בעולם הזה לא רק ג'וקים ישרדו אחרי פצצה גרעינית
זה קורה במשחק המרשים Fallout 4 שבו עולם פוסט-אפוקליטפטי מושקע ואינספור שעות משחק מגוונות שגם לא חף מבעיות. יצאנו לסיבוב

נהוג להגיד שאם תהיה שואה גרעינית, היחידים שיצליחו לשרוד הם הג'וקים. אם נתבסס על המשחק Fallout 4, נצטרך להוסיף לג'וקים גם סופר-מוטאנטים, זומבים-רדיואקטיביים, פרות דו ראשיות ועוד שפע של ייצורים ששרדו את הפצצה, ומאכלסים את העולם הפוסט-אפוקליפטי המרשים של המשחק הזה.
וותיקי הגיימרים וודאי זוכרים את Fallout כסדרה וותיקה של משחקי תפקידים איזומטריים שיצאו בסוף שנות ה-90. לפני שנים אחדות חברת המשחקים Bethesda (זאת שאחראית גם למגה-להיט Skyrim) רכשה את הזכויות של הסדרה הוותיקה, והפכה אותה למשחק פעולה-תפקידים תלת-ממדי, שמנסה להזריק לנוסחא של המשחקים הוותיקים מכאניקות משחק מודרניות תוך כדי שמירה על האווירה והנושאים בהם הם עסקו.
Fallout 4 ממשיך מהמקום הזה: עוד יותר מודרניזציה של מכאניקות, בעולם פוסט-אפוקליפטי גדול ומרשים יותר מאי פעם. עם זאת, כל החסרונות שהתגלו במשחקים הקודמים נשארו גם בזה - מה שיוצר משחק מוצלח בסך הכל, אבל לא אחיד ברמתו.

היה פיצוץ
המשחק החדש מתחיל רגע לפני נפילת הפצצה הגרעינית. גיבור (או גיבורת, לבחירתכם) המשחק יושב בביתו עם משפחתו, הכוללת תינוק קטן, כשלפתע נשמעת אזעקה. אחרי ריצה קלה למקלט הגרעיני, מוקפאת המשפחה בתא קריוגני "עד שהקרינה תעבור", אך לפני שזה מספיק לקרות קבוצה של רשעים מפשירה את הגיבור, חוטפת לו את התינוק ומשאירה אותו לשרוד בעולם פוסט-אפוקליפטי.
מרגע זה, פחות או יותר, הכל נמצא בידיים של השחקן. Fallout 4 הוא משחק עולם פתוח במובן הכי רחב של המילה: למרות שיש מסלול מוגדר של משימות ראשיות שמרכיבות את הסיפור העיקרי, אפשר בכל רגע לסטות מהן וללכת לעשות מה שרוצים. רוצים לחשוף את הסודות של העולם החדש ולנבור בכל מיני מבנים הרוסים? אפשר. רוצים להצטרף לקבוצה של שומרי חוק ולהגן על מעט השורדים? אפשר גם. אולי אתם בכלל רוצים לבנות מאחזים חדשים ולנהל קהילות מתיישבים? אפשר גם אפשר!
מכל מגוון האפשרויות הזה אפשר לחטוף סחרחורת. באופן כללי, Fallout 4 הוא אחד המשחקים הגדושים ביותר שיצא לי לשחק בהם, לא רק מבחינת כמות התוכן אלא גם מבחינת עומס המכאניקות. רגע אחד הוא מתנהג כמו משחק ירי בגוף ראשון, רגע אחרי הוא פתאום מרגיש כמו משחק תפקידים עם לחימה המבוססת על תורות, ואז הוא הופך למשחק בנייה וניהול. יש כל כך הרבה "חוקי משחק" ללמוד, וכל כך מעט הסברים, שלא אחת מצאתי את עצמי מגלה 20-30 שעות לתוך המשחק אפשרויות חדשות שבכלל לא הכרתי.
שווה להתעכב רגע על מכאניקת בניית המאחזים, שהיא התוספת המשמעותית ביותר במשחק הזה. איזורים מסויימים במפה יכולים להפוך ל"בסיסים", אותם ניתן לבנות ולפתח באמצעות משאבים שונים שאוספים בעולם המשחק. אפשרויות הבנייה מגוונות, ולבנות זה לא מספיק כי צריך גם לנהל את התושבים ואת המשאבים (חשמל / בית / מיטות וכו') כדי לוודא שכולם שורדים. המכאניקה הזו לבדה היתה יכולה לאכלס משחק באורך מלא.
הגודש הזה יהיה מצויין לגיימרים כבדים, שלא רוצים שיחיזיקו אותם בידיים כפי שמשחקים מודרניים רבים עושים. מצד שני, שחקנים קז'ואליים כנראה לא יתמודדו עם עומס המערכות, שיכול להכניע גם שחקנים מנוסים יחסית.

מפצח גרעינים
הבעיה הגדולה של Fallout 4 אינה המורכבות שלו, אלא הסיפור האנמי שלו - בעיה ממנה סבל גם Fallout 3, המשחק הראשי הקודם בסדרה. זה לא שמדובר בסיפור רע בצורה מובהקת, הוא פשוט די משעמם, הן מבחינת נקודות התפנית שלו והן מבחינת דרך ההגשה, שמיושמת בדרך כלל בדיאלוגים סטטיים או בקריאת טקסטים מתוך מסופי מחשב ישנים. לא בדיוק שיא העניין - וכשמדובר במשחק בן כל כך הרבה שעות היה אפשר לצפות לסיפור קצת יותר סוחף שיחזיק את השחקנים גם ברגעים הקצת משעממים ורפטיטיביים בגיימפליי.
את העסק מצליחות להציל מדי פעם דמויות המשנה, שיכולות להצטרף אליכם למסע. במהלך עשרות השעות שלכם בשממה תפגשו מספר די גדול של דמויות כאלה, איתן ניתן לפתח גם קשרים רומנטיים. המוצלחות מביניהן מצליחות להיות גם מצחיקות וגם מרגשות - וכשנקלים ברגעים כאלה זה מפיח קצת רוח רעננה בסיפור האפרורי והמנומנם.
ובכל זאת - מי שרוצה משחק תפקידים בעולם פתוח שכולל לא רק מכאניקות משחק טובות אלא גם סיפור מעניין, שווה לו לבדוק דווקא את The Witcher 3, שעשה עבודה טובה הרבה יותר באספקט הזה. מי שחייב משחק פוסט-אפוקליפטי ופחות מעניין אותו הז'אנר - The Last of Us הצליח לספר סיפור מוצלח ומהודק בהרבה באווירה דומה פחות-או-יותר.
דור האטום
Fallout 4 ייצא למחשב האישי, לפלייסטיישן 4 ול-Xbox One (שם שיחקתי בעותק הביקורת שלי), אך ניכר שהשורשים שלו נמצאים בדור הקודם של קונסולות המשחק. מבחינה גרפית הוא לא מרשים במיוחד, ומבחינה טכנית הוא מרשים אפילו פחות: יש בו ים של זמני טעינה מתסכלים ובאגים שיכולים לפעמים לשבור לכם את כל המשחק.

הבאגים האלה אינם תוצאה של עצלות. צריך לזכור שמדובר במשחק עצום, עם מפת משחק ענקית ועשרות אירועים שמתרחשים בו זמנית בכל רגע נתון. במשחקים מסוג אלה באגים הם חלק מהחבילה - ובדרך כלל הבאגים שתתקעו בהם לא באמת יהרסו לכם את המשחק (להיפך. לפעמים הם יהיו ממש ממש מצחיקים). ועדיין, אם אין לכם מחשב חזק במיוחד אולי כדאי להמתין עוד מספר שבועות, עד שיצאו טלאים או מודים שישפרו את המצב הטכני של המשחק. אף פעם לא יכול להזיק.
Fallout 4 הוא כמו שקית ענקית שמפוצצת בממתקים. חלק מהממתקים האלה טעימים יותר, חלק פחות. חלק אפילו קצת רקובים. יש שקיות ממתקים טעימות יותר שם בשוק, אבל אין שקיות עמוסות ממנו - ואם זה הטעם שלכם כנראה שאין שום סיכוי שתתאכזבו.