מה קורה כאשר חברה חותמת על התחייבות לא להטריד אדם בקבלת שיחות תוכן שיווקי-פרסומי, וזמן קצר לאחר מכן מפרה אותו וממשיכה להטריד? התשובה: במקרה של חברת הוט, זה יעלה לה 11,500 שקל.

ולנטינה שבצוב, תושבת נהריה, לא חשבה שהוט מובייל תציק לה בעשרות שיחות טלפון לאורך כל היממה, מבלי שהיא ביקשה בכלל לקבל שירות כלשהו. זה התחיל לפני כשלוש שנים, כאשר שבצוב קיבלה עשרות שיחות טלפון בשעות הבוקר והערב לטלפון שלה, בהן נציגי הוט מובייל מציעים לה חבילות והצעות הצטרפות לחברה.

עשרות שיחות בבוקר ובערב

"יש לי בן קטן, אז כל צלצול טלפון הפריע את מנוחתו, הפחיד אותו. ביקשתי שיפסיקו להתקשר אלי ושאני לא מעוניינת בשירות שהם מציעים לי, אבל הם המשיכו להתקשר ולהטריד אותי. זו לא הייתה שיחה אחת. עשרות שיחות. זה היה בלתי נסבל", שחזרה שבצוב בשיחה עם NEXTER. "פניתי לאחראים, למי לא, אבל הם זלזלו בלי. בסוף נתנו לי מספר פקס ואמרו שאשלח להם את הבקשה שלי והיא תטופל".

למרות שמכשיר פקס הוא לא מוצר שכיח בכל בית, וב-2016 כבר נהוג לשלוח מיילים, שבצוב שיתפה פעולה ושלחה למספר הפקס שקיבלה את בקשתה לחסום את מספר הטלפון שלה, בפני שיחות של החברה. אך איש לא חזר אליה ולו בשביל לאשר שהפקס הגיע. "אף אחד לא נתן לי תשובה, והמשכתי לקבל שיחות טלפון מנציגי השירות שלהם. זו הייתה הטרדה של ממש", סיפרה שבצוב.

סמארטפון (צילום: ShutterStock)
סמארטפון | צילום: ShutterStock

התחייבו להפסיק להתקשר. אז התחייבו

בלית ברירה מבחינתה, שבצוב הגישה תביעה נגד חברת הוט מובייל לבית משפט לתביעות קטנות בקריות, בדרישה לפצותה על ההטרדות הטלפוניות הבלתי פוסקות של החברה. במהלך הדיונים הסכימה החברה לחתום על הסדר פשרה, לפיו היא פיצתה את שבצוב בסכום של 5,500 שקל והתחייבה בפניה שמספר הטלפון שלה ייחסם בפני נציגי השירות והיא לא תוטרד יותר.

אלא שזה לא עזר. זמן קצר לאחר הסכם הפשרה והתחייבות החברה, שוב קיבלה שבצוב שיחות טלפון מנציגי החברה שהציעו לה להצטרף לשלל תכניות מפתות.

"הייתי בהלם שהם הפרו את ההסכם. אמרו לי בפירוש שיכניסו את הטלפון שלי לרשימה סגורה של אנשים, ופתאום שוב אני מקבלת שיחות טלפון בעלות אופי פרסומי-שיווקי. פניתי שוב, אבל התעלמו ממני, אז החלטתי לתבוע אותם שוב", הסבירה שבצוב.

לפני כחצי שנה הגישה שבצוב תביעה נוספת נגד הוט מובייל לבית המשפט לתביעות קטנות בקריות, בגין הטרדה למרות הסכם הפשרה שבו התחייבה החברה שנציגיה לא יתקשרו אליה יותר. החברה טענה בכתב ההגנה שאין לתובעת שום עילה לתביעה, הואיל והחיוג אליה אינו מוגדר כשיגור דבר פרסומת - כלומר לא עבירה על חוק הספאם. לדברי החברה, נעשו ניסיונות להגיע לפשרה עם שבצוב, אבל היא תבעה סכום מופרז.

פיצוי נוסף

השופט, ד"ר מיכאל ארדמן, דחה מכל וכל את טענות הוט מובייל, והדגיש כי גישתה אינה מקובלת עליו. השופט ציין בפסק הדין כי התביעה של שבצוב מוצדקת ויש להרתיע את החברה מלהטרידה, ולכן פסק לה פיצוי של 5,000 שקל ועוד 1,000 שקל הוצאות משפט.

"בהקשר זה יש לציין, כי הטרדה בטלפון אינה חלק מחופש הביטוי וכאמור זכאי הפרט להתנהל בחופשיות מפני פניות כאלה ואחרות, פרסומיות ואחרות שאין הוא מעוניין בהן ואף מודיע כי אינו מעוניין בפניות אלה", נימק השופט בפסק הדין את החלטתו לחייב את החברה לפצות את התובעת.

שבצוב עדיין חוששת שנציגי הוט מובייל ימשיכו להתקשר אליה. "אני מאוד מקווה שיפסיקו להטריד אותי", ציינה.

הוט מובייל: מתנצלים

תגובת הוט מובייל: "המקרה המתואר אינו על פי מדיניות החברה ואנו מתנצלים בפני הלקוחה. לצערנו ככל הנראה נפלה טעות בטיפול במקרה והוא נמצא בבדיקה".