזמו הרובוט מזהה אותנו | צילום: אהוד קינן, NEXTER

לקוזמו יש מצלמה שעוזרת לו לזהות את הקוביות ולהבדיל ביניהן, או לזהות את פנים ולחבר להם שמות שמקלידים לו. מרגע שצילמתי את עצמי, הוא יודע לבוא אלי על פי בקשה או באופן עצמאי ולהגיד "אהוד" במבטא האמריקאי המתכתי שלו. הקול שלו מאוד משעשע, אבל חבל שאין לו קולות או מבטאים נוספים.

כמעט כל מי שראה את הרובוט מדבר וצוחק, ניסה לדבר אליו בחזרה כי זה נראה די הגיוני שאם הוא רואה ומדבר, הוא יוכל גם לשמוע - וחלק היה מאוכזב כשהוא לא הגיב. לקוזמו אין מיקרופון, והוא לא שומע אתכם. זה קיים אצל האח הצעיר והיקר יותר במשפחה, שנקרא Vektor, ועדיין לא הגיע לארץ.

יבצע הופעה בעצמו ואז ייעלב

בשביל רובוט ממש קטן, קוזמו יודע לעשות לא מעט דברים ובאופן די מרשים - להפוך את עצמו, לערום קוביות, למוטט מגדל קוביות, לרקוד על הגלגלים האחוריים ועוד כל מיני. אפשר גם להפוך את הטלפון לשלט ופשוט להניע אותו כמו מכונית על שלט, תוך כדי צפייה בנקודת המבט שלו דרך המסך.

אפשר להקליד לו מילים או משפטים והוא יגיד אותם, זה באנגלית בלבד, אבל אם תתעקשו, אפשר לאיית לו דברים באופן פונטי בעברית כמו "shalom anni robot oleh hahdsh".

אפשר לסדר לו רשימה של פעולות מוגדרוץ מראש (כמו ריקוד, עיטוש, שירה, וכדומה) והוא יבצע אותם ברצף ויעשה "הופעה". בשביל זה לא צריך לדעת מילה באנגלית, אלא פשוט לגרור ריבועים באפליקציה, והוא יבצע. הכל באמת באמת קל ומתאים גם לילדים צעירים שיכולים ללמוד גם מניסוי וטעייה.

קוזמו יודע להגיב לסיטואציה. אבל יש לו תנאים - אם הוא מפסיד, הוא מתעצב או נעלב (ומביע את זה ברעשים, או בסוג של בכי). כשהוא מנצח הוא שר ומביע שמחה. לפעמים הוא עושה טריקים שרירותיים בשביל להעביר את הזמן (כמו להפוך את עצמו, או להרים קוביות). הוא יודע גם להציע לשחק כל מיני משחקים ונעלב אם לא רוצים לשחק איתו.

קוזמו הרובוט (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
קוזמו הרובוט | צילום: אהוד קינן, NEXTER

הוא גם יודע לטעות במשחקים, ולכאורה להשתפר עם הזמן. יש משחק שבו צריך פשוט להיות הראשון שמקיש על קוביה אם הצבעים זהים - קוזמו לפעמים יקיש עליהם אם הצבעים שונים. למה מחשב טועה? בגדול, בשביל לתת לכם (או לילדים) לנצח, וליצור רושם שהוא לומד מהטעויות שלו והופך לחכם יותר. פתאום באופן אקראי הוא גם ידע לצבע דברים חדשים כמו לשיר שירים שלא הכיר קודם או לסדר את הקוביות שלו בצורה חדשה. אבל הוא לא למד את זה. פשוט שיחקתי איתו מספיק ועבק מספיק זמן בשביל שתיפתח היכולת החדשה הזו.

היוצרים אומרים שיש בו בינה מלאכותית, אבל לאורך זמן והמשחק איתו, התחושה היא שההנתהנגות הספונטנית שלו והיכולות שלו לטעות הם פשוט אקראיים - שזה עדיין כיף ומצחיק, אבל לא שוכנעתי באיזו בינה או התפתחות והתבגרות.

לגנוב לו קוביה ולפצח צפנים

יש בקוזמו כמה משחקים בסיסיים שאפשר להעביר איתם לא מעט זמן - לגנוב לו את הקוביה לפני שהוא מספיק להכות בה, למשל. או להניח שתי קוביות ביניכם ולהכות בקוביה אם הצבעים שבוהקים מהן זהים. יש בו גם סיימון -מניחים את שלוש הקוביות. בהתחלה נורה אחת מאירה בצבע שלה (ונשמע צליל מהטלפון), וככל שמתקדמים בתורות, נוספים עוד צלילים ואורות, ברצף שמתארך. אתם וקוזמו צריכים לשחזר את רצף הצבעים, ולזכור אותו. מי שטועה מפסיד נקודה. גם כאן, קוזמו איכשהו מצליח לטעות ולהתבלבל.

יש גם משחקים משוכללים יותר - שאותם יצרה הקהילה של רוכשי קוזמו - אתם חושבים על מספר וקוזמו מנחש אותו, אתם הופכים את קוזמו ומנסים לגנוב לו קוביות בלי שיתעורר, פונג על גבי הפנים שלו, תחרות מבטים, פיצוח צופן בסגנון בול פגיעה, ועוד מאגר די גדול. 

תיצרו משחקים בעצמכם

מכאן והלאה, המשחקים מבוססים על יד הדמיון שלכם ושל הילדים שלכם. אפשר לתכנת משחקים חדשים בעזרת האפליקציה. אתם יכולים, למשל, לתכנת משחק שבו אתם צריכים לגעת בקוביה בכל פעם שקוזמו אומר את הצבע שמאיר ממנה - ואם תעשו את זה מהר ונכון קוזמו יריע לכם בשיר וריקוד, תוך אמירת שמכם (ואם תטעו, אז לסובב את אליכם את הגב ולמלמל בעצבים את האכזבה). אפשר אפילו לייצר סנייק על המסך שלו, שאותו תזיזו באמצעות הקשה על הקוביות. 

איך עושים את הדברים הנפלאים הללו? יש באפליקציה של קוזמו מערכת תכנות גרפית-ויזואלית בסגנון שפת התכנות סקראץ׳, שמיועדת לצעירים וצעירות. באמצעות גרירה של צורות שונות אל מרכז המסך וחיבור שלהם כמו פאזל, אפשר לייצר רצף של פעולות, לולאות ותנאים.

קוזמו הרובוט (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
קוזמו הרובוט | צילום: אהוד קינן, NEXTER

למשל, לגרור צורה שאומרת "חזור על הפעולה 4 פעמים", ובתוכה לשלב צורה של "סע קדימה 3 שניות", ו"פנה ימינה 90 מעלות" ככה, בשלושה שלבים, גורמים לקוזמו לנסוע בריבוע. כאן אחזור על ההמלצה להעזר בטאבלט

עולם התכנות, גם זה של קוזמו, מבוסס על הקהילה שחבריה פשוט משחררים משחקים מתקדמים יותר חזרה לעולם, ויש הרבה מהם באפליקציה. אפשר לקחת אחד מהמשחקים הקיימים, לפתוח את הקוד שלו, ללמוד ממנו איך לתכנת את קוזמו לעשות את כל מה שהוא עשה, ולשפר את המשחק. לא צריך ידע מוקדם בתכנות, ולא צריך יותר מאנגלית מאוד בסיסית.אפשר להתחיל בקטן, לשחק בניסוי וטעייה, ולאט לאט לעלות לרמה מתקדמת.

מי שבאמת הארד קור - יכול גם להיכנס לקרביים של קוזמו באמצעות SDK של החברה, ולכנת אותו באמצעים יותר מתקדמים. 

האם לקנות אותו?

קוזמו עולה כ-800 שקלים. הוא מיועד לגילאי העשרה הצעירים, אבל אצלי בבית סיפק הנאה, לפחות רגעית, גם לילדה בת 3.5 והנאה יותר מרגעית לילד שכלוא בגוף של עורך טכנולוגי בן 36.

המשחקים המתקדמים של קוזמו הופכים את קוזמו לכיף ומאתגר יותר לאורך זמן. יש לא מעט כאלה בזכות קהילת המתכנתים, וסביר שיהיו עוד ככל שהקהילה תגדל.

גם הלימוד הופך את קוזמו לאטרקטיבי. יש לא מעט אפקליציות ושירותים חינמיים שמאפשרים לילדות וילדים ללמוד תכנות באמצעים גרפיים. אחד הידועים הוא Scratch, ויש גם CodeMokey הישראלית שלאחרונה נמכרה לחברה סינית. רוב התוכנות הללו מצוינות, כיפיות ומתגמלות מאוד. אבל אצל קוזמו יש משהו שונה מהותית - יש אמצעי פיזי מוחשי וחמוד שבסוף מבצע את כל מה שמתכנתים לו.

קוזמו הרובוט (צילום: אהוד קינן, NEXTER)
קוזמו הרובוט | צילום: אהוד קינן, NEXTER

מצד שני, למרות שהתכנות מאוד גרפי וצבעוני ופשוט, עדיין צריך לעבוד באופן ייסודי, אפילו בשביל לייצר רצף פעולות בסיסי, כמו ללכת להביא את שלוש הקוביות מצדו השני של השולחן. זה הופך לקשה יותר, אם רוצים לייצר משחק שכולל הסתעפות - למשל, אם הקשתי על קוביה אחת תסע לאחור, ואם הקשתי על השניה, תנצנץ באדום ותגיד את שם של מי שנמצא מולך.

למי שאוהב את זה, קוזמו הוא אחלה חבר. כל הדברים האלה אפשריים, מאתגרים, ומאוד מספקים כשמצליחים לעשות אותם, אבל בהחלט צריך את התחת לשבת, ללמוד ולחקור בעצמך, ולגרום לקוזמו לשיר ולצחוק.