גל גדות במרסיי, מהיר ועצבני 5 (צילום: mako)
סרט כמו "מהיר ועצבני" יקבל יותר סיקור מכל משחק וידאו שיצא באותו שבוע, כל משחק | צילום: mako

איך זה שכשמגיע לקולנוע סרט גדול, כל כלי התקשורת יודעים לכתוב ולדבר עליו, אבל משחק מחשב לא? מדוע כשיוצא סרט כמו ארגו כל העיתונים הגדולים יכתבו עליו ביקורות, ניתוחים ויראיינו את כל השחקנים, אבל אף עיתון לא יצייץ כשיוצא משחק כמו ביושוק החדש? למרות שביושוק ימכור בסופו של דבר יותר עותקים מארגו, משחקי המחשב ימשיכו להיות מודרים מהמרחב התרבותי שלנו גם בשנים הבאות.

משחקי מחשב התקדמו מאוד בעשור האחרון. כיום מדובר לא רק במדיום שהוא המסחרי ביותר, אלא גם באחד המדיומים המעניינים והמרתקים בעולם. מפתחי משחקים קטנים כגדולים משתמשים בו כפלטפורמה לתקשר עם קהלים חדשים, להעביר רעיונות שהם לא יכלו בשום צורה אחרת וליצור יצירות אומנות עם חתימה אישית מובהקת. ולמרות כל זה, אפילו סרט כמו "מהיר ועצבני" יקבל יותר סיקור תקשורתי מכל משחק וידיאו שייצא באותו השבוע. את ההתייחסות הזו רוצים לשנות בפסטיבל פרינט סקרין.

בואו לפייסבוק של נקסטר

זו השנה השנייה שפסטיבל פרינט סקרין לתרבות ואומנות דיגיטלית מתקיים בסינמטק חולון. הפסטיבל חוקר את ההשפעות הרבות של המהפכה הדיגיטלית על חיינו ואת הקשר שלה לאומנות. הנושא שיעמוד במרכז הפסטיבל השנה הוא user/abuser - האם אנחנו אלה ששולטים בטכנולוגיה או שהיא זו ששולטת בנו.

במסגרת הפסטיבל ייערכו סדנאות, הרצאות, תערוכות אומנות ואפילו הקרנות בכורה של סרטי דרמה ותעודה שעוסקים בנושא. הפסטיבל ייפתח ביום רביעי (17.4) החל מ-19:30, ויימשך עד יום שבת. 

"חץ ימינה": משחקי וידיאו כאמנות 

שלו מורן (צילום:  Photo by Flash90)
שלו מורן: "משחקים זה המדיום הכי גדול בעולם מבחינה מסחרית, מספר היוצרים והתפוצה שלו" | צילום: Photo by Flash90

אחד האירועים המעניינים בפסטיבל השנה יהיה תערוכה שתתקיים במהלך ימי הפסטיבל שנקראת "חץ ימינה", שהיא למעשה תערוכת משחקי הווידיאו הראשונה בארץ. חץ ימינה שמה לעצמה למטרה לחקור את משחקי הווידיאו כאומנות, ולהציג אותם בצורה כזאת לקהל הרחב. תערוכות משחקי וידיאו קיימות כבר כמה שנים, לאחרונה מוזיאון האומנות הניו יורקי המפורסם moma אף הציג כמה משחקי וידיאו כיצירות אומנות. את התערוכה הישראלית יצר שלו מורן שחוקר את תחום משחקי הווידיאו ומרצה עליו.

"משחקים זה המדיום הכי גדול בעולם מבחינה מסחרית, מבחינת מספר היוצרים שעוסקים בו ומבחינת התפוצה אומר מורן ל-NEXTER. "אבל הוא לא מקבל שום ביטוי בזירות תרבותיות או ציבוריות בכלל. יש לך כתיבה על כמעט כל סוגי המדיה בעיתונות ובתקשורת, כשאתה פותח את גלריה אתה רואה ביקורות מוסיקה ותיאטרון אבל אתה לא רואה על משחקים. אותו דבר גם במרחב הציבורי. יש לך מקומות שבהם אתה יכול לראות סרטים כמו בתי קולנוע, לשמוע מוסיקה ביחד כמו מועדונים, כנל לגבי מחול ותיאטרון. אין לך חללים ציבוריים שאתה יכול להתכנס בהם ולעסוק בדבר שנקרא משחקים. התוצאה היא שהם מודרים מהשיח התרבותי. השיח התרבותי מפסיד את המדיום הכי גדול של העת הנוכחית והמשחקים עצמם לא מקבלים את הפידבק שמגיע להם. כל הרעיון הוא לעשות תערוכה בתור פריצה של חומות הגטו הזה".

"מה שאנחנו בעצם עושים", אומר מורן, "זה להוציא את המשחקים לזירה תרבותית שבה אנשים יוכלו לפגוש אותם בצורה נוחה, וגם שהם ירגישו שזה משהו ששווה לדבר עליו. זו המוטיבציה". 

"תעשיית המיינסטרים זנחה אותם בעשור האחרון", מסביר מורן, "אבל היוצרים העצמאיים שהם היוצרים שאנחנו רוצים להראות ולחשוף עושים איתם פלאים. הם אימצו את הז'אנר הזה והם עושים איתו משהו שהוא מאוד משלהם. קל יותר לקחת ז'אנר כל כך מוכר ולהראות בו את הסיגנון האישי של האמן. מה שיש בתערוכה זה בעצם עשרה משחקים מרחבי העולם - ישראל, ארה"ב, נרווגיה, ספרד, קנדה, בריטניה, כולם של יוצרים עצמאיים, החל מסטודנטים ועד סטודיו של כמה אנשים אבל יהיה חשוב שכולם יהיו אינדי ולא חברות הפקה גדולות. גם בשביל לקדם אנשים שהם אמנים קודם לפני תעשייה, וגם בשביל לראות משחקים שעושים בצורה אמיצה יותר בחומר שלהם".

טריילר לפז - משחק שיוצג בתערוכה:

 

התערוכה תפגיש את הקהל עם משחקים כמו Canabalt, המשחק המפורסם של אדם סלצמן שנקנה לאחרונה ע"י מומה להיות מוצג במוזיאון. זהו משחק ריצה אינסופי בו הגיבור בוחר מאימת עירו הנחרבת במשחק עמוס אנדרנלין ויופי. או ב-fez , המשחק המפורסם של פיל פיש שיצירתו תועדה בסרט indie game .

פז הפך לסיפור הצלחה בזכות מנגנון ייחודי ומרתק שבו המשתמש חווה את המסך גם בדו מימד וגם בתלת מימד כחלק מחווית המשחק, ובעזרת המנגנון הזה השחקן מגלה דברים חדשים על המסך בו הוא נמצא שנותנים לו להתקדם הלאה. גם כחוויה אודיו-וויזואלית פז הוא משחק מרהיב עם פסקול נהדר ואנימציה מקסימה. באי התערוכה יוכלו לשחק ולראות גם את Passage המינימליסטי והנזירי, שמתייחס בצורה מעניינת גם למרחב שבו עובדים משחקי מחשב והמרחב של התנועה של השחקן. או את Thomas Was Alone המצחיק והמרגש העוסק על חברות בעולם של מרובעים.

בנוסף לתערוכה עצמה, יתקיימו עוד שני אירועים הקשורים למשחקים ומתחברים לנושאי התערוכה. שיח גלריה שיתקיים מחר בשעה שש בערב, העוסק בשאלה - מהיכן מגיעה ההשראה למשחקי וידיאו, האם זה משהו שניתן ללמד. בשיח, שינחה מורן וישתתפו בו מפתחים ומעצבים מהעולם ומישראל.

טריילר ל-Journey, משחק שיוצג בפסטיבל:

 

בנוסף, יתקיים אירוע ניסיוני למדיי, אך מרתק, בו יוקרן על מסך קולנוע משחק מחשב. המשחק שנבחר, journey, הוא הברקה של ממש. למי שלא שיחק במשחק עדיין, מדובר בחוויה של ממש, שהצפייה בו יכולה להיות מרתקת לא פחות מהמחשק עצמו. Joureny הוא משחק מרהיב לעין, עם פסקול יפהפה, שמספר סיפור ומעביר עולם בלי אף מילה. מיכוון שהמשחק קצר יחסית, ההקרנה שלו יכולה להעלות קווים של השוואה בין

בשנה שעברה בפסטיבל פרינט סקרין