בתור רוכב אופניים, יש תנועה אחת שחוזרת על עצמה שוב ושוב בזמן הרכיבות שלי חוץ מסיבוב הפדלים - היד שנשלחת לעבר כיס חולצת הרכיבה בגב, כדי להוציא את הטלפון. כן, גם ברכיבות אי אפשר בלי – צריך לבדוק אם נוסעים בכיוון הנכון.

מאז שעברתי מאופני שטח לאופני כביש, התנועה הזו הפכה למסוכנת ואסורה. אחד הפתרונות שמציעים היום, חוץ מעיגון הטלפון לכידון, הוא ה-Smart Halo שנמכר בישראל ב-iStore.אני מודה שבתחילה הייתי סקפטי, "מערכת ניווט ייעודית לאופניים", לא נשמע כמו גאדג'ט שהייתי רץ לקנות. אך לא מדובר במערכת ניווט בלבד, אלא גם באזעקה נגד גנבים, פנס, ואפליקציית כושר (מוגבלת, אך עדיין) ובעיקר במכשיר שמתממשק עם הטלפון ומתריע על הודעה או שיחה נכנסת, כשכל זה נכנס במכשיר קטנטן, ששוקל מעט ולא יוצר בעיית שווי משקל או היגוי, שמורכב בקלות על כידון האופניים.

ניווט, כושר ואזעקה

המכשיר עובד עם תוכנה דומה למפות של גוגל (OpenStreetMap), אך בשונה ממנה, לא ניתן לקבל מספר דרכים שונות להגיע ליעד ולא ניתן להכניס נקודות (לפי החברה אופציות אלו ייפתחו בעדכונים הקרובים). המכשיר מבטיח שהדרך המוצעת היא המהירה ביותר ותשלב שבילי אופניים - אם ישנם כאלו בדרך.

הניווט עובד יפה מאוד כיאה ליכולת הדגל של המכשיר, וגם כאשר אתגרתי אותו עם פניות לא נכונות, הוא ידע לחשב מחדש את הדרך מהר וביעילות. בזמן הרכיבה, הניווט מתבצע עם תאורת ה-LED של המכשיר: כשאני מתקרב לפניה, הוא נותן חיווי בצבע לבן, הצבע משתנה לירוק בהתקרבות לפניה, ובפניה עצמה מהבהב בירוק. נוח מאוד.
למי שמכיר את הדרך או למי שמרגיש את יצר ההרפתקנות בוער בו, יש גם מצב "מצפן". במצב זה המכשיר לא יסמן לפני כל פניה, אלא יציג איפה נמצא היעד ביחס לרוכב בכל רגע.

בנוסף לניווט, ה-Smart Halo יודע למדוד מהירות, מרחק וקלוריות (הערכה גסה מאחר שאין מדידת דופק), וניתן להציב יעדים דרך האפליקציה (תואמת אנדרואיד ו-iOS). אחרי הצבת יעד מהירות, המכשיר יודע לחוות אותו על המסך בצבעים של ירוק ואדום בהתאם לעמידה ביעד. במצב הרגיל, בתום השימוש, מוצגים באפליקציה נתוני הרכיבה.

המכשיר מגיע עם שתי נורות LED מלפנים, שלטעמי, לא מספיקות כדי להאיר את נתיב הרכיבה. לפנס שתי אופציות שימוש, ידנית ואוטומטית: במצב ידני שתי נקישות על המסך ידליקו ושתיים יכבו את הפנס, ובמצב אוטומטי אין צורך לגעת במכשיר כלל: מהרגע שהשמש שקעה והאופניים בתזוזה – הפנס דולק. בזמן עצירה, הפנס כבוי.

אזעקה ב-5:30 בבוקר

עוד פיצ'ר מגניב של המכשיר הוא האזעקה המובנית שלו שמצפצפת אם מישהו שאינו אתם, מנסה להרים את האופניים, אך הוא טומן בחובו פוטנציאל לריבים בבית.

קרה מקרה, קמתי ב-5:30 בבוקר, בשביל לצאת, שכחתי להפעיל את הבלוטות' בטלפון והרמתי את האופניים. ה-Halo לא התחבר לטלפון שלי, לא זיהה שאני בסביבה, צפצף והפעיל אור אדום. זה משמח שאילו זה היה גנב, מישהו היה שומע את זה, אבל חברה שלי פחות עפה על זה.

מה שיפה במכשיר ה-Smart Halo, זה שהוא מייתר את ההתעסקות בטלפון. כשרכבתי למקום שאני לא מכיר, זה חסך לי את הצורך לבדוק שאני בכיוון, שלא פספסתי פנייה ושלא פספסתי שיחה. עם המכשיר, מהרגע שהכנסתי יעד, כל אינטראקציה שלי עם הטלפון נעשית מיותרת. המכשיר מראה לי לאן לנסוע ומתי לפנות, ונותן לי חיווי כאשר נכנסת שיחה או הודעה.
עכשיו למחיר. המוצר עולה 900 שקלים. זה לא מעט. אם אתם במקרה שליחים על אופניים ונוסעים כל יום ליעדים לא ידועים – המוצר יעזור לכם. מי שלא רוכב מדי יום על אופניים ככלי תחבורה עיקרי - פחות יצטרך אותו.