הודעת סמס שהגיעה ללקוחות גולן טלקום מיידעת אותם בכך שיקבלו שירותים נוספים של החברה ללא תשלום לתקופה מוגבלת. למה פתאום? מדובר בחלק מהסדר פשרה במסגרתו מנויי חברת גולן טלקום החל מ-2012 עד לאוגוסט 2017 יקבלו פיצוי בשווי כולל של 30 מיליון שקל - שלא מגיע ככסף מזומן, אלא כהטבות למינוי.

איך הגיעו ל-30 מיליון שקל? שאלה מצויינת - הנה הפירוט: גולן תוסיף 2 גיגהבייט בייט בחינם לחודש, בכל אחד מ-3 החודשים שלאחר אישור ההסדר. כלומר אם החבילה שלכם היא של 30 גיגה ב-29 שקל, תקבלו 32 גיגה (למעט מנויי חבילת 9.9 שקלים). הגיגות לא יציטברו וגם לא תקבלו אותן אווטמטית - מי שינצל את מלוא החבילה שלו וירצה לקבל את הגיגות הנוספות, יצטרף לפנות לגולן.

מחיר רכישת נפח גלישה של 2 ג'יגה בייט לאחר ניצול חבילת הגלישה בגולן הוא 5.90 שקלים. כשמכפילים את זה ב-3 חודשים וב-900,000 לקוחות זה יוצא 15,930,000 שקלים. גולן תעניק לכלל לקוחותיה בחינם למשך חודש אחד, שירות הגנת סייבר שגם הוא עולה. מחיר שירות זה הוא 5.90 שקלים,ולכל הלקוחות זה מסתכם ב-5,310,000 שקלים. פיצוי אחרון הוא שירות "שיר בהמתנה" שעבורו גולן גובה  9.90 שקלים, ולכלל הלקוחות זה מסתכם ב-8,910,000 שקלים - וסה"כ 30,150,000 שקלים.

השופטת קבעה שהתובע יקבל גמול של 25,000 שקלים (בתשלום, לא בהטבות), ועורך דינו יקבל שכר טרחה של 50,000 שקלים על המאמץ שהשקיעו בהגשת התביעה. 

על מה התביעה בכלל?

מכירים את ההודעות האלה שמבשרות שניצלם כך וכך מחבילת הגלישה? בשנה שעברה לקוח החברה תבע אותה בטענה שהיא לא שלחה את ההודעה הזאת למנויים בזמן, וכי כאשר כן שלחה אותה - לא היו בה מספיק פרטים כנדרש ברשיון.

גולן הכחישה את הדברים בנוגע להודעות לכלל הלקוחות ובנוגע להודעות לאותו לקוח, והציגו לו הסטוריית מסרונים שמראה שנשלחה הודעות על ניצול של 75%, 95% ו-100% מהחבילה, ואף שלחו לו הודעות ספציפיות שמונות כמה גיגות נשארו לו.

"הצדדים נותרו חלוקים ביניהם בשאלות של עובדה ומשפט", כתבה השופטת רחל ברקאי, "חרף העמדות החלוקות בין הצדדים, הסכימו הצדדיים להגיע להסדר פשרה מבלי להודות בטענות הצד האחר".

ניצלתם את חבילת הגלישה?

גולן הציעה בחודש אפריל, ולחלון זמן קצר, חבילת גלישה ללא הגבלה. חלון הזמן הזה הסתיים, אבל בשבועות האחרונים חבילות הגלישה הנפוצות בכל החברות די גבוהות (בטח יחסית למדינות אחרות בעולם) ועומדות על 40-100 גיגה. 

גולן טענה במהלך הדיון כי שלחה סמסים לאותו לקוח וגם ללקוחות האחרים, ובמקביל גם טענה שיש מספר נמוך של לקוחות שאכן חורג מחבילת הגלישה בארץ ושצריך לשלוח לו הודעה על כך.

אבל רגע, תגידו, 5.90 זה מחיר שגולן קבעה. היא יכולה גם לקבוע שהמחיר יהיה 59 שקל, ואז הפיצוי של תוספת הגלישה יהיה 159 מיליון שקל, ובכל מקרה זה לא העלות של השירות לגולן, אלא רק המחיר שהם גובים. חלקכם יגיד גם - רגע, אני לא צריך בכלל תוספת גלישה כי החבילה שלי גודלה מספיק, בסייבר אני בכלל לא משתמש ושיר כצליל המתנה זה משהו שמקומו בשנת 2002, וגם אם אני אקח את הפיצוי - אז בטח אשכח לבטל אותו ואשלם 10 שקלים כל חודש.

אכן, החישוב הסופי של 30 מיליון שקלים, הוא לא כסף שיוצא מכיסה של החברה. מדובר במחיר מקסימלי של שירותים שניתנים כפיצוי, רק אם יממוש על ידי כל הלקוחות. גולן הבטיחה גם, במסגרת הפשרה, שתפעל לתקן ולשפר את המערכת ששולחת הודעות על סיום חבילת הגלישה.

כפי שנהוג בתביעות ייצוגיות, על הצדדים יהיה לפרסם על כך הודעה רשמית בעיתון, ובתוך 45 ימים ממועד הפרסום רשאים חברי הקבוצה להגיש התנגדויות להסדר או לבקש רשות לצאת מן הקבוצה.