אפליקציה
״משחקים ואפליקציות מפתים ילדים לבזבז כסף״ | צילום: Apple

 

ילדים זו ברכה, אבל גם חוב לא ברור בחשבון הבנק שלכם אם הענקתם להם גישה למשחק שניתן לבצע בו רכישות בתוך אפליקציות. אין ספק כי אחד התחומים הפרוצים ביותר בתקופה האחרונה הוא תחום ה-In App Purchases (רכישות בתוך אפליקציות), אשר מאפשר לאפליקציות המוצעות בחינם לכאורה להציע לרכישה מטבעות בהן ניתן להשתמש בכדי לרכוש טובין בתוך האפליקציה עצמה, או פריטים אשר יסייעו למשתמשים לעבור בה שלבים. כעת, גם גוגל וגם אפל החליטו בימים האחרונים לשלב אזהרות והגדרות מיוחדות בכדי לסייע להורים להילחם בתופעה.

מפתים ילדים להוציא סכומים גדולים

ילדים הם הקהל האולטימטיבי עבור מפתחי האפליקציות – הם אימפולסיביים, לרוב הם אינם יודעים מהי המשמעות של בזבוז כמה מאות ואף אלפי שקלים על אפליקציה אחת בתוך מספר דקות, והם נחושים מאוד לעשות הכל בכדי לעבור כמה שיותר שלבים באפליקציה בה הם משחקים באותו הרגע. אך האם מדובר באשמה הבלעדית שלהם? החלטה של בית דין בארצות הברית הסירה את הגולל מעל הנושא והובילה את ענקיות הטכנולוגיה לעדכן את חנויות האפליקציות שלהם עם פיצ׳ר המגביל רכישה של טובין בתוך האפליקציה. מלבד גוגל, גם אפל עשתה מהלך דומה לפני כמה ימים, אשר התלווה לפיצוי כספי גבוה במיוחד במסגרת תביעה משפטית אחרת.

וגם:

הסיפור המעניין ביותר בתקופה האחרונה סוקר בהרחבה מלפני מספר ימים בתקשורת העולמית, כאשר בנה של אזרחית אמריקאית בשם אילנה אימבר-גלוק (Ilana Imber-Gluck) שיחק במשחק Marvel Run Jump Smash! ורכש מטבעות וירטואליים לשימוש פנימי במשחק בכ-66 דולר. אילנה החליטה להילחם ברוע הגזרה, ותבעה את גוגל בבית המשפט על מלוא הסכום (65.95 דולר), בטענה שהאחרונה מרוויחה כסף שלא כדין תוך הפרת חוקי הגנת הצרכן, וזאת על ידי הפצת אפליקציות בחנות ה-Google Play, אשר לדבר התביעה היוותה ״מקום שבו משחקים ואפליקציות מפתים ילדים לבזבז כסף״.

החגיגה נגמרת

אפל עברה מצב דומה לא מזמן, לאחר שנאלצה לשלם בחודש ינואר האחרון כ-32.5 מיליון דולר בסה״כ להורים אשר ילדיהם רכשו טובין בתוך אפליקציות מאז מרץ 2011. בעוד שאפל הגיבה בסגירת החלון של 15 דקות מהרכישה הראשונה, במסגרתו היה ניתן להמשיך ולרכוש טובין סלולרי ללא הקלדת הסיסמא פעם נוספת, גוגל השיקה בעדכון האחרון לאפליקציית חנות Google Play, אשר מתגלגלת בימים אלו למשתמשי אנדרואיד, אופציה להגביל את הקלדת הסיסמא לפעם ב-30 דקות, כל פעם או אף פעם. בנוסף, גוגל תציין כעת בדף ההרשאות, לפני התקנת אפליקציות חדשות מהחנות האם ישנה אפשרות של רכישת טובין בתוך האפליקציה.


הנפגעים העיקריים מהמהלך הזה, אם ניתן לקרוא לזה כך, הם מפתחי האפליקציות לילדים, אשר בנו את חווית המשתמש של האפליקציות שלהם במטרה לגרום לילדים לבזבז את הכסף של ההורים שלהם, וכעת ייאלצו למצוא דרכים ראויות יותר להרוויח כסף, לדוגמא לבנות משחקים איכותיים וחינוכיים, במקום משחקים גזלניים. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא רכישה של מספר רב של מטבעות מתוך האפליקציה בדילים ״משתלמים״, כגון מטבע אחד בדולר לעומת 5,000 מטבעות תמורת 100 דולר. כעת, נראה שבגוגל וגם באפל יהיו הרבה יותר עירניים סביב הנושא, כאשר ההורים יוכלו להיות קצת יותר רגועים כאשר הם נותנים לילד שלהם לשחק בסמארטפון, או בטאבלט שלהם למשך כמה דקות מהחשש שהדקות הללו יהפכו להיות חור עמוק בכיס.

הידיעה התפרסמה במקור באתר Geektime