כבר שבוע שהמנייה של פייסבוק שוכבת על הקרשים. היא קרסה ב-20%, ואף אחד לא מוכן להרים אותה משם. למה? ההסבר הפשוט - לפייסבוק יש כבר כל כך הרבה מנויים ברשת החברתית - 2.5 מיליארד - שכבר אין לה מאיפה להשיג אנשים חדשים לרשת ואיך להמשיך לצמוח במהירות. אלא אם היא תתחיל לעסוק בשיבוט בני אדם. 

ההסבר הנאיבי - העולם התחיל באמת לחשוש מהכוח העצום של המונופול חסר המצפון ששמו פייסבוק. החברה שמפענחת מרחוק את נקודות התורפה הנפשיות שלנו, מנצלת אותנו ומדביקה את העיניים ואת המחשבות שלנו למסך, קורעת את הפרטיות שלנו לגזרים, מפיצה שקרים וסכסוכים, מאפשרת להטות את הבחירות - ועושה מכל זה בוחטות של כסף. זה רע לנו, זה רע לעולם, אין סיבה לעזור לחברה הזו להמשיך לגדול.

ההסבר הריאלי: פייסבוק מפנימה את הביקורת ומשנה את דרכיה - והמשקיעים חוששים שבלי כל הניצול הזה, שבלי הפצת השקרים ושחיטת הפרטיות, פייסבוק תעשה פחות כסף ותהפוך לחברה פחות רווחית.

המניפולציה שעושים עליכם עכשיו

האם פייסבוק עושה משהו כדי להשתפר - כמו שהבטיח מארק צוקרברג - או שהכל אחיזת עיניים? השבוע קרה משהו מוזר - פייסבוק פרסמה שגילתה ניסיון להשפיע על הבחירות הקרובות בארה"ב (בנובמבר ייערכו בחירות אמצע הקדנציה לבית הנבחרים). החברה סיפרה שמצאה לפני שבועיים חשבונות מזויפים ברשת החברתית שהפיצו תוכן פוליטי. אמאל'ה, איזה פחד. מסתבר שפייסבוק רצה ל-FBI ונופפה ביד בחומר החקירה: 8 דפי פייסבוק, 17 פרופילים ושבעה חשבונות אינסטגרם. לא נשמע כמו מתקפת אימים. אבל פייסבוק חטפה כל כך הרבה אש על חלקה בהטיית הבחירות שבהם נבחר טראמפ, שהיא כבר לא לוקחת סיכון.

ההטיות והמניפולציה בדעת הקהל לא תחומים רק לארה"ב. זה כבר עובד גם בישראל. כשחברים שלכם משתפים בפייסבוק תכנים שקשורים למחלוקות פוליטיות וחברתיות - יש סיכוי לא קטן שהם פועלים בשירות קמפיין פוליטי מוסווה של מישהו - הם פשוט לא יודעים את זה.

בחודשים הקרובים ייערכו בישראל בחירות לרשויות המקומיות ובחירות כלליות לכנסת. כמות המניפולציות, הבוטים ותכנים המסכסכים והשקריים שתופץ בפייסבוק עומדת לעלות פי כמה לקראת הבחירות כאן. למה? כי קודם כל, כי זה מה שעושים בכל העולם וגם בישראל: אבי גבאי, יו"ר המחנה הציוני עשה בדיוק את זה: הפעיל בוטים שהטעו את המשתמשים והתחזו לבני אדם, כדי להפיץ הכפשות על יאיר לפיד, המתחרה שלו בגוש.
שנית, למה שלא לעשות את זה - לא שמעתי על שום תרעומת או ביקורת רצינית על אבי גבאי, בעקבות הפעלת הבוטים המתחזים. המנדטים לא צנחו וחקירה לא נפתחה. מסקנה: בישראל אפשר לרמות את הציבור בפייסבוק - כי לציבור לא אכפת. אין שום מחיר ציבורי על הפעלת מעשי תרמית ברשת. המנדטים לא יורדים.
נחזור לשאלה הקודמת - האם פייסבוק עומדת להשתנות?

הטרגדיה של פייסבוק

פייסבוק רוצה שנאמין שהיא מנסה להיות אחרת. שהיא לוקחת אחריות ומתקנת את פייסבוק. מאז הביקורת, היא מילאה אותנו בפיצ'רים מתקדמים של פרטיות, כדי שנוכל לקבל קצת שליטה - ובעיקר תחושת שליטה - על המידע שלנו. מצד שני, בתחומים אחרים פייסבוק ממשיכה לעשות כרצונה. דוגמה? פייסבוק מאפשר לחוקרים לנבור בפרטים האישיים שלנו ולהפעיל עליהם מחקרים. ואם אנחנו לא רוצים? זבש"נו. אין מה לעשות. אין שום דרך להורות לפייסבוק שלא למסור את הדאטא שלי לאף אחד.

פייסבוק נמצאת במין מלכודת: התקשורת לא מאמינה שצוקרברג מנסה להבריא את החברה, ולהפוך אותה להוגנת יותר. לכן התקשורת ממשיכה לחבוט בפייסבוק בכל הזדמנות. גם מדינות רבות בעולם נעות לכיוון חקיקה אגרסיבית למדי נגד פייסבוק.

מצד שני - נראה שהמשקיעים דווקא כן מאמינים שפייסבוק "משתפרת". וגם מזה היא מפסידה. שזה אומר שהיא עומדת להיות יותר הוגנת ופחות צינית - ולכן גם פחות רווחית. ולכן שהמנייה צנחה ומסרבת להתרומם. .
ההתנהגות של המשקיעים חושפת מה הם חושבים על החברה הזאת - שהיא יכולה להיות בשיא כוחה רק אם מתירים לה לנצל את המשתמשים שלה בלי גבול. השאלה מה זו פייסבוק בלי הניצול הזה - היא עדיין שאלה ללא מענה.