אין תמונה
ה-iPad. כל מה שהאייפון עושה, רק יותר גדול

מכשיר הטאבלט של אפל, שהוכרז אתמול בלילה, הגיע אלינו אחרי שנים של שמועות עיקשות על כך שאפל עובדת על המוצר. חיפוש באינטרנט יציג גלי שמועות המגיעים הרחק אל שנת 2002, אך גל הצונמי הגדול ביותר פגע בנו לפני חודשיים ולא הפסיק להכות מאז. למעשה, יש מי שיטענו שאפל בכלל לא עבדו על שום מוצר כזה, אך השמועות הביאו אותם למהר ולפתח אחד פן המעריצים יצבאו על שערי קופרטינו ויפלשו אל המשרדים.

כעת, שהמוצר האמיתי נחשף, ושמו הוא ה-iPad, האם הוא ענה לציפיות הקהל? האם מדובר בעוד מכשיר שיצור מהפכה אמיתית בשוקי המחשבים? למי בכלל המכשיר הזה מיועד? ואולי הכי חשוב, האם נראה אותו בארץ? אלו שאלות טובות ונענה עליהן על פי הסדר.

מה זה עושה? הגרסה הקצרה

סטיב ג’ובס, מנכ”ל אפל, עלה לבמה ואמר ששוק הניידים של אפל הגדול ביותר. אם לוקחים בחשבון את המחשבים הניידים ואת האייפון, אפל מובילה ומשאירה את המתחרים הרחק מאחוריה. יחד עם זאת, אפל חשבו שחסר משהו, מוצר שצריך לעמוד בין האייפון למחשב הנייד. מה המטרה של המכשיר הזה? להיות מחשב מדיה, נוח לסחיבה. רשימת המטלות של המכשיר כללה את היכולת לגלוש באינטרנט, להציג את לוח השנה, לקבל ולשלוח אימיילים, לראות סרטים, להאזין למוסיקה ואולי הכי חשוב – לקרוא ספרים.

לאחר הפתיחה הארוכה שלף ג’ובס את המכשיר. כמו כל המכשירים של אפל, גם האייפאד מצטיין בעיצוב וגימור ללא תחרות. מספר המילים שנכתבות מדי שנה על איכות ועיצוב המכשירים של אפל יכולות למלא כמה אנציקלופדיות גדולות ולכן נסכם ונאמר “הוא יפה והוא נוח”. מה כן חשוב לומר על המבנה הפיזי שלו? ובכן, מדובר במכשיר שכולל מסך 9.7 אינץ’ המואר בטכנולוגיית LED תוך שימוש בטכנולוגיה אחרת המכונה IPS. מה הרעיון מאחורי הקיצורים המשמימים האלו? מדובר במסך באיכות מדהימה שמאפשרת זווית צפייה רחבה תוך שמירה על ניקיון וחדות התמונה המוצגת. עוביו של המכשיר 13.4 מילימטר בלבד ומשקלו המרבי הוא 0.73 ק”ג. במילים אחרות, אפל הצליחו לייצר מכשיר שלמרות גודלו הפיזי (בכל זאת, מסך 10 אינץ’ כמעט), יהיה נוח לשאת אותו בתיק.

אז יש לנו מכשיר מדיה, נוח לנשיאה שמאפשר לקרוא ספרים או לצפות בסרטים באותה הקלות.

אין תמונה
לדברי סטיב ג'ובס, הצעצוע הזה יכול להעביר לכם את הזמן בכיף כל הדרך מסן פרנסיסקו ליפן

טוב, אבל מה זה באמת עושה?

אפל דואגים להיכנס לשווקים שקיימים ולכבוש אותם. הם לא המציאו את הנגן הראשון, אבל כשהאייפוד הומצא הוא דרס (ועדיין דורס) את כל הנגנים האחרים. הם לא המציאו את המחשב הראשון, אבל הם המציאו את המחשב האישי הראשון. הם לא המציאו את הסלולרי הראשון, אבל הם חדרו לשוק קשה מאוד וכבשו גם אותו. גם מחשבי טאבלט היו ועדיין קיימים. אז מה עושה את ה-iPad לשונה?

נתחיל ממערכת ההפעלה של המכשיר המבוססת על האייפון. אפל הציגו מכשיר ש-90 מיליון איש ברחבי העולם כבר יודעים להפעיל. אין עקומת למידה, אין צורך להתרגל לשום דבר חדש. בנוסף, המכשיר הזה יכול להפעיל כמעט כל אחת מתוך 140,000 היישומים הקיימים היום בחנות היישומים של iTunes. זה אומר שעל גבי ה-iPad ניתן לשחק משחקים, אפשר לנהל משימות, אפשר לבדוק את הפייסבוק שלכם, לכתוב ציוצים בטוויטר, להוציא חשבוניות, לצפות בקבצים, לראות מפות, או כל דבר אחר שהאייפון מסוגל לעשות (חוץ מלהתקשר) – רק על מסך גדול יותר. במילים אחרות, אפל השיקו מכשיר שביום הראשון לכניסתו לשוק יהיה מגובה בחנות היישומים הגדולה בעולם והרווחית ביותר בעולם.

אין תמונה
62 ג'יגה בייטס שנכנסים לתוך התיק שלך

דרך ה-iPad המשתמשים יוכלו לרכוש שירים וסרטים מ-iTunes וליהנות מהם מיד. ניתן כמובן להעביר את כל אוסף השירים והסרטים שיש לכם אל המכשיר בסנכרון פשוט. ה-iPad מגיע בשלושה נפחים: 16, 32 ו-62 ג'יגה בייטס. זה מספיק מקום לשאת אתכם כמות נכבדת של מדיה, אפילו לטיסות ארוכות. ג’ובס טען גם שהסוללה יכולה להחזיק 10 שעות של עבודה, כאשר הוא מדגיש שניתן לעלות על טיסה מסאן פרנסיסקו ליפן ולראות סרטים כל הדרך. גם אם הוא מגזים, לרוב ההבדל בין ההכרזה לעבודה בשטח עומדת על 70%. כלומר לכל הפחות המכשיר יחזיק מעמד 7 שעות בין טעינה לטעינה.

אז ה-iPad מאפשר ליהנות מהמדיה שלכם ונשען על רגל אחת שהיא חנות iTunes, הוא נשען על רגל שנייה של יישומים שהיא ה-App Store, אבל ציינו שיש גם פונקציה שלישית שהמכשיר צריך למלא: קריאת ספרים. אפל עבדו בחודשים האחרונים עם מספר הוצאות ספרים מובילות ביניהם הארפר קולינס, סימון ושוסטר ועוד אחרות. שיתוף הפעולה הביא לעולם את iBooks שהוא יישום קריאת ספרים שנראה טוב וכולל גישה לחנות הספרים המקוונת והחדשה של אפל. בפתיחת חנות הספרים הזו מכריזה אפל מלחמה ישירה באמזון ובמכשיר ה-Kindle שלה, אותו מכשיר מהפכני לקריאת ספרים שעורר הדים רבים בשנים האחרונות.

למי זה מיועד?

מעריצי אפל נחלקים לשתיים לאחר ההכרזה. אלו שמאוכזבים קשות שהמכשיר לא שינה את פני העולם, ואלו שחושבים שהמכשיר מספר בדיוק את מה שנדרש ממנו. מיקומו של המכשיר בשוק הגדול. הוא נועד לאנשים שצריכים יותר מאייפוד כדי לשמוע מוסיקה והם לא נהנים ממסך 3.5 אינץ’ כדי לראות סרטים. הוא נועד לכל מי שהתאכזב מכך שה-Kindle אינו צבעוני וזמן טעינת הדפים בו ארוכה. הוא נועד לאנשים שנמצאים בתנועה, זקוקים לערכת בידור ניידת שמסוגלת באותה בקלות לעזור להם לנהל את חייהם הפרטיים – דרך היישומים השונים שניתן למצוא ב-App Store. ג’ובס הדגיש את הפנייה לקהל הנינוח וההמוני יותר כאשר על הבמה עליה הופיע, ניצבו רק כורסה ושולחן. זו הסביבה של ה-iPad: לשבת בנוחות בכל מקום וליהנות מהחיים.

אין תמונה
והוא גם ממש, ממש דק. כמו לוח, נו

יחד עם זאת ה-iPad עדיין קורץ לשווקים מקצועיים. לדוגמה, בזכות יישום ה-Keynote החדש שפותח על ידי אפל, ניתן לבנות ולהציג מצגות על גבי המכשיר. המציג יוכל לשבת לשולחן עם קבוצת המשקיעים שהוא רוצה להרשים וליצור אווירה אינטימית ונוחה יותר להמם אותם עם הרעיון החדש שלו. אפשר יהיה גם לחבר את המכשיר למסך חיצוני ולהציג את המצגת עליו. ניתן יהיה לכתוב על המכשיר כי הוא כולל מקלדת וירטואלית, כמו האייפון, שתופסת חלק גדול ויפה במסך מה שמאפשר לכתוב עליה בשתי הידיים, כמו מקלדת אמיתית.

אפל יצרו מכשיר שנועד לקהל הרחב, עם מספיק קסם ומשיכה לשווקי נישה. על פניו נראה שמדובר בהימור נכון שיהפוך את המכשיר הזה ללהיט הבא. אבל, האם הוא יכול להצליח בכל מקום?

המצב בארץ?

מי שטרח לקרוא את עמוד הפירוט הטכני של המוצר גילה, לאכזבתו אני מאמין, שעברית אינה בין השפות הנתמכות במכשיר. הוא לא יודע להציג עברית ואי אפשר להקליד בעברית. זו בחירה מוזרה. גם מערכת ההפעלה של המקים, OSX, וגם מערכת ההפעלה של האייפון כוללת תמיכה ביותר מעשרים שפות. למה להשיק שוב מוצר עם תמיכה מוגבלת כל כך? עברית אינה השפה היחידה שמחוץ למשחק. ה-iPad תומך רק באנגלית, צרפתית, גרמנית, יפנית, הולנדית, איטלקית, ספרדית, סינית ורוסית.

ברור שמדובר בעניין של תוכנה ואפל תוכל להוציא שדרוג תוך שבועות או חודשים שיוסיף עוד שפות, אבל למה לצאת עם מכשיר מוגבל כל כך? ערן תור יצא בהכרזה שעדיין מוקדם מדי לדעת פרטים, אבל חברת איידיגיטל תמשיך לעבוד בצמוד עם אפל על ההתאמה לארץ. אבל, זו לא הבעיה היחידה. ה-iPad מגיע בשני דגמים – Wifi המאפשר גלישה בכל מקום בו יש רשת אלחוטית ו-Wifi+3G, המאפשר גלישה מכל מקום דרך חבילת דאטה. זה אומר שלארץ, במידה והמכשיר יכלול עברית, המכשיר יוכל להגיע רק בתצורת ה-Wifi שכן הוספת 3G דורשת הסכמים עם הסלולריות ואי אפשר לחזות נכון לימים אלו עד כמה מרוצות החברות מהעסקה שעשו על האייפון. מצד שני, המכשיר אינו נעול ואינו כבול בחוזה כך שאולי התנאים יהיו נוחים יותר. ה-iPad ישווק בארה”ב בעוד חודשיים בגרסת ה-Wifi, וגרסת ה-3G תצא חודש לאחר מכן. זה מספיק זמן עבור אפל לעבוד עם עסקאות בינלאומיות, ואולי להוסיף גם עברית לחבילת השפות.

אין תמונה
חבל שאין תמיכה בעברית. אבל תמתינו בסבלנות, גם זה יגיע

סיכום

ה-iPad מגיע לשוק שצמא לו. הוא יכול להפוך לרווחי רק בזכות כל אלו שהמתינו זמן כה רב וירוצו לרכוש אותו בחודש הראשון להשקתו. המבחן האמיתי של המוצר יהיה בשנה שלאחר השקתו, כאשר יהיה זמן לבחון אם עסקאות הספרים שאפל עשתה יהפכו אותו למתחרה אמיתי (או רוצח) של ה-Kindle, וחשוב יותר – אם קהילת המפתחים לאייפון תנהר להתאים את היישומים ולשנות אותם לגרסאות מיוחדות עבור ה-iPad. אם הדברים האלו לא יקרו, ה-iPad יהפוך למוצר נישה עם רמות מכירה נמוכות יותר מהפלא הדקיק האחר של אפל – ה-macbook air.

>> יכול להיות שיום אחד ייגמר לנו האינטרנט? יכול להיות. ציירנו תרחיש אפשרי לגמרי