מכונות הקפה של נספרסו הפכה ממוצר נישתי לפריט חובה כמעט בכל מטבח. ולאורך השנים הקפסולות החד-פעמיות עוררו לא מעט ביקורת על הנזק הסביבתי הרב ועל כמות הפסולת הגבוהה שהן מייצרות, בטח במדינה כמו ישראל בה פחי מיחזור אשפה עדיין לא הפכו לעניין שבשגרה.

בדיוק בגלל זה נספרסו לוקחת אחריות ויצאה בצעד בינלאומי של מיחזור הקפסולות החד-פעמיות שלה בשיתוף פעולה עם הסטארט-אפ השוודי Vélosophy. בעזרת החברה יצרה נספרסו מהדורה מוגבלת של אופניים, המכונים RE: CYCLE, שעשויים מ-300 קפסולות אלומניום ויחולקו ב-50 מדינות ברחבי העולם.

ובחישוב פשוט: אם אתם שותים קפה במכונת נספרסו סביר להניח שעם השנים זרקתם עשרות זוגות של אופניים לפח. וזו בדיוק המטרה של החברה - לגרום לכם למחזר.

סך הכל יוצרו במהדורה מוגבלת 1,000 זוגות אופניים שעשויים ביחד מיותר מ-300,000 קפסולות נספרסו בגוון ארפג'יו (Arpeggio), שזה גם רמז לכך שהם יוצרו מהקפסולה של חברת הקפה השוויצרית, והם מאובזרים בפעמון בצורת קפסולת ורטו. לדברי החברה, היתרון באלומניום הוא הקלות בה ניתן להמיס את החומר ולהפוך אותו כמעט לכל דבר.

קפסולות נספרסו (צילום: ינון בן שושן, NEXTER)
צילום: ינון בן שושן, NEXTER

לרכוב על אופניים מקפסולות

אז איך זה לרכוב על אופניים שהיו בעבר בתוך מכונת קפה? נתחיל בזה שאפשר להבין שהאופניים יוצרו במדינה סקנדינבית משום שלאדם נמוך קומה כמוני היה מאוד קשה לרכוב בגלל גובה הכיסא. ובכל זאת, גם את הנסיעה המאוד קצרה שהצלחתי לעשות בפארק הירוק והקסום בו רכבנו עד שמעדתי וכמעט התרסקתי (ויצאתי בריא ושלם) אני יכול להגדיר כמצוינת.

ודווקא במקום הפסטורלי הזה שבו בחרו לתת לנו להתנסות ברכיבה על האופניים הממוחזרים קשה שלא לחשוב בזמן הרכיבה על הכוח והעוצמה שיש במיחזור, ועלינו כבני אדם שמייצרים הרים של זבל - פשוט לשמור על הסביבה. ויש עוד משהו, אולי אפילו האופניים הסגולים האלה בסוף חייהם יוכלו להפוך אולי שוב לקפסולות קפה (זה היה מתבקש).

האופניים של נספרסו (צילום: ינון בן שושן, NEXTER)
צילום: ינון בן שושן, NEXTER

לדברי החברה, מטרת הפרויקט היא לעודד את שותי נספרסו להשתמש בתוכנית המיחזור של הקפסולות, זאת בעיקר משום שהם מיוצרים מאלומיניום והם חייבים להיאסף על ידי החברה עצמה. ב-1991 נספרסו פתחה את תוכנית המיחזור הראשונה שלה בשווייץ ומשקיעה מאז כ-40 מיליון פרנק שוויצרי בשנה. כיום התוכנית זמינה ביותר מ-53 מדינות, ביניהן ישראל.

ג'ימי אסטהולם, מנכ"ל ומייסד ולוסופי השוודית  (צילום: יחצ)
ג'ימי אסטהולם, מנכ"ל ומייסד ולוסופי | צילום: יחצ

הפרויקט הוא פרי מוחו של ג'ימי אסטהולם, מנכ"ל ומייסד Vélosophy השוודית שמסתובב לאורך היומיים עם חיוך גדול וכובע גרב שעליו לוגו החברה אותה הוא מנהל. את הכנס הוא פתח בהתרגשות ואמר "החלום הזה מתגשם. לעשות את שיתוף הפעולה עם נספרסו לא היה כמו שאתם חושבים הימור בטוח. מה הסיכויים של חברת סטארטאפ קטנה לעשות שיתוף פעולה עם מותג בינלאומי כמו נספרסו״.

עוד הוסיף: "לשנינו יש משהו משותף. שנינו מאמינים שמוצר בר-קיימא הוא דבר חשוב וששווה לעשות כל מאמץ קטן ככל שיהיה. ולעמוד כאן היום מרגיש מדהים. ואנחנו עומדים לחשוף היום סמל לשינוי שיצרנו ביחד - האופניים היפים שנוצרו מאשפה״.

מיחזור קפסולות נספרסו (צילום: נספרסו,  יחסי ציבור )
צילום: נספרסו, יחסי ציבור

וזה לא מפתיע שהמותג Vélosophy מגיע משוודיה משום שבתוך שני עשורים הפכה המדינה הסקנדינבית למעצמת מחזור המייצרת אנרגיה נקייה מאשפה, ועברה בשנים האחרונות מהפכת מחזור אשר הפחיתה את כמות הזבל שמייצרים תושביה לרמה כמעט אפסית. ומה המצב אצלנו? בינתיים מתמודדים עם כאוס הכלים השיתופיים בערי המרכז.

מיחזור קפסולות קפה, אוקטובר 2018 (צילום: שאטרסטוק)
צילום: שאטרסטוק

"באמצעות שיתוף הפעולה שלנו עם ולוסופי אנו רוצים להמחיש לאוהבי הקפה את הפוטנציאל הרב הטמון במיחזור הקפסולות של Nespresso ", אמר ז'אן-מארק דוויזון, מנכ"ל נספרסו. "קיבלנו השראה רבה בעבודה השוטפת שלנו עם Vélosophy ואני מקווה שאופני RE:CYCLE יצליחו לעודד אנשים למחזר".

ומה אצלנו?

בישראל בוחנים את האפשרות לאפשר ללקוחות ממחזרים בהמשך השנה לזכות באופניים. אך קודם כל תצטרכו להתחיל למחזר ולאסוף את הקפסולות. איך? על גבי שקית המיחזור בה אוספים את הקפסולות המשומשות, יש להדביק מדבקה שמבקשים ממומחה הקפה בבוטיק או בטלפון, עם הפרטים של הלקוח הממחזר.

אם תרצו לקנות בעצמכם את האופניים ללא הגרלה תוכלו לעשות את זה כאן באתר. המחיר 1,290 יורו (כ-5,000 שקלים).

הכותב היה אורח של חברת נספרסו