פליט סורי מדבר בטלפון (צילום: Salah Malkawi, GettyImages IL)
אזרח סורי מקבל את ההודעה על מות אחיו בטלפון, ליד הגבול בלבנון | צילום: Salah Malkawi, GettyImages IL
בין הרי הלבנון, במרחק גדול מהבית, אלפי פליטים סורים מצאו את הדבר הקרוב ביותר לגן עדן – רשת סלולרית זמינה. אף אחד לא יכול להסביר איך קרה שדווקא בנקודות מסוימות במרווחים אקראיים לעורך העמק ניתן לבצע ולקבל שיחות, אבל בשביל הפליטים שברחו ממלחמת האחים במדינתם – מדובר במתנה משמיים של ממש.

עבדול ג'אווד עבדול, פליט סורי, הלך יותר מקילומטר וחצי ביחד עם אשתו ובנם הקטן עד שהגיע לאחת מהנקודות בהן ניתן לשוחח בסלולרי. הפליט הסורי, משכונת קאבון שבמזרח דמשק, הנחשבת לאחת מהשכונות המותקפות ביותר בעיר, ברח ללבנון לפני כשנה לאחר שביתו נהרס באחת ההפגזות. במשך 31 ימים, היה שבוי, עונה ונחקר בכלא בחשד שסיפק נשק למורדים. כששוחרר לבסוף, רגליו היו כל כך נפוחות מההתעללות, שלא הצליח לנעול נעליים.

המטרה של עבדול לאחר שחרורו מהכלא הייתה למצוא פינה שקטה שבה יצליח ליצור קשר עם אחיו בקאבון. עבדול הצליח לברוח לבקעה המערבית בלבנון שם מצא רשת סלולארית וצלצל למשפחתו באמצעות הטלפון הנייד.  

הוא לא היה היחיד שגילה את הפלא הטכנולוגי, וכמוהו הגיעו רבים כדי ליצור קשר עם המשפחה שהשאירו מאחור. פאדי, מוזיקאי מדמשק, מספר כי המקומיים אכן מכירים את כל המקומות בהם ניתן להשיג תקשורת ו"השמועה מתפשטת מפה לאוזן". פאדי מספר שהפליטים לא מסתפקים רק בלשמור על קשר עם משפחותיהם אלא גם מתעדכנים ברשת האינטרנט בחדשות, וממשיכים לשמור על קשר דרך אי-מיילים עם העולם החיצון.

מאידך, ישנם גם סכנות הכרוכות בהתקבצות המונים של מצלצלים הביתה. "לבנוני מקומי עלול לכעוס על הרעש שמתבצע מחוץ לביתו ופשוט לירות לעבר הפליטים", מסביר פאדי. בנוסף, התאספות של אנשים רבים האוחזים במכשיר סלולר עלולה למשוך אליה גנבים.

ממתינים לחדשות מאובמה

הפליטים הרבים שמצלצלים לקרוביהם מעוניינים להתעדכן בחדשות וגם בימים אלו רוב הפליטים מעוניינים לשמוע מהן תוכניותיו של הנשיא אובמה והאם התקיפה האמריקאית תצא לפועל. חלקם אף הביעו אופטימיות על התקיפה הקרבה היות ולטענתם לא יחוו תקופה יותר קשה מזו. 

נראה כי השיחות אפילו משתלמות ושוות את הסיכונים, מחיר שיחה מקומית ברשת הסלולרית הלבנונית עולה 36 סנט, מחיר יקר לעומת רשתות הסלולר הסוריות בהן משלמים 7 סנט לדקת שיחה. הפליטים ומהגרי העבודה מרוצים מהעניין ונשארים מחוברים לרשת הסלולארית הסורית ומצליחים לתקשר עם משפחותיהם.

בתחילת שנות ה-2000 חיילים סורים גילו את השטח המיוחד בלבנון וביצעו שיחות טלפון משם. מהגרי עבודה רבים מקפידים אף הם על נוכחות קבועה בחוות הבקעה ומשוחחים בסלולרי עם יקיריהם. כעת אזורים הללו משמשים כ-700,000 פליטים סורים שנמלטו מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים.