אלון רז, מנכ"ל זאפ (צילום: ליאת מנדל)
אלון רז, מנכ"ל זאפ | צילום: ליאת מנדל

אתר השוואות המחירים, שעד כה הפנה את הגולשים לאתרים חיצוניים, יהפוך בקרוב לאתר שמאפשר רכישה ישירה של המוצרים. במסגרת השינוי האתר ישיק את מערכת ZapProtect שתבטיח למשתמשים שהתשלום שלהם מועבר לגוף מוכר שהם סומכים עליו, שהמוצר שהם מקבלים יגיע תקין ובזמן ואם הלקוח ימצא בו פגע - הוא יוכל להחזיר אותו בהתאם למדיניות החזרה מוסדרת. 

כדי שהגולשים ידעו להבחין איזו חנות נכללת תחת  ZapProtect , יופיע לצד שמה כפתור כחול חדש. זאת לעומת הכפתור הכתום הישן - שמשמעותו הפנייה לעמוד רכישה חיצוני.  הסליקה תיעשה על ידי חברת ישראכרט.

"הצרכן הישראלי בשל לקנות ברשת"

"זאפ הוקמה לפני 14 שנים במטרה לעזור לצרכן לבצע החלטות קנייה על ידי שקיפות במידע - לעזור לו להבין מה ואיפה לקנות, מה המחיר הטוב ביותר וכולי, ושוק משוכלל - כל חנות קטנה קיבלה כלי להיכנס לשוק הסחר", אמר מנהל האתר, אלון רז. "מאז הפכנו להיות הצומת המרכזי של המסחר האלקטרוני בישראל ובדרך למדנו מה החסמים העומדים בפני מסחר אלקטרוני: הצרכנים הישראלים בשלים לקנות ברשת. למעלה מ-80% מהגולשים רוכשים אונליין לפחות פעם בשנה, 60% מהמכירות הן באתרי סחר בינלאומיים ו-70% מוכנים לשלם קצת יותר כדי לרכוש באתר מקומי".

לדבריו, בסקר שערכה החברה היא שאלה את הצרכנים אם הם היו קונים ברשת במידה ואפשר היה לבצע את הקניות ישירות מ"זאפ", בלי לעבור לאתר החנות. 75% - שלושה מתוך כל 4 גולשים - ענו כן".

מסתכלים על טובת הצרכן

כרגע לא ידוע עדיין האם זאפ תגבה עמלה על רכישות שיבוצעו דרך עמודי הרכישה הפנימיים שלה, או שמא תמשיך לפעול במודל בו חנויות משלמות לפי כמות המשתמשים שלחצו על קישורים לעמודי רכישה שלהם בלי קשר לשאלה האם הרכישה בוצעה בסוף או לא.

בראיון ל-NEXTER אומר רז כי החברה טרם הכריעה בין השיטות וכי ממילא "הביזנס מודל הוא משני, הוא עניין שלנו מול החנויות ולא קשור לשירות שאנחנו נותנים לצרכן. אנחנו מסתכלים אך ורק על טובתו". בפועל, סביר להניח שהשיקולים בבחירת שיטת התמחור של השירות לחנויות יכללו שקלול של רווחיות כל אחת מהן מול מידת התמיכה של החנויות עצמן בכל שיטה.

בסופו של דבר, אומר רז, "אני יוצא מנקודת הנחה שחנויות שיעבדו בתכנית זאפ-פרוטקט ימכרו הרבה יותר, מכיוון שהצרכן יעדיף לקנות בחנויות שיש בהן זאפ-פרוטקט. אנחנו נותנים את האפשרות ויוצאים מנקודת הנחה שהכוח בידי הצרכן".

לשאלה האם השירות יסייע להגביר את רמת האמון בחנויות המקוונות ובמיוחד לסנן חנויות שאינן ישרות עונה רז כי "הכוונה שלנו היא לייצר קניית אונליין בטוחה, מקצועית, מדויקת. אני לא מפריד את העולם לרמאים ולא רמאים. אנחנו מתכוונים לעמוד על כך שיהיו סטנדרטים מאוד גבוהים של שירות".

פיילוט השירות, שאמור היה להתחיל בימים אלה, יתחיל כנראה בהמשך הרבעון. "כרגע הראש של כולם נמצא בדרום ובעזה. יש לנו אנשי מפתח שנמצאים שם. זה הרבה יותר חשוב מפיילוט של מסחר מקוון", מדגיש רז, ואומר כי ברגע שתסתיים הלחימה תמשיך העבודה על השירות וכי לאחר ניסוי של רבעון או שניים (בין 3 ל-6 חודשים) הוא יושק.