היסטריית המבצעים של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי נמצאת מאחורינו - חוץ מכמה עסקים שמתחו את המבצעים עוד קצת, בטרם יחלו מבצעי סוף העונה שכבר מעבר לפינה. עד כמה ההנחות המפליגות אכן ענו על ההגדרה הזו? מתברר שלא ממש: מחירי יותר משליש מהמוצרים דווקא היו גבוהים יותר ממחיריהם הרגילים, מה שלא הפריע לעלייה של מאות אחוזים בהיקפי הקניות באתרים בינלאומיים פופולריים - כך על פי נתונים שחושפת חברת Feedvisor הישראלית, המתמחה בתחום האלגו-קומרס וחיזוי טרנדים עבור קמעונאים בשוק האונליין, בהם אמזון, eBay ו-Shopify.

הנתונים מתבססים על מאגר הכולל אלפי עסקאות אונליין בשוק העולמי שבוצעו בשבוע האחרון. נתון אחר קובע כי למרות ההילה הפרסומית שלה זכה בלאק פריידיי - במהלך סייבר מאנדיי שהתקיים ביום שני האחרון שיעור הקניות היה גבוה יותר.

מנתוני Feedvisor, שבחנה מחירי מוצרים שונים במהלך בלאק פריידיי, עולה כי ב-30% מהמוצרים המחירים אכן ירדו, אלא שבמקביל, מחיריהם של 34% מהמוצרים דווקא עלו. השוואת המחירים נעשתה ביחס למחירי המוצרים בחמשת ימי השישי האחרונים, ומחירי המוצרים חושבו לפי עסקאות שבוצעו בפועל.

"ממוצע ההנחה בתחשיב לכל פריט עמד על 1% בסך הכול, במבט על כלל המוצרים", מסביר אוהד חגאי, סמנכ"ל השיווק בחברה. "המצב הזה משקף את התנהלות המשווקים במבצעי בלאק פריידיי ובכלל: יש מוצרים שמחירם נחתך, בעיקר בקטגוריות כמו מוצרי אלקטרוניקה או צעצועים - במיוחד לפני חג המולד - ואלה גם מככבים בפרסומים. הגולשים שנכנסים לאתר קונים גם מוצרים אחרים, שלא בהנחה. המסקנה היא שמי שרוצה להשיג דילים חייב לבדוק טוב מה הוא קונה, כי יש הנחות משמעותיות על חלק מהמוצרים, אבל זה לא גורף".

לדברי חגאי, המחיר הממוצע למוצר שנרכש ביום שישי האחרון עמד על 115% מהמחיר הממוצע של מוצרים שנמכרו במהלך ששת ימי השישי שקדמו לבלאק פריידיי. "הסיבה לזה תלויה בתמהיל המוצרים, ששונה בבלאק פריידיי. בימים רגילים היקף הקנייה הממוצעת נמוך משמעותית", הוא אומר.

נתונים אלה לא הרתיעו את הקונים, שקנו במאות אחוזים יותר מאשר בימים רגילים: כך, במוצרי אלקטרוניקה ומחשבים נרשמה עלייה של כ-400% בהיקף המכירות ביחס ליום שישי רגיל. בקטגוריית הצעצועים נרשמה עלייה של כ-450%, ובמוצרים לבית ולגינה נרשמה עליה של 200% במכירות לעומת יום רגיל. בסיכום היקף הקניות ברשת בבלאק פריידיי בהשוואה להיקפי הקניות בימי שישי אחרים, עולה כי במהלך יום המכירות המיוחד נרשמה עלייה של 250% בהיקף הקניות ועלייה של 226% בכמות המוצרים שנמכרו.

עוד חושפים הנתונים כי היקפי הקניות בסייבר מאנדיי היו גבוהים יותר מאלו של בלאק פריידיי. "התפיסה הרווחת בקרב רוכשי האונליין בעיקר היא שבסייבר מאנדיי יש דילים טובים יותר, ויש כאלה שמעדיפים לחכות", אומר חגאי. "הנתונים מראים כי היקף המכירות ביום שני היה גדול ב-13%, והצרכנים רכשו מוצרים שהיו יקרים יותר ב-10% ביחס לבלאק פריידיי".

בניתוח לפי קטגוריות, שיעורי העלייה בהיקף המכירות בסייבר מאנדי עמדו על 500% באלקטרוניקה ומחשבים, 300% במוצרי בית וגן ו-500% בצעצועים. ומה הייתה ההנחה הממוצעת? ב-45% מהמוצרים אכן הייתה הוזלה במחיר, לעומת 35% מהמוצרים שבמחיריהם נרשמה עלייה בהשוואה למחיר הממוצע במהלך חודש נובמבר.