במשך כמעט 10 שנים היא הייתה אי של שפיות, אבל ידענו שזה לא יימשך לנצח. בראיון ל-Outlook India, סגן נשיא בוואטסאפ, כריס דניאלס, חשף רשמית: למרות ה”אני מאמין” המקורי של מייסדי וואטסאפ, החברה עומדת להתחיל להציג פרסומות באפליקציה. בינתיים, החברה מתכננת לשלב את הפרסומות רק באיזור אחד באפליקציה, אך לא מן הנמנע שזהו צעד ראשון בדרך להפיכה של וואטסאפ לכלי פרסומי חזק בעבור פייסבוק.

למרות ההבטחות, הפרסומות מתחילות להגיע


בראיון הסביר דניאלס כי הפרסומות יופיעו, לפחות בשלב הראשון של המהלך, באיזור ה-Status באפליקציה. אם במקרה אתם לא זוכרים שהוא קיים, נזכיר לכם כי בפברואר השיקה וואטסאפ סטטוסים מעוצבים שנעלמים אחרי 24 שעות. ממש כמו ב-Stories בפייסבוק, אינסטגרם או סנאפצ’אט, גם הסטטוסים הללו נעלמים לאחר 24 שעות. וואטסאפ מאפשרת לכם לבחור לאילו חברים אתם רוצים לחשוף את הסטטוס.

דניאלס לא חשף מתי החברה תתחיל לשלב את הפרסומות באפליקציה או האם יש לה תוכניות למקומות נוספים בהם תפיץ פרסומות באפליקציה. על פי הדיווחים, מפרסמים יוכלו להשתמש בכלי הפרסום של פייסבוק כדי להפיץ מודעות בוואטסאפ. “זה עומד להיות כלי מוניטיזציה עיקרי עבור החברה והזדמנות מעולה לעסקים להגיע למשתמשים בוואטסאפ”. קשה להאמין כי וואטסאפ תסתפק במודעות רק באיזור אחד באפליקציה, כאשר יש לה נדל”ן מכובד למדי לפרסום ברחבי האפליקציה.

האם 19 מיליארד הדולרים שפייסבוק שילמה יתחילו סופסוף להשתלם?

בשנת 2014 פייסבוק רכשה את WhatsApp תמורת סכום מדהים של 19 מיליארד דולר. מאז, פייסבוק לא מצאה את הדרך להתחיל להרוויח כסף מהאפליקציה, ואף הפכה אותה לחינמית לחלוטין לאחר שבמשך שנים וואטסאפ גבתה דמי מינוי לשימוש ואף דולר עבור ההורדה של האפליקציה. השנה השיקה וואטסאפ את WhatApp Business App שתאפשר לעסקים לתקשר עם לקוחות, תמורת תשלום בעבור כל הודעה.

אן קום ובריאן אקטון, היזמים שמאחורי האפליקציה, קבעו בעבר שהיא לעולם תהיה “בלי פרסומות, בלי משחקים, בלי גימיקים”. אותם יזמים אף טענו שכאשר פרסום מעורב באפליקציה, המשתמש הופך למוצר. אקטון, מייסד שותף בוואטסאפ, עזב את פייסבוק בנובמבר 2017 ויצא כנגד החברה מספר פעמים מאז המכירה. לפני מספר חודשים ולאחר פרשת קיימברידג’ אנליטיקה צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי “הגיע הזמן לעזוב את פייסבוק”. בראיון חושפני למדי בפורבס חשף אקטון כי הוא מתחרט על כך שמכר את החברה לרשת החברתית וענקית הפרסום: ״בסופו של יום, מכרתי את החברה שלי. בגדתי בעקרונות שלי. אני מודע לכך. מכרתי את הפרטיות של המשתמשים שלי עבור רווח. עשיתי בחירה והתפשרות. ואני חי עם זה כל יום״, אמר.

פורסם ב-Geektime

עוד ב-Geektime

הנה 10 סיבות שטלגרם עדיפה על ווטסאפ
שיאומי מטרילה: חילקה מחשבון לאורחי אירוע ההכרזה של ה-OnePlus 6T

כשהחזון של המייסדים מתחיל להעלם

כעת, נראה כי החזון של שני היזמים מאחורי וואטסאפ מתחיל להטשטש, כאשר החברה תתחיל להציג פרסומות באפליקציה בדרך כזו או אחרת. הידיעה מעוררת תהייה בנוגע לאופן איסוף המידע מוואטסאפ. פייסבוק מפיצה מודעות למשתמשים בהתאם לתחומי העניין שלהם אשר מנותחים מפעילותם בפייסבוק. אם פייסבוק רוצה להציג למפרסמים כלי יעיל שמגיע אל האנשים הנכונים, היא תצטרך לאסוף מידע על משתמשי וואטסאפ, וטרם ברור כיצד תבצע זו, מאחר שההודעות בוואטסאפ מאובטחות מקצה-לקצה.

עד שהפרסומות יתחילו להכנס אל האפליקציה, אתם מוזמנים להציץ בפוסט בבלוג של וואטסאפ שעלה ב-2012 ובו אקטון וקום מסבירים בדיוק מדוע הם לעולם לא ישלבו פרסומות או יאספו מידע על המשתמשים, וכולל ציטוטים בלתי נשכחים כמו: “בכל חברה שמוכרת מודעות, נתח נכבד מצוות המהנדסים שלה מבלה את היום בלהתאים את איסוף המידע, לכתוב קוד טוב יותר לאיסוף כל המידע הפרטי שלכם, שדרוג השרתים שאוספים את כל המידע הזה ומוודאים שהוא נרשם ונאסף ונחתך ונארז למשלוח…. ובסופו של יום התוצאה של כל זאת היא רק באנר פרסומי קצת שונה בדפדפן או במסך המכשיר הסלולרי שלכם”.