בשבועיים וחצי האחרונים, בצהרי היום, עמדתי מדי כמה ימים על סף הרכב שלי כאשר הדלת פתוחה, נענעתי אותו, ונופפתי לשלום לשמשה. סביבי היו מבטים חושדים ומוזרים, אבל ידעתי שאני במשימה חשובה (טוב. משימה די רגילה בחשיבות): לבדוק האם אקבל התרעת פוש ממצלמת הרכב של Proof (מדגם FR300), שמבשרת שמשהו קורה לרכב, הודות לחיישן תנועה.
זו מצלמה של חברת קוברה שמשווקת בישראל, אליה מצורפת מצלמה המיועדת לשמשה האחורית (עם כבלים שמושחלים בשלדה ומוסתרים די באלגנטיות). בצמד המצלמות אין מסכים, והן מספיק קטנות בשביל לא לחסום את שדה הראיה או לבלוט ולכער את השמשה. יש במצלמה הראשית GPS וחיבור לרשת באמצעות כרטיס SIM - אז אפשר לראות איפה כל הסרטונים צולמו, להוריד אותם לטלפון גם כשלא נמצאים לידו, ולעקוב אחרי הרכב בנסיעה או בחניה, או פשוט לצפות בצילום בזמן אמת.
בעזרת כל אלה קיבלתי את הפוש, ואיתו גם תאריך ושעה מדוייקים של זמן הנענוע, ואפילו תמונת סטילז מהמצלמות הקדמית והאחורית של זירת הפשע והמיקום - הכביש הסמוך לעבודה. לצערי, תמונות הסטילז לא ממש חשפו שום דבר למעט איש אקראי שעמד ממול וסימס, אבל הסרטון שצולם באותה שעה, ושאליו ניגשתי מהאפליקציה הראה את הנענוע ואת 58 השניות שהתרחשו סביבו.
הפיצ'ר המאוד חשוב הזה ידווח כשקרה משהו, ויספק סרטון של האירוע. אבל אם הפגיעה היא צידית, כמובן שלא תראו שום דבר. הוא כן יעזור בחלק מהמקרים שבהם המצלמה תתעד את הנמלט. אם תפסתם את הפוש בזמן אמת, תוכלו פשוט לפתוח את המצלמה ולתעד את הפוגע ובורח, בזמן שהוא בורח. אם האוטו נגרר, תוכלו לראות את הגרירה מנוקדת מבטו. חיישני המצלמה מזהים גם מצבי חירום ופגיעות בזמן נסיעה, שומרים את הסרטון ושולחים פשוט - כך שתוכלו לדעת על כך, כשמישהו אחר נוהג ברכב.
רואים טוב וזה עובד
על הכרטיס שמגיע בערכה אפשר לצלם כ-12 שעות נסיעה רצופות (כמו כל מצלמה, הסרטונים המוקדמים ביותר נמחקים כאשר נגמר המקום). הרזולוציה של המצלמה הקדמית היא HD (ובמספרים זה 1920X1088) וזווית הצילום היא 140 מעלות לקדמית, ומ-130 מעלות לאחורית.
אבל עזבו מפרט טכני רגע. מעשית רואים הכי טוב את הצילומים מהמצלמה הקדמית באור יום. וברואים טוב, אני מתכוון שאפשר לזהות סוג ומספר רכב, רמזורים ותמרורים בסביבה הקרובה. בחושך רואים קצת פחות טוב את המספר של כלי הרכב בנתיבים שמימין ומשמאל, אבל הוא עדיין ניתן לזיהוי.
בצילומים מהמצלמה האחורית, גם באור יום, כבר יותר קשה לזהות את הרכב שנמצא מאחור (אם נניח צריך לזהות אותו במקרה של התנגשות), וצריך קצת יותר להתאמץ כדי למצוא את הפריים הנכון שבו נראה המספר. בחושך, המצלמה האחורית מסתנוורת מהפנסים של הרכב שמאחור, ואז קשה מאוד עד בלתי אפשרי לזהות מספר של רכב, אבל כן אפשר לקבל תיעוד של האירוע.
אפליקציה בעברית
אפשר לצפות בכל הנסיעות או להוריד סרטונים היישר מהאפליקציה בחיבור WiFi די מהיר (כמו במצלמות רכב אחרות), או באמצעות חיבור סלולרי, אז הכל עובר דרך הענן של Proof, ודי איטי. כך או כך, לא צריך להוציא את הכרטיס מהמצלמה כמובן.
יש אפליקציה בעברית, אך הממשק שלה לא אסתטי במיוחד ותורגם באופן די רשלני. חלק מהכיתובים בו חתוכים וחלק מהאפשרויות לא ברורות (מה זה "מפענח רר"? שאלה מצוינת). למרות זאת, אפשר להגיע בקלות לסרטונים ולהוריד אותם, אחד-אחד, לטלפון. זה עובד. אבל בשביל המחיר של המצלמה, ראוי יהיה לשדרג משמעותית את הממשק, ושיהיה יותר מ"זה עובד". אלא שיהיה נוח, שלא לומר כיף, לנווט בין הסרטונים, המיקומים וההגדרות.
בכל זמן נתון, בין אם הרכב בנסיעה או עומד, אפשר להדליק את המצלמות שלו, ולראות גם את המיקום שלו על גבי מפה די בזמן אמת (נחמד אם שכחתם איפה חינתם, או מסרתם את הרכב למישהו ובא לכם לראות מה קורה איתו, והוא לא זמין). אפשר גם לצפות בהסטוריית נסיעות לפי תאריכים ושעות על גבי מפה.
אם מנגנים את הסרטונים של הנסיעות מתוך המצלמה, אפשר לראות את המיקום של הרכב על גבי מפה. ברגע ששומרים את הסרטונים על הטלפון (נניח, בשביל לשלוח לסוכן הביטוח או להציג בבית המשפט), המפה לא תוצג, אבל תוכלו לראות את הקואורדינטות צרובות על גבי הסרטון, לצד התאריך, השעה והערכה של מהירות הנסיעה (שמחושבת לפי הזמן והמיקום).
האם לקנות?
המצלמה (קדמית ואחורית) וכרטיס 32 גיגהבייט הכלולים בעסקה, עולה 1,404 שקלים שאפשר לחלק ל-36 תשלומים של 39 שקלים. הסים עולה עד 19.90 שקלים לחודש (שלושת החודשים הראשונים הם מתנה), אך אפשר לקנות סים משלכם מחברה אחרת. לא סיימנו, ההתקנה של שתי המצלמות עולה עוד 321 שקלים (וכרגע ניתנת במתנה כמבצע). אפשר להעביר אותה לרכב אחר, אבל זה מצריך מתקין, או לפחות מישהו שיודע מה הוא עושה.
זו הוצאה לא קטנה. אז נתחיל בלמי זה לא מיועד: אם המטרה שלכם במצלמת רכב היא רק לתעד תאונות או עבירות תנועה בזמן אמת, ורק אתם נוהגים ברכב - ה-Proof לא מיועדת לכם. יש מצלמות שלא משדרות את המידע בזמן אמת, ועולות שליש או פחות מזה, ואיכות התמונה שלהם לא פחות טובה.
אם יש יותר מנהג אחד ברכב, ובהם נהגים פחות מנוסים, אפשרויות המעקב וההתרעות מאוד יכולות לעזור ולדעת מה קרה עם הרכב בכל רגע נתון. מצד שלישי, יש שירותים אחרים של איתור הרכב, ואם כבר יש לכם כזה, חבל לשלם עליו פעמיים (כי צריך לשלם על הסים).
בסופו של דבר צירוף כל התכונות של ה-Proof, ואיכות טובה של צילום יכולים, בחלק גדול מהזמן, לאפשר לכם לנהוג (או למסור את הרכב למישהו אחר) כשאתם רגועים ויודעים שהכל מתועד.